עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע ועידת הפתח עלולה לשנות כיוון ברגע האחרון

סיכויי ביטולה של ועידת הפתח נמוכים, אך עם זאת, אי יכולתם של הצירים מעזה להגיע, ניפוח מספר המשתתפים והאיבה ממחנות הפליטים בלבנון עלולים להביא לדחיית ההצבעות המשמעותיות ולהפוך אותה לפסטיבל של נאומים. על פניו, נראה כי אין דבר שיעצור כרגע את הוועידה הכללית השישית הפתח, שאמורה להיערך השבוע בבית לחם. האורחים מחו"ל הגיעו, כולל אבו […]

סיכויי ביטולה של ועידת הפתח נמוכים, אך עם זאת, אי יכולתם של הצירים מעזה להגיע, ניפוח מספר המשתתפים והאיבה ממחנות הפליטים בלבנון עלולים להביא לדחיית ההצבעות המשמעותיות ולהפוך אותה לפסטיבל של נאומים.

על פניו, נראה כי אין דבר שיעצור כרגע את הוועידה הכללית השישית הפתח, שאמורה להיערך השבוע בבית לחם. האורחים מחו"ל הגיעו, כולל אבו מהר גניים, סגנו של פארוק קדומי, שהתייצב לימינו של אבו מאזן. איש לא מדבר בגלוי על האפשרות שהוועידה בכל זאת לא תתקיים.

למרות שסיכויי הוועידה להתקיים כמתוכנן גדלים ככל שמתקרבים למועד כינוסה, עדיין יש ספקות גדולים. קיימות שתי בעיות שהוועידה טרם מצאה להן פיתרון: הראשונה היא השתתפותם של הצירים מעזה, אשר ממשלת חמאס לא מאפשרת לצאת לבית לחם, והשנייה היא ניפוח מספר המשתתפים מ- 1550, כפי שנקבע בתחילה, ל- 2200 כעת.

תנועת הפתח בעזה כבר החליטה רשמית לדחות את הוועידה עד אשר התנאים יאפשרו את כינוסה על כל ציריה. לבקשה זו ערך סגולי רב מכיוון שאחדות עזה והגדה עומדת על ראש סדר היום הפלסטיני. הוספת הצירים הנוספים, שרובם המכריע מורכב מאנשי התנזים של ברגותי בגדה, הפר את האיזונים שנמדדו בקפדנות במהלך החודשים הארוכים של הכנת הוועידה.

במידה והניסיון לשכנע את פתח בעזה שלא להחרים את הכינוס לא יעלה יפה, פירוש הדבר בפועל יהיה שלא רק עזה תתנתק מהוועידה, אלא גם מחנות הפליטים בלבנון. ראש הפתח במחנות הפליטים, סולטן אבו על-עיניין, התייצב אמנם לוועידה, אך יריבו הגדול, מוניר מקדח, כבר הודיע כי לא יקבל את החלטות הוועידה בכל מה שקשור לנושא הפליטים. מקדח הוא המפקד של הזרוע הצבאית של הפתח במחנות הפלטים וגם היה מפקדם של גדודי אל אקצא בגדה בזמן האינתיפאדה. יריבותו של מקדח עם אבו מאזן איננה סוד ונראה כי הוא יצטרף לפארוק קדומי. החרמת הכינוס על ידי הפתח בעזה תהפוך ככל הנראה את ההחרמה מצד מחנות הפליטים בלבנון לעובדה מוגמרת.

אף על פי שהסיכויים שהוועידה תתכנס הם גבוהים, חוסר היכולת להתגבר על הבעיות הפרוצדוראליות הללו עלול לשנות בצורה מהותית את תכניה. ועידת הפתח עלולה להפוך לפסטיבל של נאומים שבו הצדדים הניצים כלל לא יגיעו לשלב ההצבעה על החלטות הוועידה, וחשוב מכך, על הרכב מוסדות ההנהגה החדשים.