עבור לתוכן העמוד
Menu

חשיפה: ארגון בצלם חוזר בו מטענות בדבר טבח שביצע כביכול צה"ל

במשך 4 שנים וחצי האשים ארגון בצלם את צה"ל בהרג 14 צעירים פלסטינים חפים מפשע, למרות שהחמאס הודיע כי ההרוגים היו פעילי חמאס ששהו במחנה אימונים. לא מכבר, חזר לפתע הארגון מטענתו והודה כי פרסם מידע שגוי ביסודו, אך לא טרח להתנצל על ההאשמה הכבדה שהטיח בצה"ל. גרסה א' של בצלם: צה"ל הרג 14 תושבים פלסטינים תמימים […]

במשך 4 שנים וחצי האשים ארגון בצלם את צה"ל בהרג 14 צעירים פלסטינים חפים מפשע, למרות שהחמאס הודיע כי ההרוגים היו פעילי חמאס ששהו במחנה אימונים. לא מכבר, חזר לפתע הארגון מטענתו והודה כי פרסם מידע שגוי ביסודו, אך לא טרח להתנצל על ההאשמה הכבדה שהטיח בצה"ל.

גרסה א' של בצלם: צה"ל הרג 14 תושבים פלסטינים תמימים ששהו במרכז קהילתי

"תושב עזה, נהרג ב-07.09.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג במהלך התקפה אווירית על מרכז קהילתי של החמאס".

בתיאור נסיבות מותם של 14 הפלסטינים, מדגיש ארגון בצלם כי הפלסטינים "לא השתתפו בלחימה בעת שנהרגו", וכי הם שהו בעת התקיפה האווירית ב"מרכז קהילתי" של חמאס. ניתן לקבל את הרושם מהנוסח של ארגון בצלם, כי ה-14 עסקו פעילות תרבותית-חברתית הקשורה לאסלאם ובכל מקרה אין מדובר בלוחמים חמושים העוסקים בפעילות צבאית.

את 14 ההרוגים הכניס ארגון בצלם לטבלה של "פלסטינים שנהרגו במסגרת התנקשות". הארגון, המסתמך על הדין הבינלאומי להריגה של אזרחים פלסטינים שאינם משתתפים בלחימה כ"פשע מלחמה", דרש לא אחת לפתוח בחקירה פלילית נגד הדרג הפיקודי הבכיר של צה"ל בגין הריגת אזרחים בפעולות צבאיות. במילים אחרות, ארגון בצלם האשים את צה"ל בביצוע מעשה טבח של חפים מפשע ובפשע מלחמה.

גרסה ב' של בצלם: ה-14 נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה ושהו במחנה אימונים

בצלם דבק בגרסתו לפחות עד ה- 28 בפברואר, 2009. בבדיקה באתר האינטרנט של הארגון ב- 14 ביולי, 2009, הסתבר כי בצלם שינה את תיאור נסיבות המוות של ה-14 ולגבי כולם נכתב הנוסח האחיד הבא:

"תושב עזה, נהרג ב-07.09.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג במהלך התקפה אווירית על מחנה אימונים של חמאס".

ארגון בצלם חוזר אפוא מטענתו על הרג המוני של תושבים פלסטינים תמימים בידי צה"ל ומודה כי פרסם מידע שגוי ביסודו והפיץ האשמות שווא נגד צה"ל. בנוסח הדברים ובניגוד לגרסה הקודמת, הודגש כי כל 14 ההרוגים "השתתפו בלחימה" וכי הם שהו בזמן התקיפה ב"מחנה אימונים" ולא ב"מחנה קהילתי".

מדוע דבק ארגון בצלם בגרסה המופרכת זמן כל כך רב?

בדיקת המידע שהיה קיים וזמין במקורות הגלויים מיד לאחר התקיפה ומאז ועד עתה מגלה כי נסיבות הריגת ה-14 היו ידועות וברורות כבר מהרגע הראשון. בהודעה רשמית שפרסמו גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ב- 7 בספטמבר, 2004, נמסר כי במחנה "התאמנה קבוצה של מוג'אהידין". בהודעה אחרת המתוארכת לאותו יום בשעה 22:30 נאמר מפורשות כי בתקיפת צה"ל "נהרגו 14 מוג'אהידין של גדודי השהיד עיז א-דין אל-קסאם". אף בהודעות אחרות של גדודי אל-קסאם שפורסמו מאז אודות התקיפה נאמר מפורשות כי במחנה התאמנו פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס.

התקיפה זכתה לכיסוי נרחב באמצעי התקשורת הישראליים, הפלסטיניים, הערביים והבינלאומיים ובדיווחים צוטטו בין היתר גרסת צה"ל לאירוע. כך למשל, אתר Ynet מציין (7 בספטמבר 2004 בשעה: 00:33), כי התקיפה "התמקדה במחנה אימונים של החמאס". האתר מצטט את גרסת צה"ל לתקיפה כמובא להלן:

"גורמים בצה"ל אישרו כי חיל האוויר תקף פעילי חמאס, בעת שביצעו אימונים צבאיים במזרח העיר. מצה"ל נמסר כי אנשי החמאס (ברובם פעילים זוטרים), התאמנו בהטמנת מטענים, בירי טילי קסאם וטילי אר.פי.ג'י. כמו כן התאמנו בחדירה ליישובים ובהשתלטות על כלי רכב לצורך חטיפה. כל זאת, בהדרכת פעילי חמאס בכירים. גורמי צבא אישרו בשיחה עם ynet כי מדובר בתקיפה מתוכננת היטב, אף סירבו לפרט. מצה"ל אף נמסר כי במחנה האימונים הורכב לפני כשבועיים מטען רב עוצמה אשר יועד כנגד מטרה ישראלית. המטען התפוצץ בשל תקלה טכנית במגרש עצמו ופעיל חמאס נהרג. לפני למעלה משבוע בוצעה במגרש בדיקת תקינות למספר חגורות נפץ, כך לפי צה"ל, וימים ספורים לאחר מכן ניסה מחבל מתאבד להבריח את אחת החגורות לישראל דרך מעבר ארז".

צה"ל טוען על בסיס מידע מודיעיני שתקף והרג 14 פעילי טרור של חמאס בעודם שוהים במחנה אימונים של הארגון ועוסקים בהכשרה צבאית. הזרוע הצבאית של חמאס מודה כי בתקיפה נהרגו 14 פעילים של הארגון שהתאמנו במחנה אימונים. על בסיס מה קבע אפוא בצלם, כי 14 ההרוגים שהו ב"מחנה קהילתי" וכי "לא השתתפו בלחימה" ומדוע דבק בגרסה מופרכת זו במשך ארבע שנים וחצי?

בצלם לא פרסם הודעת התנצלות על ההאשמות החמורות שטפל על צה"ל

בשנתיים וחצי האחרונות פרסמתי עשרות רבות של מאמרים הבוחנים את מהימנות הדיווחים של ארגון בצלם. חלק נכבד ממאמרים אלה בדק בשנה האחרונה את מהימנות מסד הנתונים של הרוגי האינתיפאדה ומצא בו טעויות (הרוגים שיוחסו לצה"ל בטעות, הרוגים שלא נכללו ברשימה, תיאור לא נכון או מדויק של נסיבות המוות, ועוד), מקרים חוזרים ונשנים של השמטת פרטים חיוניים ומידע חסר. קיים יסוד סביר להניח כי מאמרי הביקורת הניעו את ארגון בצלם לבדוק מחדש את מהימנות הנתונים שהוא פרסם וזו הסיבה לתיקון הרשומות. יחד עם זאת, ראויה לציון העובדה כי ארגון בצלם לא פרסם כל הודעה רשמית על התיקון במסד הנתונים וגם לא התנצלות בפני צה"ל על ההאשמה הכבדה שהטיח בו ולפיו חיל האוויר הרג 14 תושבים פלסטינים חפים מפשע ב"מחנה קהילתי".

בסיכומו של דבר, פרשה חמורה זו מלמדת פעם נוספת שאין לסמוך בעיניים עצומות על דיווחי בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם.

לחצו כאן לקריאת הנספח ובו גרסאות בצלם השונות.