עבור לתוכן העמוד
Menu

החתרנות של חזבאללה במזרח התיכון ואחריותה של לבנון

אזהרתו של רה"מ נתניהו ללבנון, לפני מספר שבועות, כי תישא באחריות לפעולות חיזבאללה נגד ישראל אם נציגי הארגון יצורפו לממשלתה החדשה לא עוררה הרבה תגובות. בתקשורת הערבית היו כמה שראו בדבריו התערבות בענייניה הפנימיים של לבנון. עכשיו נראה שבעולם הערבי מתחילים להתייחס לסוגיה שכן פעילותו החתרנית של חיזבאללה הולכת ומתרחבת ופוגעת בכל מדינות האזור. מעורבות איראן והחזבאללה […]


אזהרתו של רה"מ נתניהו ללבנון, לפני מספר שבועות, כי תישא באחריות לפעולות חיזבאללה נגד ישראל אם נציגי הארגון יצורפו לממשלתה החדשה לא עוררה הרבה תגובות. בתקשורת הערבית היו כמה שראו בדבריו התערבות בענייניה הפנימיים של לבנון. עכשיו נראה שבעולם הערבי מתחילים להתייחס לסוגיה שכן פעילותו החתרנית של חיזבאללה הולכת ומתרחבת ופוגעת בכל מדינות האזור.

מעורבות איראן והחזבאללה בעימות בין המורדים בתימן מול הסעודים

נראה שהקש ששבר את גב הגמל הוא טביעת אצבעות של איראן וחיזבאללה בעימות המזוין בין המורדים החות'יים בתימן לבין הצבא הסעודי. מדובר בבני שבט  בצפון תימן הנאבקים מזה חמש שנים במשטר של ארצם על רקע דתי וכלכלי. לפני מספר שבועות הם חדרו לסעודיה דרך הגבול הארוך והפרוץ בין שתי המדינות,  הרגו אנשי בטחון סעודים והשתלטו על שטח נרחב בדרום מערב המדינה. ההנחה היא כי הם מוסתים ע"י איראן המנסה לזעזע את יציבות הממלכה במסגרת  מדיניותה לייצא את מה שהיא מכנה "המהפכה האסלאמית" ולכפות משטר דתי שיעי על כל מדינות המזרח התיכון. הצבא הסעודי נצטווה לסלקם מהאזור, אך בינתיים ללא הצלחה יתרה. הקרבות בין שני הצדדים מתנהלים עדין בשטחה של סעודיה, אשר כבר הורתה לפנות את האזרחים מ-200 כפרים השוכנים באזור הקרבות. החות'ים  מצוידים בנשק מודרני כולל קטיושות מהווים  אתגר לא קל לצבא הסעודי החסר נסיון קרבי הראוי לשמו ובודאי לא באזורים הרריים מול כוחות גרילה.

בסעודיה ובמדינות ערב והמערב יש חשש כי זו תחילה של מלחמת גרילה שנועדה לכרסם ביציבותה של  הממלכה ולערער את  כל המשטרים מדינות המפרץ.

העדויות המצטברות על המעורבות של איראן והחזבאללה

קיימות עדויות על סיוע של איראן וחיזבאללה למורדים התימניים. רק לפני שבועות ספורים עצרו ספינות חיל הים של תימן אוניה איראנית נושאת נשק שעמדה לפרוק את מטענה אי שם בחופה של תימן. גם הצהרותיהם של מנהיגי איראן שהזהירו את סעודיה מבלי לנקוב בשמה לבל תתערב במאבק בין החות'ים לממשל התימני המרכזי הם אינדיקציות ברורות על עמדתה של איראן בעימות זה. יתרה מכך, מזה מספר שנים מתפרסמות ידיעות על סיוע של חיזבאללה למורדים. היומון הסעודי היו"ל בלונדון, אלחיאת, פירסם ב-11/8 כתבה של אחד מאנשי התקשורת הבכירים של סעודיה, דאוד אלשריאן, שהזכיר, כי בחודש מרס שעבר אמר נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח, בראיון לעיתון, כי גורמים מחיזבאללה מאמנים את המורדים בייצור מטענים ומוקשים, מעבירים להם נשק ותחמושת וכי כמה מבני החות'ים באו ללבנון ללמוד מקרוב מנסיון חיזבאללה. הוא גם הזכיר את לכידתו של תא חיזבאללה במצרים וציין כי חיזבאללה הודה אומנם כי אנשיו אכן פעלו בשטחה של מצרים מבלי ליידע את השלטונות,  אך טען כי כוונתם היייתה להעביר נשק ולסייע לחמאס נגד ישראל.

על כך יאמר שלגבי חיזבאללה המטרה מקדשת את האמצעים: אם פעולתו הופנתה נגד ישראל הרי פגיעתו בריבונות המצרים מוצדקת. אפילו בעולם הערבי אין רבים המוכנים לקבל נימוקים אלה ומחבלי תא חיזבאללה מועמדים בימים אלה לדין על פגיעה בביטחונה של מצרים, כאשר התביעה מבקשת להטיל עלים עונש מוות..

העלאת האפשרות לסנקציות על לבנון

העיתונאי הסעודי אלשריאן אומר מפורשות שטהראן משתמשת בחיזבאללה כאמצעי חדירה לחברה הערבית, כדי לעורר מלחמת אחים על רקע העויינות בין סונים לשיעים. הוא סבור כי פעילות זו של  חיזבאללה דורשת התייחסות וכי ללא ספק יש להעמיד את ממשלת לבנון על אחריותה ולהפעיל עליה לחצים פוליטיים וכלכליים על מנת "שתפתח בדיאלוג רציני" עם חיזבאללה מאחר שהארגון מזיק לאינטרסים של העם הלבנוני. הוא אף טוען כי העמדה הערבית לגבי חיזבאללה אינה מובנת ואולי אף מסוכנת, מאחר שמדינות ערב מתייחסות לארגון ולנזקים שהוא גורם כאילו לא היה חלק מלבנון. נראה שזו הפעם הראשונה שאחד העיתונים המכובדים של העולם הערבי מעלה את האפשרות לסנקציות על לבנון כדי זו תואיל לטפל בבעיה המטרידה את כל מדינות האזור מבלי שיהיה להן האומץ להתעמת איתה.

ידו הארוכה של חיזבאללה אכן מורגשת בכל מדינות האזור. הוא מפעיל בגדה המערבית רשתות של מחבלים, מאיים על גבולנו הצפוני, מסייע לחמאס בדרום, במצרים הפעיל רשת חבלה שאנשיו נתפסו ולאחרונה אף הגיע לסעודיה. בשנים האחרונות גם פורסמו ידיעות כי אנשיו נראו מאמנים מיליציות שיעיות בעיראק.

למרות הסכנה האיראנית האחדות הערבית היא דווקא מול ישראל

נתניהו לא טעה אם כן כאשר אמר מפורשות כי על הממשל הלבנוני להתמודד עם חיזבאללה. נראה שרבים בעולם הערבי חושבים כמוהו, אך הם חסרי אונים מול הנחישות האיראנית ותעוזתו של חיזבאללה. קל יותר למדינות ערב להתרכז בבעיה הפלסטינית. האחדות הערבית מושגת רק כאשר מדובר בשנאת ישראל. אלא שהאיום המרכזי על מדינות ערב נובע דווקא מאיראן ובעל בריתה חיזבאללה. גם למערב יש חלק במחדל זה. מנהיגיו מפנים את עיקר מרצם לנושא הפלסטיני בעוד החתרנות האיראנית באזור נמשכת ומתעמקת. מדינות אירופה כגון בריטניה אף מקיימות בגלוי דיאלוג עם חיזבאללה. האם התערבות איראן וחיזבאללה במלחמה המתחוללת על גבולה הדרום מערבי של סעודיה והמסכנת את יציבותו של האזור כולו תביא לתפנית באסטרטגיה הערבית והמערבית? ספק רב. למשטרים הערביים הדיקטטוריים נוח יותר לשנוא את ישראל מאשר להתמודד עם האיומים האמיתיים והבאמת מסוכנים שמהווים איראן וחיזבאללה וסוריה בת בריתם הנאמנה – מה עוד שהמערב שותק  ואינו מעודד אותם.