עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת הפסגה המשולשת: האם הפלסטינים ערוכים לעבור משלב "המהפכה" לשלב "הקמת המדינה"?

אסור לשפוט את הפסגה המשולשת בין הנשיא אובמה , ראש הממשלה נתניהו וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על פי הקריטריונים מן בעבר, כלומר: יבואו, ידברו, יחזרו ולא יהיו תוצאות של ממש. הפעם נשיא ארצות הברית שם לו למטרה אסטרטגית להביא לידי הקמתה של מדינה פלסטינית בעוד שנתיים, והוא מוכן להפעיל מנועי לחץ על ישראל ועל הפלסטינים. הוא […]

אסור לשפוט את הפסגה המשולשת בין הנשיא אובמה , ראש הממשלה נתניהו וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על פי הקריטריונים מן בעבר, כלומר: יבואו, ידברו, יחזרו ולא יהיו תוצאות של ממש. הפעם נשיא ארצות הברית שם לו למטרה אסטרטגית להביא לידי הקמתה של מדינה פלסטינית בעוד שנתיים, והוא מוכן להפעיל מנועי לחץ על ישראל ועל הפלסטינים. הוא הקציב שנתיים להשלמת המשימה ובחירת מקום הפסגה הראשונה במסדרונות האו"ם איננה מקרית. נשיא ארה"ב עומד לשתף את האו"ם במאמציו ואנו צפויים להחלטות של מועצת הביטחון בעניין הקמתה של המדינה הפלסטינית על בסיס קווי 1967. הדברים גם עולים בקנה אחד עם יוזמתו של ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, להשלים תוך שנתיים את הקמתה בפועל של המדינה הפלסטינית והכרזה על כינונה באורח חד צדדי אם יכשל המו"מ. החלטות מועצת הביטחון המתאימות יעמדו לימינו של סלאם פיאד. 
היכן הלחץ על הפלסטינים? הפלסטינים יאלצו אולי להסכים בקרוב למדינה בגבולות זמניים, על מנת שהמו"מ עם ישראל יהיה במתכונת מדינה מול מדינה. הפלסטינים דחו עד כה רעיונות אלה, מכיוון שפירושם פירוק אש"ף והפיכת תנועת הפתח למפלגה פוליטית. המערכת הפנים פלסטינית איננה ערוכה לשינוי כזה, בייחוד לאחר ועידת הפתח האחרונה. בסוף השבוע היה ניסיון התנקשות בחייו של מושל טול כרם והעקבות מובילים אל גדודי אל-אקצה. זה רמז ראשון למה שעלול להתחולל ברשות הפלסטינית, אם תחויב לעבור משלב "המהפכה" לשלב "הקמת המדינה".