עבור לתוכן העמוד
Menu

על משמעויותיה והשלכותיה של ועידת הפתח הקרובה

הוועידה הכללית השישית של ארגון הפתח, שאמורה להיפתח בשבוע הבא, נתקלה עד כה בקשיים רבים שאיימו על קיומה במועדה. דחיית הוועידה או כישלונה עשויים לפגוע במאמצים לקדם את התהליך המדיני ולחזק את האמונה שאין עם מי לדבר במחנה הפלסטיני. ביום ג' הקרוב (4 באוגוסט) אמורה להיערך בבית לחם הוועידה הכללית השישית של ארגון הפתח. זו […]

הוועידה הכללית השישית של ארגון הפתח, שאמורה להיפתח בשבוע הבא, נתקלה עד כה בקשיים רבים שאיימו על קיומה במועדה. דחיית הוועידה או כישלונה עשויים לפגוע במאמצים לקדם את התהליך המדיני ולחזק את האמונה שאין עם מי לדבר במחנה הפלסטיני.

ביום ג' הקרוב (4 באוגוסט) אמורה להיערך בבית לחם הוועידה הכללית השישית של ארגון הפתח. זו הפעם הראשונה שפתח יקיים את ועידתו "בתוך פלסטין". זו הייתה דרישתו האולטימטיבית של מחמוד עבאס, אשר רצה לקיים את האירוע "במולדת", בתוך בני עמו, מתוך אמונה שיזכה בתמיכת צירי הוועידה – שמספרם המוערך הוא בין 1500 ל- 1700 –  ויוכל להציג בפני הפלסטינים הנהגה חדשה ומאוחדת מאחוריו. מחוזק בתמיכתו המחודשת של ארגונו, אבו מאזן מניח שיוכל לזכות בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שיתקיימו ככל הנראה בתחילת 2010. בכך הוא סבור כי ימחק, או לפחות יעמעם, את הפסד הפתח בבחירות של 2006, שהביא להקמת ממשלה חמאסית ולסדרת אסונות: השתלטות אלימה ועקובה מדם של חמאס על רצועת עזה ומבצע עופרת יצוקה שלאחריה.

כמעט שנתיים נאבק עבאס על קיום ועידת הפתח. הוא נתקל בהתנגדות רחבה, אך היא נמוגה בסופו של דבר. עם זאת, פארוק קדומי, האיש מספר שתיים בפתח, אשר סירב להכיר בהסכמי אוסלו, אינו מוכן להתיישב בשטחים וממשיך לכהן כראש האגף המדיני של הפתח בתוניס. לפני כשבועיים יצא קדומי במערכה חריפה לפגיעה בשמו ואמינותו של עבאס. הוא התייצב בפני העיתונאים ברבת עמון והודיע להם כי ערפאת העביר לו זמן קצר לפני מותו פרוטוקול סודי של ישיבה בה נכחו כביכול עבאס, מוחמד דחלאן ואריאל שרון, במהלכה דנו במזימה להרעיל את ערפאת. אין ספק שמדובר במסמך מפוברק והזוי, אך בעולם הערבי המסוכסך והמשופע במזימות אמיתיות ודמיוניות ובתיאוריות קונספירציה, די היה בהאשמה של קדומי כדי לגרום למהומה רבתי שתעמיד בספק את קיום הוועידה. ערוץ אלג'זירה העוין את הרשות הפלסטינית ליבה את האש כשהעניק לדבריו של קדומי פרסום רב. בתגובה, השעה עבאס את פעילות משרדי אלג'זירה ברמאללה למספר ימים.

אלא שבכך לא תמו קשייו של עבאס. חמאס הודיע כי לא יאפשר לצירי הפתח המתגוררים בעזה לצאת לבית לחם, אלא אם כן תשחרר הרשות הפלסטינית את כל פעילי החמאס העצורים בשטחה – כ- 1100 במספר – ותעביר לשלטונות חמאס דרכונים פלסטינים חתומים כדי שנציגי חמאס ותושבי עזה יוכלו לצאת לחו"ל באמצעות מסמכי נסיעה מוכרים. בהתאם למספר מקורות, חמאס אף מתנה את הסכמתו לאפשר את צאתם של צירי הפתח לבית לחם בהסרת דרישתו של הפתח, שהועלתה במסגרת הדיאלוג לפיוס המתקיים בקהיר, כי חמאס יכיר בישראל ויקבל את ההסכמים שנחתמו עימה.

מאחר שבעזה מתגוררים כ- 400 צירים אשר היעדרותם עלולה לפגוע בלגיטימיות של הוועידה, עבאס מפעיל לחצים כבדים על חמאס. בצר לו, הוא אף פנה למצרים, סוריה, תורכיה ורוסיה כדי שתפעלנה גם הן את השפעתן על חמאס, אך הארגון ממשיך לעמוד במריו. בתוך כך, בפתח הדעות חלוקות. רבים טוענים כי יש לקיים את הוועידה אפילו ללא החברים מעזה על בסיס "מי שיוכל יבוא". אחרים, ובראשם נביל שעת', אומרים כי לא יתכן שהוועידה הכללית של הארגון שאמורה לבחור בהנהגה חדשה תתקיים ללא נציגים מעזה, שם מתגוררים כ- 40% מהפלסטינים. היעדרותם, טוען שעת', כמוה כמתן גושפנקא רשמית לניתוק בין הגדה לרצועה בתוך תנועת הפתח. שעת' אף אמר כי היה רוצה להזמין נציגים מערביי 1948 (כך מכונים ערביי ישראל בעולם הערבי), אך נבצר ממנו לעשות זאת.

עבאס נמצא כרגע בצומת דרכים קריטית. עליו להחליט יחד עם חברי הוועדה המרכזית של הפתח על הדרך הטובה ביותר לצאת מהמשבר. האם לקיים את הוועידה, שכה נחוצה לו ושכל כך הרבה זמן נאבק לקיומה, ללא נציגי עזה ובכך לפגוע במידת מה בלגיטימיות שלה? האם להיכנע לדרישות החמאס? או אולי לדחות את הועידה למועד מתאים יותר?

הוועדה המרכזית של הפתח צפוייה להתכנס ב- 31 ביולי כדי לקבל החלטה סופית. אולם אין פתרון פלא. דחיית הוועידה עלולה לפגוע קשות בעבאס ובתנועת הפתח, ומכאן ההנחה שהוועידה תתקיים עם או בלי נציגי עזה. גם אין להוציא מן הכלל פשרה של הרגע האחרון עם חמאס. בינתיים עבאס אינו טומן את ידו בצלחת. הוא פועל למנוע את אישורה של מועמדותו של קדומי לוועדה המרכזית של הפתח, מה שיגרום לאי חידוש חברותו של קדומי בוועד הפועל של אש"ף. קדומי, כזכור, הוא אחד מתריסר מקימי ארגון הפתח בסוף שנות ה- 50. עבאס גם השעה את העברת המימון לאגף המדיני של הפתח בתוניס והצליח לשכנע את מחמוד ע'ניים (אבו מאהר), שהיה מתומכיו של קדומי וכיהן לצידו בתוניס כמנהל מחלקת הארגון של הפתח, לבוא להתיישב בגדה ולהשתתף בוועידה. ע'ניים הגיע לרמאללה ביום ד' השבוע ונתקבל בכבוד גדול על ידי עבאס ובכירי הרשות הפלסטינית. עניים  הוא אחד מוותיקי הפתח ולתמיכתו  בעבאס יש משמעות חשובה. גם ארגון גדודי אלאקצא, הזרוע הצבאית של הפתח פרסם הודעה הקוראת לערוך את הוועידה בכל הרכב שהוא, ובכך התייצב לימינו של עבאס.

עבאס, אם כן, צובר תמיכה. נראה שהרוב המכריע של בכירי הפתח סבורים כי הוועידה חשובה ועשויה להעלות את הארגון על דרך המלך אחרי מספר שנים קשות, ולחזק את עמדתו, לא רק בקרב הפלסטינים ומול חמאס, אלא גם מול ארה"ב והאיחוד האירופי המשליכים את יהבם על עבאס כפרטנר מרכזי לקידום המו"מ עם ישראל. אי קיום הוועידה או כישלונה עשויים לפגוע במאמצים לקדם את התהליך המדיני ולחזק את האמונה שאין עם מי לדבר במחנה הפלסטיני.