עבור לתוכן העמוד
Menu

המתח הגובר בין ממשל אובאמה למצרים וסעודיה

הזרקורים מופנים כעת לקשיים הגדלים והולכים בין ישראל לממשל אובאמה, אבל בצד שאיננו מואר ישנם גם קשיים גוברים בין ארצות הברית לבין מצרים וסעודיה. הנאום הנמלץ שנשא אובאמה בקהיר הראה כי בכוונתה של ארצות הברית לעקוף את ישראל, מצרים וסעודיה בדרך לניהול דיאלוג ישיר עם האחים המוסלמים. הזרקורים מופנים כעת לקשיים הגדלים והולכים בין ישראל לממשל אובאמה, אבל בצד […]

הזרקורים מופנים כעת לקשיים הגדלים והולכים בין ישראל לממשל אובאמה, אבל בצד שאיננו מואר ישנם גם קשיים גוברים בין ארצות הברית לבין מצרים וסעודיה. הנאום הנמלץ שנשא אובאמה בקהיר הראה כי בכוונתה של ארצות הברית לעקוף את ישראל, מצרים וסעודיה בדרך לניהול דיאלוג ישיר עם האחים המוסלמים.

הזרקורים מופנים כעת לקשיים הגדלים והולכים בין ישראל לממשל אובאמה, אבל בצד שאיננו מואר ישנם גם קשיים גוברים בין ארצות הברית לבין מצרים וסעודיה. אפשר לומר כי אובאמה נכשל במטרות הקונקרטיות שהציב לעצמו, והצלחתו הגדולה טמונה בעיקר בנאום הנמלץ שנשא בקהיר לעולם המוסלמי ושאכן שיפר את האווירה בין אמריקה למוסלמים.

מעבר לכך, לאובאמה אין הישגים במישור הישראלי-פלסטיני. הוא לא יוכל להציג בפני דעת הקהל האמריקאית תכנית מאוזנת מכיוון שהערבים דחו את בקשתו להקדים את הנורמליזציה עם ישראל. מה שיש כרגע באמתחתו הם לחצים על ישראל בלי תגמול ערבי.

עד כה, סעודיה לא נעתרה לבקשותיו של אובאמה לסייע לארצות הברית במצבה הכלכלי הקשה. יומיים לפני הגעתו של אובאמה לריאד, החליטה ממשלת סעודיה להעלות את מחיר הנפט ל- 70 דולר לחבית. העיתונים הכלכליים במזרח התיכון צופים עלייה נוספת ל- 80 ואף ל- 100 דולר לחבית נפט. הבוקר הודיע באופן רשמי שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פייסל, כי סעודיה גם דוחה את פנייתו של אובאמה לנורמליזציה עם ישראל.

אשר למצרים, יש לשים לב כי הנשיא, חוסני מובארק, לא בא לקבל את פניו של אובאמה בשדה התעופה, ואף לא שלח במקומו את רה"מ המצרי, כביכול בגלל האבל על מות נכדו. שר החוץ המצרי הוא שנשלח לקבל את פניו של הנשיא האמריקאי בשדה התעופה, צעד המנוגד בהחלט לכללי הטקס הדיפלומטיים. יש לשים לב גם לאופן בו קיבל מובארק את אובאמה בארמונו – הוא נותר במרפסת והניח לאובאמה לטפס במדרגות בעודו מביט עליו מלמעלה. בסופו של דבר, מובארק אפילו לא כיבד את אובאמה בהאזנה לנאומו באוניברסיטת קהיר.

הסיבה לכך שסעודיה ומצרים מנסות להכשיל את אובאמה איננה התנגדות לפתרון הבעיה הפלסטינית, אלא התנגדות לכך שהטיפול בבעיה הפלסטינית יבוא על חשבון הטיפול בבעיה האיראנית. מובארק התבונן בדאגה כיצד האמריקאים הושיבו את נציגי ארגון האחים המוסלמים בשורות הראשונות של האולם בעת נאומו של אובאמה. הנשיא האמריקאי דיבר למעשה אל האחים המוסלמי מעל לראשו של מובארק. האחים המוסלמים, ובכלל זה החמאס, הבינו את הרמז והגיבו בשלילה מסויגת על נאום אובאמה – כלומר פתחו פתח לדיאלוג עם ארצות הברית. פירוש הדבר הוא שהאמריקאים עוקפים את ישראל, מצרים וסעודיה בדרך לניהול דיאלוג ישיר עם האחים המוסלמים, אותם מגדירה ארצות הברית כ"אסלאם פוליטי". המילה האחרונה טרם נאמרה בעניין.