עבור לתוכן העמוד
Menu

העדפת פתרון הבעיה הפלסטינית על בעיות אחרות תגביר את אי היציבות האזורית

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגדיר אתמול את פתרון הבעיה הפלסטינית כאינטרס ראשון במעלה של ארה"ב ושל העולם. אין ויכוח לגבי הצורך לפתור את הבעיה הפלסטינאית, השאלה היא סולם העדיפויות – היכן ממוקמת הבעיה הפלסטינאית לעומת סוגיות בוערות אחרות של המזרח התיכון. העדפת הבעיה הפלסטינית על בעיות אחרות רק יסבכו את פתרונה ויגבירו את אי היציבות […]

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגדיר אתמול את פתרון הבעיה הפלסטינית כאינטרס ראשון במעלה של ארה"ב ושל העולם. אין ויכוח לגבי הצורך לפתור את הבעיה הפלסטינאית, השאלה היא סולם העדיפויות – היכן ממוקמת הבעיה הפלסטינאית לעומת סוגיות בוערות אחרות של המזרח התיכון. העדפת הבעיה הפלסטינית על בעיות אחרות רק יסבכו את פתרונה ויגבירו את אי היציבות האזורית. למשל, אובמה אמר כי העולם הערבי נדרש ליצור נורמליזציה עם ישראל תמורת ריסון ההתנחלויות. משוואה זאת תגרום לזעזועים הן בסעודיה והן בישראל, שתי בעלות בריתה של ארה"ב. בישראל המערכת הפוליטית תכנס למערבולת בין ימין ושמאל ובסעודיה המשטר, הבנוי על האסכולה הווהאבית, ייחשף להתקפות על עצם הלגיטימיות של השלטון, אם יענה לדרישות האמריקניות. כלומר, בעבור התקדמות הבעיה הפלסטינית, ישראל וסעודיה עלולות להיכנס לסחרור פנימי.

דוגמה אחרת – בסופשבוע שעבר פרסם משרד החוץ העיראקי הודעה תמוהה ובה הכחיש ידיעות כאילו סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, תיווך בין עיראק לבין סוריה על מנת לחסל את הסכסוך ביניהן. הכחשות מהסוג הזה נשמעות יותר כאישור מאשר כהכחשה והדעת נותנת כי אכן אם בראש סדר היום האמריקני נמצא תהליך השלום, הרי היא מעוניינת שסוריה תתפנה לשיחות עם ישראל, על מנת להקל על הלחץ מעל הפלסטינים, ולא תיסחף להסלמה מול עיראק. העולם הערבי התבונן על התפתחות זו בהשתוממות, מכיוון שהאינטרס של הממשלות הערביות הסוניות הוא לפורר את "הסהר השיעי" הנמתח מאיראן דרך עיראק, סוריה ולבנון ומאגף את הממשלות הסוניות. הממשלות הערביות היו מצפות שארה"ב דווקא תרחיב ותעמיק את הסכסוך בין עיראק ובין סוריה, ולא תרתם למאמצים לפייס בין השתיים.

אלא רק שתי דוגמאות כיצד סדר יום לא נכון עלול לפגוע ביציבותו של המזרח התיכון בהקשר הרחב.