עבור לתוכן העמוד
Menu

תרומתה של ממשלת שבדיה לעלילת הדם נגד ישראל

הכתבה בעיתון השבדי "אפטונבלדט", בה הואשמו חיילי צה"ל בגניבת ומכירת איברי גוף של פלסטינים, היא איננה הפתעה או מקרה בודד, אלא תוצאה של קמפיין אנטי-ישראלי ממושך. אולי עכשיו תיאות סוף סוף ממשלת שבדיה להפסיק את המימון ההרסני של הארגונים הלא-ממשלתיים.   הכתבה בעיתון השבדי "אפטונבלדט", בה הואשמו חיילי צה"ל בגניבת ומכירת איברי גוף של פלסטינים, […]

הכתבה בעיתון השבדי "אפטונבלדט", בה הואשמו חיילי צה"ל בגניבת ומכירת איברי גוף של פלסטינים, היא איננה הפתעה או מקרה בודד, אלא תוצאה של קמפיין אנטי-ישראלי ממושך. אולי עכשיו תיאות סוף סוף ממשלת שבדיה להפסיק את המימון ההרסני של הארגונים הלא-ממשלתיים.  

הכתבה בעיתון השבדי "אפטונבלדט", בה הואשמו חיילי צה"ל בגניבת ומכירת איברי גוף של פלסטינים, היא איננה הפתעה או מקרה בודד. הכתבה היא תוצאה של קמפיין אנטי-ישראלי ממושך המתבסס על "עדויות" מפוברקות מפי "עדי ראייה" פלסטינים.

רשת ממומנת היטב של ארגונים לא-ממשלתיים קיצוניים ממלאת תפקיד מרכזי בדמוניזציה של ישראל, תוך שהיא מיישמת את האסטרטגיה שנבנתה בוועידת דרבן משנת 2001. ממשלת שבדיה משמשת כמקור מימון עיקרי עבור הארגונים הללו. ביטויי אנטישמיות מודרנית ועלילות דם הם תוצאותיה הישירות של הפעילות הזאת.

מחקר שערך ארגון NGO-Monitor על המימון שמעניקה הממשלה השבדית לארגונים הלא-ממשלתיים מזהיר מפני הרטוריקה המסיתה והאנטישמית בה משתמשים באורח קבע הארגונים הלא-ממשלתיים. בדו"ח נבדקו יותר מ- 20 ארגונים לא-ממשלתיים גדולים הממומנים על ידי הסוכנות השבדית לפיתוח ושיתוף פעולה בינלאומי (SIDA), דיאקוניה (ארגון זכויות אדם שבדי) ומועצת המיסיון השבדית (SMR).

רבים מאותם ארגונים לא-ממשלתיים מאשימים את ישראל באופן שגרתי בביצוע "רצח עם", "טיהור אתני" ו"אפרטהייד". כמה מהם אף משווים גורמים צבאיים ופוליטיים בישראל לנאצים. הפרופגנדה הזאת מתנהלת תחת הכסות של "דו"חות מחקר", אשר באופן קבוע מצטטים "עדויות" מפי פלסטינים, המועלות אל הכתב ללא שום בדיקה. הדרך ממסע הדמוניזציה אל עלילות דם דוגמת זו שפורסמה בעיתון השבדי היא קצרה.

דוגמא בולטת לעניין היא ארגון הסעד הרפואי (The Palestinian Medical Relief Society) בראשותו של מוסטפא ברגותי, אשר מקבל סיוע כספי ממועצת המיסיון השבדית. בראיון רדיופוני, תיאר ברגותי את הנעשה בעזה כ"טבח נוראי" והשתמש בביטויים "גטו" ו"אפרטהייד". ארגונו של ברגותי מתייחס אל גדר ההפרדה כאל "חומת אפרטהייד" וטוען כי ישראל מיישמת "אידיאולוגיה גזענית" ואוכפת "ענישה קולקטיבית" על הפלסטינים.

ביטויים דומים ניתן למצוא בפרסומים ובהצהרות של אנשי "המרכז למידע אלטרנטיבי" (AIC), שזכו מהשבדים לסיוע כספי בסך 42 אלף דולר בשנת 2008. ארגון "רופאים למען זכויות אדם-ישראל", אשר קיבל מהשבדים 900 אלף דולר, מילא תפקיד מרכזי במסע להאשמת רופאים ישראלים בעינוי ופגיעה בפלסטינים.

הארגונים הלא-ממשלתיים בהם תומכת ממשלת שבדיה נמנים על מובילי המאמץ לשכתב את ההיסטוריה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מתוך מטרה להציג את ישראל כ"אימפריה מרושעת" וכמפרה הגדולה ביותר בעולם של זכויות אדם. מרכז "פאלמה" השבדי, המנוהל על ידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומספר איגודים מקצועיים מובילים, טוען כי ישראל היא שיזמה את אינתיפאדת אל-אקצה והאינתיפאדה השנייה וכי היא מפעילה "אלימות לא מידתית כנגד אזרחים, עינויים והוצאות להורג בלתי חוקיות". האחריות ללחימה בעזה מוטלת כולה על "הכיבוש הישראלי הפרובוקטיבי". אין כל התייחסות ללמעלה מ- 8000 רקטות שירה החמאס על ישראל או לשיטות הטרור האחרות בהן נקט נגדה. תולדות ההתנגדות הערבית, המלחמות שנועדו "למחוק את ישראל מהמפה" ועשרות השנים של הטרור הפלסטיני, נמחקות כליל במסגרת מסע הדמוניזציה של ישראל.

למרות שארגון NGO-Monitor שלח את טיוטת המחקר שלו לשגרירות השבדית בתל אביב ולגורמים ממשלתיים בשטוקהולם, השבדים סירבו להגיב. אולי עכשיו, אחרי שהפרסום בעיתון "אפטונבלדט" שב והדגיש את תוצאות מסע הדמוניזציה המתנהל נגד ישראל, הם ישקלו מחדש את צעדיהם ויפעלו לעצירת המימון ההרסני של הארגונים הלא-ממשלתיים.

מאמר זה פורסם לראשונה ב"ג'רוזלם פוסט".

ג'ראלד שטיינברג עומד בראש ארגון NGO-Monitor ומשמש כמרצה בחוג למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן.