עבור לתוכן העמוד
Menu

האם דחיית אימוץ דוח גולדסטון בעזרת הפלסטינים עלולה לעכב את עסקת שליט?

הסיכויים להשלמת עסקת שליט גדולים כעת פי כמה מן הסיכויים שהיו בתקופת ממשלת קדימה וזאת מכיוון שהממשלה בראשות הליכוד איננה רואה את עצמה "פרטנר" של הרשות הפלסטינית. אדרבה, הרשות הפלסטינית וישראל מתרחקות מאוד, ומאמצי הרשות הפלסטינית לגרור ישראלים לטריבונלים בינלאומיים כפושעי מלחמה גורעת עוד יותר מרצונה של ישראל לסייע לאבו מאזן במאבקו מול החמאס. בתקופת ממשלת קדימה ישראל עיכבה […]

הסיכויים להשלמת עסקת שליט גדולים כעת פי כמה מן הסיכויים שהיו בתקופת ממשלת קדימה וזאת מכיוון שהממשלה בראשות הליכוד איננה רואה את עצמה "פרטנר" של הרשות הפלסטינית. אדרבה, הרשות הפלסטינית וישראל מתרחקות מאוד, ומאמצי הרשות הפלסטינית לגרור ישראלים לטריבונלים בינלאומיים כפושעי מלחמה גורעת עוד יותר מרצונה של ישראל לסייע לאבו מאזן במאבקו מול החמאס. בתקופת ממשלת קדימה ישראל עיכבה את השלמת העסקה לא מעט מהשיקולים של כיצד הדבר ישפיע על מעמדו של אבו מאזןוהעדיפה לקשור את העסקה בהסכם כולל עם אבו מאזן כדי שהשלמתה לא תפגע בו וכדי למצוא דרך להגביר את יוקרתו.

במשוואה זו חל שיבוש בסוף השבוע שעבר, כאשר אבו מאזן נחשף לביקורת גוברת בעולם הערבי ואפילו בחוגי תנועת פתח משום שנציגו בז'נווה הסכים לדחות את הדיון בדו"ח גולדסטון בחצי שנה. באבו מאזן הוטחו האשמות על עירוב שיקולים עסקיים, כמו סיוע לחברת הסלולר אל וואטניה, בהחלטותיו. אבו מאזן נתן באופן ישיר את ההחלטה ויש לו עניין אישי כבד בחברת הסלולר אל וואטניה. מלבד הנציג הפלסטיני בז'נווה, אף אחד ברש"פ לא התייחס להחלטה זו בחיוב.

לא נמצא להאשמות אלו ביסוס ממשי, אבל הלך הרוחות במחברה הפלסטינית, הקושר אינטרסים של חברת וואטניה בשיקוליו של אבו מאזן, פגע במעמדו. התוצאה עלולה לפעול לרעת מימוש עסקת שליט משום שגורמים אירופים ואמריקאיים עלולים להפעיל לחץ על ישראל שלא לתת הישג לחמאס על רקע ההידרדרות החדשה במעמדו של אבו מאזן.

ייתכן שפרשת גולדסטון עלולה להשפיע בכיוון נוסף. ישראל הבהירה שאימוץ של וועדת האו'ם את דו"ח גולדסטון עלול לפגוע בתהליך השלום מכיוון שישראל לא תיקח על עצמה סיכונים אם תישלל ממנה הזכות להגנה עצמית. דחיית הדיון בדו"ח גולדסטון בעזרת הפלסטינים תחשוף את ישראל ללחצים בכיוון אחר: אירופה וארה"ב עשויות לבוא לישראל ולומר לה: "קשרתם את תהליך השלום בדו"ח גולדסטון, והפלסטינים הלכו לקראתכם -מה יש לכם עכשיו להציע בתמורה?" אין זה מן הנמנע שגורמים אירופאים כבר החלו בתיווך בין ישראל לפלסטינים.

בחולות הנודדים של הפוליטיקה המזרח תיכונית שום דבר אינו יציב והמצבים משתנים במהירות. הפגיעה הקשה במעמדו של אבו מאזן תחשוף את ישראל ללחצים כפולים: גם לדחות את ביצוע העסקה על מנת שלא להשליט את החמאס על הציבור הפלסטיני סופית וגם ללכת לקראת אבו מאזן  בתחום המדיני.