עבור לתוכן העמוד
Menu

האדישות בסעודיה לקראת ביקורו של הנשיא אובאמה

הפגנת האדישות בתקשורת הסעודית לקראת ביקורו של הנשיא אובאמה איננה מבשרת טובות מבחינת הנשיא האמריקאי. אובאמה מלא רצון טוב וחדור חדוות שינוי, אבל אלו לא  פועלים בהכרח לטובה. ערב ביקורו בסעודיה של נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, כלי התקשורת בסעודיה, האלקטרוניים לפחות, מפגינים אדישות. ככל שאפשר היה להתרשם מהמידע באתרי החדשות הסעודיים, כמעט ואין מאמרי […]

הפגנת האדישות בתקשורת הסעודית לקראת ביקורו של הנשיא אובאמה איננה מבשרת טובות מבחינת הנשיא האמריקאי. אובאמה מלא רצון טוב וחדור חדוות שינוי, אבל אלו לא  פועלים בהכרח לטובה.

ערב ביקורו בסעודיה של נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, כלי התקשורת בסעודיה, האלקטרוניים לפחות, מפגינים אדישות. ככל שאפשר היה להתרשם מהמידע באתרי החדשות הסעודיים, כמעט ואין מאמרי מערכת ומאמרי עמדה בנושא ביקורו הקרב של אובאמה. הידיעה היחידה ערב הביקור היא על אודות איגרת שקיבל עבדאללה מלך סעודיה מנשיא מצרים, חוסני מובארק, בה תיאמו השניים את עמדותיהם לקראת ביקור הנשיא האמריקאי.

בעוד שינוי המדיניות האמריקאית כלפי ישראל כובש את הכותרות הראשיות כאן אצלנו, שינוי המדיניות האמריקאית כלפי סעודיה – אשר קדם לשינוי המדיניות ביחס לישראל –  כמעט ולא הורגש. במבט לאחור, יש לשים לב כי הנשיא אובאמה לא הזמין לוושינגטון את המלך עבדאללה במסגרת התייעצויותיו לגבי גיבוש מדיניות חדשה ביחס למזרח התיכון. גם הביקור הקרוב בריאד הוא פרי החלטה של הרגע האחרון שנבע מלחץ הנסיבות. לפני כחודשיים, לאחר ששרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון ביקרה ברמאללה, נשלח דניס רוס לסעודיה ולמפרץ כדי לדון ביוזמה הערבית. הסעודים ענו לו בנימוס כי לא העניין הפלסטיני עומד בראש דאגתם כרגע, אלא האיום האיראני, ועליו הם מבקשים לדבר. רוס חזר בבושת פנים ושר ההגנה, רוברט גייטס, נשלח אחריו על מנת לפייס את הסעודים.

מדוע מגיע כעת אובאמה לסעודיה? ביקורו נובע ממספר סיבות. האחת היא סירוב הסעודים לסייע לארצות הברית במצוקותיה הכלכליות. סיבה שנייה היא התעוררות הטרור הסוני בעיראק, אפגניסטן ופקיסטן. סיבה נוספת היא הכנסת שינויים ביוזמה הערבית. אובאמה מעוניין מאד לשמור על תמיכת הקונגרס במדיניותו המזרח תיכונית ולפיכך אינו יכול להציג רק לחצים על ישראל, אלא גם תמורה ערבית בדמות הקדמת הנורמליזציה. העולם הערבי, מצדו, כבר דחה את הקדמת הנורמליזציה והברירה העומדת בפני אובאמה לקראת נאומו הגדול בקהיר היא בין הצגה של מסכת ויתורים מצד ישראל בלבד ללא דרישת תגמול ערבי – מה שעלול לערער את תמיכת הקונגרס – לבין הצגה של מדיניות מאוזנת, אשר עלולה לעורר סערת רוחות בעולם הערבי ולהעמיד את הנשיא מובארק במבוכה לאחר שייתפס כמי שתומך בנורמליזציה עם ישראל.

הפגנת האדישות בתקשורת הסעודית לקראת ביקורו של הנשיא אובאמה איננה מבשרת טובות מבחינת הנשיא האמריקאי. אובאמה מלא רצון טוב וחדור חדוות שינוי, אבל אלו לא פועלים בהכרח לטובה.