עבור לתוכן העמוד
Menu

מינוי יורש העצר בירדן: ניסיון להתרחק מהגדה המערבית?

על פניו, נראה כי באמצעות מינוי יורש עצר ירדני למחצה ופלסטיני למחצה, השושלת ההאשמית מתקרבת לאיחוד שתי גדות הירדן. ואולם, מבחינת התמונה הרשמית הראשונה של המלך יחד עם יורש העצר, עולה מסר לפיו הממלכה מבקשת לחזק את שורשיה העבר-ירדניים ולהיסגר בפני הגדה המערבית. עבדאללה, מלך ירדן, הכריז בשבוע שעבר על בנו, חוסיין, כעל יורש העצר. […]

על פניו, נראה כי באמצעות מינוי יורש עצר ירדני למחצה ופלסטיני למחצה, השושלת ההאשמית מתקרבת לאיחוד שתי גדות הירדן. ואולם, מבחינת התמונה הרשמית הראשונה של המלך יחד עם יורש העצר, עולה מסר לפיו הממלכה מבקשת לחזק את שורשיה העבר-ירדניים ולהיסגר בפני הגדה המערבית.

עבדאללה, מלך ירדן, הכריז בשבוע שעבר על בנו, חוסיין, כעל יורש העצר. הנסיך חוסיין יהיה המלך הירדני הראשון שבעורקיו זורם דם פלסטיני: מוצא משפחתה של אמו, המלכה ראנייה, הוא באזור קלקיליה.

על פניו, נראה כי באמצעות מינוי יורש עצר ירדני למחצה ופלסטיני למחצה, השושלת ההאשמית מתקרבת לאיחוד שתי גדות הירדן. ואולם, בחינת התמונה הרשמית הראשונה של המלך יחד עם יורש העצר מפריכה הנחה זו. בתצלום רשמי ומחושב לפרטיו נראה יורש העצר חובש את הכאפייה הירדנית האדומה ולבוש בבגדים מערביים. המסר העולה מן התמונה הוא של ממלכה המבקשת לחזק את שורשיה העבר-ירדניים תוך התקרבות למודרנה.

יתרה מזאת, ביקורו הרשמי הראשון של יורש העצר נבחר אף הוא בקפידה. יורש העצר ביקר אצל השבט הבדואי בנוחסן על מנת לאותת כי השושלת ההאשמית מבקשת לחזק את האופי העבר-ירדני של ההמלכה ולא להיפתח לגדה המערבית. בקבלת הפנים אצל השבט הבדואי נאמרו דברים חשובים ביותר. בהודעה רשמית שהתפרסמה בכלי התקשורת צוטט המארח, השייח' של בנוחסן, באומרו כי "נדיבותם של ההאשמים חרגה מגבולות המולדת על מנת להגן על קודשי האסלאם ועל ירושלים". כלומר, פלסטין וירושלים נמצאות מחוץ לגבולות ירדן והתמיכה בהן היא בעיה של "האחים שבחוץ".

עדיין מוקדם לקבוע האם יש פה מהלך גורף או שמא אנו צפויים לראות ביקורים והכרזות מאזנות לכיוון הפלסטיני. ההכרזה על ירושלים לא הגיעה מפי בן משפחת המלוכה, אלא מפיו של שייח' בדואי. עם זאת, יש לעקוב בעניין אחר התפתחויות אפשריות בנושא זה מצד ירדן.