עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה: העליה לרגל בצל איומי איראן והחשש משפעת החזירים

העלייה לרגל למכה – חאג' בערבית –  היא אחת מחמש מצוות היסוד של האסלאם וכל מוסלמי/ת מצווה לעלות אליה לרגל לפחות פעם אחת בחייו/ה. ההתאספות כל שנה של כשניים עד שלושה מיליוני מוסלמים מרחבי העולם מהווה אירוע דתי מרכזי של האיסלאם. יחד עם זאת  נוצל החג, לא אחת, לאירועים פוליטיים או דתיים אלימים. יש גם […]


העלייה לרגל למכה – חאג' בערבית –  היא אחת מחמש מצוות היסוד של האסלאם וכל מוסלמי/ת מצווה לעלות אליה לרגל לפחות פעם אחת בחייו/ה. ההתאספות כל שנה של כשניים עד שלושה מיליוני מוסלמים מרחבי העולם מהווה אירוע דתי מרכזי של האיסלאם. יחד עם זאת  נוצל החג, לא אחת, לאירועים פוליטיים או דתיים אלימים. יש גם תאונות קשות ומגפות הנובעות מן הצפיפות הרבה. השנה נעשו ההכנות לקבלת עולי הרגל  ע"י השלטונות הסעודיים בצל  איומי איראן ליזום הפגנות ולפגוע בסדר הציבורי והחשש הכבד מפני התפשטות מהירה של שפעת החזירים בקרב מיליוני החוגגים השוהים במחנות אוהלים והנעים בגושים צפופים בין התחנות השונות בהן מתבצעים הטקסים. אם לא די בכך, העימות בין המורדים התימנים בני שבט החות'י לבין הצבא הסעודי בדרום מערב הממלכה מעיב על אווירת החג.

שלושה מיליון עולי רגל

הטקסים התחילו  ביום ד' השבוע – הוא  ראש חודש "ד'י אלחג'ה".  במהלך השבועיים הקודמים הגיעו למכה בדרכי האוויר, הים והיבשה כשנים וחצי מיליון איש שאליהם מתווספים חצי מיליון מתושבי סעודיה. עולי  הרגל יקיפו שבע פעמים את אבן הכעבה השחורה הנמצאת במרכז המסגד הקדוש הגדול במכה ואחר כך יצעדו ברגל או יוסעו ברכב למספר מקומות בסביבת מכה שם יערכו טקסים ויתקיימו תפילות במשך שמונה ימים. ביום התשיעי יסתיימו הטקסים בעמידה על הר ערפאת מצהרי היום ועד לשקיעת החמה כאשר שם נערכות התפילות החשובות ביותר המהוות את שיאו של הפולחן. קדושתו של הר ערפאת נובעת מהיותו המקום בו נשא מחמד את דרשת הפרידה לפני מותו. עולי הרגל מבקרים גם במסגד הגדול של מדינה שם הוא קבור ובאתרי הנצחה לניצחונותיו הצבאים בבדר ואוחוד. חג הקורבן (עיד אלאדחא) נחגג בארבעת ימי העלייה לרגל האחרונים והוא מציין את הקרבת האיל ע"י אברהם במקומו של ישמעאל…

4500 עולי רגל מישראל

מישראל יצאו השנה למכה 4500 איש, המכונים בתקשורת הערבית עולי הרגל של אלאקצא ולא עולי הרגל מישראל. תיאום הנסיעה נעשה בין הממסד האסלאמי בירושלים לבין משרד הדתות הירדני. לאחר הגעתם לירדן הוחלפו מסמכי הנסיעה הישראלים שלהם בתעודות ירדניות והם הורשו להמשיך בדרכם למכה. בראיונות לתקשורת הביעו כמה מעולי הרגל מישראל שמחה גדולה על שניתן להם לקיים את המצווה והדגישו את הקשר בין מסגד אלאקצא בירושלים, שבו הם מבקרים ועליו הם שומרים, לבין המסגדים הקדושים במכה ובמדינה. יש סמליות בכך, אמרו, כי הם מבצעים את הנסיעה מאלאקצא למכה ואילו הנביא מחמד עשה את נסיעתו הלילית ממכה לאלאקצא.

בשנה שעברה סרב חמאס להתיר את יציאתם של עולי הרגל מעזה מאחר והרשות נמנעה מלספק דרכונים לנכבדיו – מה שצמצם את יכולתם לנסוע בעולם.  השנה נתאפשר לתושבי רצועת עזה לצאת למכה אחרי תיאום בין הרשות הפלסטינית לחמאס וישראל מצידה התירה לפלסטינים להעביר לרצועה מנות חיסון נגד שפעת החזירים. מצרים נערכה לקבלת עולי הרגל, פתחה את מעבר רפיח, והסיעה אותם לנמל התעופה של אלעריש ומשם הוטסו לג'דה. כל אחד מעולי רגל חוסן עם כניסתו למצרים. בנוסף מלך סעודיה החליט במחווה מיוחדת לארח 2000 קרובי משפחה של "שהידים" – מחבלים שנהרגו בעימותים עם צה"ל או בפעולות התאבדות בגדה וברצועה.

ההכנות הלוגיסטיות במכה

במכה הודיעו הממונים על הארגון של טקסי העלייה לרגל ועל ביטחון עולי הרגל, עוד בראשית השבוע, על תום ההכנות ומסרו פרטים על ממדי האירוע.  שלטונות הממלכה מספקים לעולי הרגל דיור, מזון, תחבורה ושרותי ניקיון ורפואה. 20.000 אנשים הופקדו על הניקיון והם יעבדו יומם ולילה. נבנו 50 מנהרות וגשרים כדי להקל על התנועה ולשפר את הבטיחות במכה ובתחנות הטקסים שם התרחשו בעבר תאונות שבהן נהרגו אלפי אנשים. הועמדו לרשות עולי הרגל 70.000 רכבים להעברתם למקומות הטקסים ולהחזרתם. המשטרה ושרותי הביטחון תגברו את כוחותיהם והציבו במכה ובסביבתה כ- 70.000 איש שכבר נפרסו בכל המקומות. בהתאם למסורת נתפר כיסוי חדש לכעבה העשוי ממשי טבעי צבוע בשחור שגובהו 14 מטרים והקפו 47 מטרים שעלה 5.4 מיליון דולר.

הכנות בצל שפעת החזירים

החשש מהתפשטות שפעת החזירים הקשה על ההכנות. עוד לפני מספר חודשים המליצו הסעודים לגילאי 65 ומעלה ו-12 ומטה, למי שלוקה במחלות קשות ולנשים בהריון, להימנע מקיום מצוות העליה לרגל השנה. בכל מדינות ערב והאסלאם שוררת דאגה גדולה לשלום אזרחיהם. תוניסיה לדוגמא אסרה על אזרחיה לצאת לחאג'.  במכה תוגברו הצוותים הרפואיים   והם מונים 10.000 איש. כמו כן הוזמנו 1,5 מיליון מנות חיסון, הוכנו 16.000 מיטות בבתי חולים  במכה ו-14.000 במדינה  ועוד 2800 מיטות בתחנות הטקסים. כל אחד מעולי הרגל נבדק  עם הגיעו לסעודיה ואם נמצא שחומו עלה על 38 מעלות, הוא בודד ואושפז. עד  היום הודיעו השלטונות על מותם של ארבעה עולי רגל משפעת החזירים מתוך כ-70 שאושפזו.

איומי איראן לעורר מהומות

איומי איראן מהם השתמעה הכוונה לעורר מהומות ולפגוע בסדר הציבורי החריפו את דאגותיהם של השלטונות. הסעודים זוכרים היטב את ההפגנות האלימות של עולי הרגל האיראנים ב-1987 והעימותים עם המשמר הלאומי שגרמו למאות הרוגים. הפעם, מספר שבועות לפני תחילת הטקסים, האשים המדריך העליון של איראן, עלי חמינאי, את סעודיה בהתייחסות בלתי אנושית ובלתי מוסרית לעולי הרגל האיראנים והזהיר כי אם תמשך התנהגות זו איראן תגיב בצורה חריפה. נשיא איראן, אחמדי נג'אד, החרה החזיק אחריו והצהיר כי  פגיעה בעולי הרגל האיראנים תגרור תגובה קשה. הוא דרש בתוקף כי העלייה לרגל, המשדרת את כוחו הגדול של האסלאם, תנוצל להצהיר בפומבי על עוינותם של המוסלמים לכופרים. כוונתו הייתה ליישם את קריאתו של מנהיג המהפכה האסלאמית אייתוללה חומייני בשנות ה-80 להפוך את העלייה לרגל ממצווה דתית לאירוע פוליטי שמטרתו לאחד את המוסלמים בהפגנות ענק שמהלכן יקראו מות לכופרים ובעיקר מוות לאמריקה ומוות לישראל.

הממונים על הביטחון בסעודיה ואנשי הדת הגיבו בחריפות. הם הודיעו כי לא יתירו כל פגיעה בעולי הרגל. יחד עם זאת  הביעו תקווה כי  שלטונות  הממלכה לא ימצאו את עצמם נאלצים להגיב מול אלה שיפרו את מנהגי החג. מספר ימים לאחר מכן הודיעו מקורות איראניים כי אין להם כוונה להפר את שמחת החג.

השבוע לפני תחילת הטקסים חזר שר הפנים הסעודי, האמיר נאיף, על אזהרות סעודיה כלפי האיראנים והביע סיפוק מהצהרתם האחרונה, כי לא יפרו את מנהגי החג. המופתי הגדול של סעודיה, עבד אלעזיז אאל שייח', אמר, כי ארצו מתנגדת לניצול החג למטרות שלא נועדו לו וכי פוליטיזציה של החג אסורה ע"פ ההלכה.

העימות של סעודיה עם המורדים התימנים

העימות בין המורדים התימנים בני שבט החות'י שפלשו לשטחה של סעודיה ומתעמתים עם הצבא הסעודי מעיב על אווירת החג. העלייה לרגל צריכה לסמל את האחדות ולהביא להבנה ושלום בין המוסלמים והנה סעודיה האמונה על שמירת המקומות הקדושים של האסלאם נמצאת בעיצומה של מלחמה עם קבוצת מוסלמים – מה שמגביר את הפילוג בקרב המוסלמים. קיים  חשש שמלחמה זו תגלוש לעימות מתמשך שיתסיס את המיעוט השיעי הגדול במזרח המדינה ויפגע ביציבות השלטון. מדינות ערב אומנם הביעו את תמיכתם בסעודיה, אך איראן פרסמה הודעות תמיכה במורדים.

חשש מהפתעות

מה הלאה? השלטונות הסעודיים אומנם נערכו היטב לקבלת עולי הרגל מההיבטים הלוגיסטיים, הבריאותיים והביטחוניים, אך ספק אם ניתן לחזות את כל ההתפתחויות כאשר מקבצים ביחד מיליוני אנשים מעשרות מדינות, חלקם בעלי רגשות דתיים קיצונים. איומיה של איראן עדין מהדהדים למרות הצהרות ההרגעה מטהראן ויש החוששים להפתעות היכולות לגרום לעימותים, לקורבנות רבים, ולהשפלתה של משפחת המלוכה הסעודית. גם יש חששות לגבי שפעת החזירים: האם תפרוץ מגפה שתפגע בהמונים?  בשעות האחרונות הופתעו עולי הרגל מגשמי הזעף (90 מ"מ תוך זמן קצר) שירדו במכה ובג'דה וגרמו לשטפונות. השלטונות כבר דיווחו על מותם של 49 אנשים ונראה שחלו שיבושים בלוח הזמנים של הטקסים. גם גברה הדאגה להתפשטות מהירה של שפעת החזירים בעקבות הגשמים.

עונת העלייה לרגל נפתחת איפוא השנה עם סימני שאלה רבים והימים הקרובים יספקו לנו את התשובות.