עבור לתוכן העמוד
Menu

לחציו של ממשל אובמה להתקדמות במישור הפלסטיני יוצרים התפתחויות שליליות במזה"ת

  לחציו של ממשל אובמה על ישראל לקיים ערוץ שיחות פלסטיני בכל מחיר כבר יצרו שתי התפתחויות שליליות במזרח התיכון. הרשות הפלסטינית איננה מסוגלת לעמוד בגובה הציפיות ולכונן ממלכתיות, היא נמצאת בתהליך הפוך של התפוררות. נוצר מצב אבסורדי, שככל שהלחצים להקים מדינה פלסטינאית בתוך שנתיים גוברים, כך מואצים תהליכי התפרקותה של הרשות. בדיונים שהתקיימו במוקטעה בסוף השבוע, […]

 

לחציו של ממשל אובמה על ישראל לקיים ערוץ שיחות פלסטיני בכל מחיר כבר יצרו שתי התפתחויות שליליות במזרח התיכון. הרשות הפלסטינית איננה מסוגלת לעמוד בגובה הציפיות ולכונן ממלכתיות, היא נמצאת בתהליך הפוך של התפוררות. נוצר מצב אבסורדי, שככל שהלחצים להקים מדינה פלסטינאית בתוך שנתיים גוברים, כך מואצים תהליכי התפרקותה של הרשות. בדיונים שהתקיימו במוקטעה בסוף השבוע, דנה ההנהגה הפלסטינית בכובד ראש באופציה של ביטול הרשות הפלסטינית והחלפתה במסגרות של אש"ף הישן. כלומר, את מקומה של הממשלה הפלסטינית יתפוס הועד הפועל של אש"ף ואת מקומה של המועצה המחוקקת, הפרלמנט של הרשות הפלסטינית, תתפוס המועצה הלאומית, שהיא הפרלמנט של אש"ף.

כתוצאה מהלחצים לכונן ערוץ בלתי אפשרי מול הפלסטינים, פנתה ישראל לערוץ הסורי. ארה"ב מתנגדת לערוץ הסורי מכיוון שהיא רואה בו ערוץ שידחה ואף יכשיל את הערוץ הפלסטיני, שבו היא רואה את חזות הכל. הפניה לערוץ הסורי היא התפתחות שלילית, מכיוון שסוריה תומכת בטרור בלבנון, בשטחים הפלסטינים ובעיראק, והיא מקבלת פרס על מדיניותה. מדינות ערב המתונות כמו מצרים וירדן, הנאבקות בהשפעתה הגוברת של סוריה, שוב קיבלו מהלומה דיפלומטית. סוריה, שאמורה להיות הילד הרע של המזרח התיכון, הולכת ומתחזקת. היא הצליחה לנתק את הקשר האסטרטגי בין טורקיה לישראל ולגבש ברית סורית-טורקית. היא חוזרת ללבנון ומקבלת מעמד של טוען לגיטימי לקבל את הגולן. התפתחויות אלו למעשה משדרות את המסר שהטרור משתלם.