עבור לתוכן העמוד
Menu

הסיבות להתקדמות במו"מ לשחרור שליט

לאחרונה מתרבות הידיעות על הסכם בין ישראל לחמאס על עסקת חילופים, שבה גלעד שליט ישוחרר תמורת מחבלים פלסטינים. אין מידע בדוק בעניין זה, אך ניתוח פוליטי יכול לאשר ידיעות אלה, אם כי עדיין לא ברור אם וכיצד יפתרו הסוגיות שהכבידו על השגת הסכם בעבר. ההבדל המדיני בין הממשלה ברשות הליכוד לבין הממשלה ברשות קדימה הוא […]

לאחרונה מתרבות הידיעות על הסכם בין ישראל לחמאס על עסקת חילופים, שבה גלעד שליט ישוחרר תמורת מחבלים פלסטינים. אין מידע בדוק בעניין זה, אך ניתוח פוליטי יכול לאשר ידיעות אלה, אם כי עדיין לא ברור אם וכיצד יפתרו הסוגיות שהכבידו על השגת הסכם בעבר.

ההבדל המדיני בין הממשלה ברשות הליכוד לבין הממשלה ברשות קדימה הוא שאבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, היה בעל ברית של אולמרט ושל לבני, אך איננו בעל ברית של בנימין נתניהו. פירוש הדבר שממשלה ברשות הליכוד מתחשבת פחות ברגשותיו של אבו מאזן, אם בכלל. בעוד הממשלה הקודמת חששה שעלייה ביוקרתו של החמאס תבוא על חשבון מעמדו של אבו מאזן, הרי ששיקול כזה לא קיים היום. לפיכך, בעוד היה ניתן לחשוב בצדק או בטעות, שראש הממשלה הקודם אולמרט המתין עם העסקה עד אשר תהיה פריצת דרך בשיחות עם אבו מאזן, הרי שהיום אין משא ומתן ואיש אינו מצפה לפריצת דרך. לכן היבט מדיני זה התנתק משיקולי העסקה.

להצטרפות גרמניה למאמצי התיווך יש חשיבות רבה מבחינת החמאס. התנועה הפונדמנטליסטית מחזרת בנמרצות אחרי אירופה ולכן יצירת מגע קרוב יומיומי עם גרמניה הוא נכס עבור חמאס. יתירה מכך, כדאי לחמאס לתת הישג לגרמניה, כי הדבר יקדם את מעמדה באירופה. לעומת זאת, יחסיה עם מצרים מסובכים, שלא לומר עוינים ואחת הבעיות עד עכשיו הייתה שחמאס לא רצתה להעניק הישג למצרים.

עדיין נותרו בעיות קשות, שיש לקוות שהנושאים והנותנים ימצאו להן פיתרון, אבל אין שום מידע על כך. חמאס התעקשה לשחרר מחבלים מסוכנים מאוד שישראל התנגדה לשחרורם ואין ידוע באיזו מידה הגיעו לעמק השווה על שמות המחבלים. ישראל רצתה שלא להחזיר את מחבלי הגדה המערבית לבתיהם ודרשה לגרשם. חמאס התנגדה, גם כאן לא ברור האם הגיעו לפשרה כלשהי. חמאס גם רצה לשחרר מחבלים, שהם ערבים אזרחי ישראל. ישראל התנגדה. לא ברור להיכן הגיעו בסוגיה זאת.

לסיכום, התנאים הפוליטיים החדשים שניתקו את הרשות הפלסטינית ברמאללה מן הממשלה בירושלים, הקלו מבחינה פוליטית על ישראל ועל החמאס להגיע לסיכום. התיווך הגרמני מקל על החמאס יותר מאשר התיווך המצרי. עם זאת, סף הדרישות הגבוה של החמאס נותר מכשול רציני. עד כמה הוא בלתי עביר, רק הנושאים והנותנים יודעים.