עבור לתוכן העמוד
Menu

המסלול הדו-שנתי של ראש הממשלה סלאם פיאד למדינה פלסטינית

באוגוסט 2009, ראש הממשלה הפלסטינית סלאם פיאד הכריז על תוכנית חד צדדית להקים מדינה פלסטינית דה-פקטו בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שתבוא לאחר תהליך בן שנתיים לבניית מדינה. התוכנית של פיאד היא המתווה הפלסטיני הרציני הראשון של מאמץ לבניית מדינה מאז כינון אש"ף ב-1964 והיא מחליפה את העמדה הפלסטינית המסורתית של מאבק מזוין ל"שחרור פלסטין". התוכנית […]

  • באוגוסט 2009, ראש הממשלה הפלסטינית סלאם פיאד הכריז על תוכנית חד צדדית להקים מדינה פלסטינית דה-פקטו בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שתבוא לאחר תהליך בן שנתיים לבניית מדינה. התוכנית של פיאד היא המתווה הפלסטיני הרציני הראשון של מאמץ לבניית מדינה מאז כינון אש"ף ב-1964 והיא מחליפה את העמדה הפלסטינית המסורתית של מאבק מזוין ל"שחרור פלסטין".
  • התוכנית של פיאד מייצגת עמדת-נגד אמיצה מול הפתח ונראה כי היא מציבה אתגר ישיר לפתח ולמנהיגו, מחמוד עבאס. פיאד נהנה מתמיכה פוליטית מוגבלת ואויביו הפוליטיים, כמו תאופיק טיראווי, אבו מהר גנים ומחמוד אל-עלול, שנבחרו לאחרונה לוועדה המרכזית של הפתח, כבר גינו את תוכניותיו.
  • ישראל תומכת בבניית מדינה פלסטינית "מלמטה למעלה". עם זאת, מנהיגים ישראלים הביעו דאגה משפטית וביטחונית לגבי כוונתו של פיאד שאש"ף יכריז חד צדדית על מדינה פלסטינית ב-2011, המבוססת על קווי ה-4 ביוני, 1967. הקמה חד צדדית של מדינה פלסטינית תפר תנאי מפתח של הסכם אוסלו ב', שעל פיו: "אף צד לא ייזום או ינוקט בכל צעד שעשוי לשנות את מעמדן של של הגדה המערבית ורצועת עזה קודם לתוצאה של השיחות בדבר הסכם הקבע."
  • אתגר ישיר נוסף לישראל הוא ש"קווי היסוד" של פיאד קוראות לפיתוח פלסטיני מאסיבי באזור C של הגדה המערבית, אזור הנתון במחלוקת ונמצא תחת שליטה ישראלית אזרחית וצבאית, ואשר מאתגר ישירות את המסגרת העדינה שהוסכם עליה בהסכמי אוסלו משנת 1993.
  • הדרישה הישראלית ל"גבולות בני הגנה" מחייבת שליטה מתמשכת של ישראל באזור C, וכוללת את עמק הירדן החיוני אסטרטגית והרמה שסובבת את ירושלים ומשקיפה על הערים הפגיעות של ישראל לאורך חוף הים התיכון. 4000 הטילים של חיזבאללה שהתקיפה את ישראל מהצפון ב-2006 ו-10,000 הטילים והמרגמות של חמאס מעזה, שמספרם הגיע לשיא במלחמת עזה ב-2009, מבליטים את איום הטילים הפוטנציאלי נגד ערי ישראל, שעלול להופיע ממדינה פלסטינית בגדה הפלסטינית, אם ישראל תיסוג לגבולות 1967.

 למאמר המלא באנגלית Prime Minister Salam Fayyad's Two-Year Path to Palestinian Statehood