עבור לתוכן העמוד
Menu

סימני הפרגמאטיות בחמאס אינם אלא מצגת שווא

בכירים בחמאס נוהגים בחודשים האחרונים להתראיין לתקשורת המערבית ולהתבטא באופן העשוי להתפרש כנכונות להסכים לפתרון של שתי מדינות. מדובר במצג שווא של פרגמטיזם המכוון כל כולו לאוזניים מערביות ואשר תכליתו לצייר את חמאס כגורם מדיני שראוי ונכון להידבר עימו. בכירים בחמאס נוהגים בחודשים האחרונים להתראיין לתקשורת המערבית ולהתבטא באופן העשוי להתפרש כנכונות להסכים לפתרון של שתי מדינות. […]


בכירים בחמאס נוהגים בחודשים האחרונים להתראיין לתקשורת המערבית ולהתבטא באופן העשוי להתפרש כנכונות להסכים לפתרון של שתי מדינות. מדובר במצג שווא של פרגמטיזם המכוון כל כולו לאוזניים מערביות ואשר תכליתו לצייר את חמאס כגורם מדיני שראוי ונכון להידבר עימו.

בכירים בחמאס נוהגים בחודשים האחרונים להתראיין לתקשורת המערבית ולהתבטא באופן העשוי להתפרש כנכונות להסכים לפתרון של שתי מדינות. אחמד יוסוף, יועצו המדיני של ראש ממשלת חמאס איסמאעיל הניה, אמר דברים ברוח דומה לעיתון "אקונומיסט" (30 ביולי, 2009), ולהלן עיקריהם:

"אנו [בתנועת חמאס] מבטאים היבטים שונים של גמישות בנושא זה… הסוגיה איננה [נוגעת ל] זכות הקיום של ישראל, אנו יודעים ש[מדינת] ישראל קיימת, אין כאן עניין של הכרה [בישראל… הם [הישראלים] מוליכים שולל את הקהילה הבינלאומית בטענה שחמאס אינו מכיר בישראל… אנו אף הצענו הפסקת אש לעשר עד עשרים שנה על מנת לבנות יחסי אמון וליצור אווירה טובה יותר… אמנת חמאס איננה מסמך חשוב. איננו עושים בה שימוש, ולכן מדוע שנשנה אותה אם מעולם לא עשינו בה שימוש?".

דבריו של יוסוף (שמיהר להכחיש את הפרשנות שניתנה להם) אינם בבחינת הסנונית המבשרת תקופה חדשה של פרגמטיזם מדיני אמיתי בתנועת חמאס ונכונות לחפש הסדר מדיני עם ישראל על בסיס של הכרה הדדית וקבלת זכותה של ישראל להתקיים. מדובר במצג שווא של פרגמטיזם המכוון כל כולו לאוזניים מערביות ואשר תכליתו לצייר את חמאס כארגון לגיטימי המקיים שלטון לגיטימי ברצועת עזה וכגורם מדיני שראוי ונכון להידבר עימו. האינטרס האסטרטגי העליון של חמאס כיום הינו לזכות בכרטיס כניסה למועדון המדיני, הן לצורך קבלת לגיטימציה לשלטונו והן כדי לבנות את עצמו כאלטרנטיבה טובה יותר לשלטון הרשות הפלסטינית באיו"ש וכגורם היכול לספק את הסחורה המדינית והביטחונית לקהילה הבינלאומית. זו גם הסיבה העיקרית העומדת מאחורי החלטתו של חמאס להסכים להפסקת אש חד צדדית דה פקטו לאחר מבצע "עופרת יצוקה".

עיני חמאס נשואות לינואר 2010, המועד בו תסתיים תקופת שלטונו של אבו מאזן כיו"ר הרשות הפלסטינית. את הוואקום שייוצר רוצה חמאס להכשיר בדעת הקהילה הבינלאומית לתמיכה בדרישתו להכיר ביו"ר הפרלמנט, איש חמאס, כממלא מקומו של יו"ר הרשות הפלסטינית עד לעריכת הבחירות לפרלמנט. למעשה, יצירת החזות של "פרגמטיזם מדיני" נועדה לשמש אמצעי להסתייע בקהילה הבינלאומית בקרב על הלגיטימיות עם ארגון פתח. בחמאס לא חל כל שינוי במצע האידיאולוגי והדברים מובהרים חזור והבהר בהתבטאויות ראשי התנועה ובהכחשות של אלה מביניהן המפזרים במתכוון מוץ בתקשורת. האינטרס הישראלי הינו לסייע לרשות הפלסטינית ותנועת הפתח, אשר בקרב ההישרדות שלהן מולחמאס הן מוצאות בסיס לשיתוף פעולה אסטרטגי עם ישראל, כולל במלחמה בטרור, ונאלצות לאמץ עמדות פרגמאטיות יותר מבעבר, הגם שאין עדיין סימנים לויתורים משמעותיים בסוגיות המהות.