עבור לתוכן העמוד
Menu

דוגמה נוספת לחשיבות הביקורת על ארגוני זכויות האדם

ארגון 'בצלם' פרסם לאחרונה את עדויותיהם של שלושה "פועלים" פלסטינים בדבר "התעללות קשה" שעברו מיד חיילי צה"ל. בדיווח לא נמסר כי שניים מהפלסטינים משתייכים לארגון טרור וכי בעבר נעצרו מספר פעמים ע"י כוחות הביטחון הישראלים. ארגון 'בצלם' פרסם לאחרונה את עדויותיהם של שלושה "פועלים" פלסטינים בדבר "התעללות קשה" שעברו מיד חיילי צה"ל. הארגון נמנע מלפרסם […]

ארגון 'בצלם' פרסם לאחרונה את עדויותיהם של שלושה "פועלים" פלסטינים בדבר "התעללות קשה" שעברו מיד חיילי צה"ל. בדיווח לא נמסר כי שניים מהפלסטינים משתייכים לארגון טרור וכי בעבר נעצרו מספר פעמים ע"י כוחות הביטחון הישראלים.

ארגון 'בצלם' פרסם לאחרונה את עדויותיהם של שלושה "פועלים" פלסטינים בדבר "התעללות קשה" שעברו מיד חיילי צה"ל. הארגון נמנע מלפרסם את תגובת דובר צה"ל ומלהזכיר כי לשלושת הפלסטינים רקע ביטחוני בגינו נעצרו מספר פעמים וכי שניים מהם חברים בארגון טרור. שוב מוכיח 'בצלם' כי יש לבדוק היטב את מהימנות ושלימות דיווחיו.

בצלם: שלושה "פועלים" פלסטינים עברו "התעללות קשה"

ב- 10 ביוני, 2009, פרסם 'בצלם' בכתבה הראשית באתר האינטרנט הרשמי שלו עדויות על "התעללות קשה במחסום עין גדי". וכך נכתב בעמוד השער של האתר: "ב-28.5.09, בשעות הערב המאוחרות, הגיעה קבוצת צעירים פלסטינים לבלות על חוף ים המלח. מעדויות שמסרו שלושה מהצעירים עולה כי כשחנו את מכוניתם באזור מחסום עין גדי, דרשו מהם החיילים להיכנס למחסום, תקפו שניים מהם במכות קשות והחזיקו בהם לילה שלם כשהם כבולים לעמוד חשמל ולכיסא".

'בצלם' מביא עדויות של שלושה פלסטינים הטוענים שעברו התעללות ע"י חיילי צה"ל, ולהלן שמותיהם ועיסוקם כפי שהובאו באתר:

רמזי עאדל אחמד סלאח, בן 25, פועל ותושב אבו דיס שבמחוז אל-קודס.

חמזה מוחמד איבראהים סלאח, בן 23, פועל ותושב אבו דיס שבמחוז אל-קודס.

עטא סלאח ח'ליל עריקאת, בן 28, נהג ותושב אבו דיס שבמחוז אל-קודס.

'בצלם' נמנע מלהביא את גרסת צה"ל לאירוע, על אף שעיקרה פורסם בכלי התקשורת, ואינו מציין כי הנושא נמצא בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת.

גורמים צבאיים: "הפועלים" היו בגילופין והיוו איום על החיילים

על מנת להשלים את תמונת הנתונים, פניתי לדובר צה"ל בשאילתא שביקשה לקבל תגובה רשמית על הטענות של שלושת תושבי אבו דיס שפורסמו ע"י ארגון 'בצלם'. כמו כן, ערכתי ברור על נסיבות האירוע ובדקתי מידע על שלושת הפלסטינים. להלן הממצאים:

תגובת דובר צה"ל: "ב- 9 ביוני, 2009, הועברה לפרקליטות הצבאית תלונה מארגון 'בצלם' בעניין נושא הכתבה. בעקבות התלונה, הורתה הפרקליטה לעניינים מבצעיים על פתיחה בחקירת מצ"ח לבדיקת נסיבות האירוע, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית, כמקובל, להמשך הטיפול בנושא."

תגובה בלתי רשמית של צה"ל: "גורמים צבאיים מסרו לחדשות 10 כי הצעירים הפלסטינים הגיעו למחסום שיכורים והחלו להתגרות בחיילים ואפילו לאיים עליהם. החיילים מצידם הגישו תלונה נגד הפלסטינים".

ברור נסיבות האירוע: כמדי שבוע, מגיעים פלסטינים לנקודות הביקורת על יד ים המלח כאשר הם שיכורים ומסוממים ומתגרים בחיילי צה"ל העומדים בנקודות. באירוע המדובר, הגיעו 12 פלסטינים לנקודה בנחל דרגות, כאשר הם בגילופין והחלו מקללים את החיילים בנקודה. הפלסטינים החלו להתקדם לעבר המקום והיוו איום על החיילים ועל המעבר. החיילים עצרו 2 ממובילי המהומות והקפיצו למקום כוח משטרה. עם הגעת כוח המשטרה נרגעו הרוחות והפלסטינים התפזרו באופן עצמאי לביתם. האירוע החל בשעה 2:30 בלילה, ונגמר בשעה 05:46, עם שחרור כל המעורבים. במהלך האירוע אחד הפלסטינים אף הזיק ופגע בעצמו מתוך שכרות.

ל"פועלים" הפלסטינים רקע ביטחוני (ו/או פלילי) בגינו נעצרו מספר פעמים

רמזי עאדל אחמד סלאח – פעיל בארגון הטרור החזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין. ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי. נעצר ע"י כוחות הביטחון הישראלים ב-24 באוקטובר, 2006, וב-12 במרץ, 2008.

חמזה מוחמד איבראהים סלאח – פעיל בארגון הטרור החזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין. ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי. נעצר ע"י כוחות הביטחון הישראלים ב-1 ביולי, 2004, ב-24 באוקטובר, 2006, וב-5 ביולי, 2008.

עטא סלאח ח'ליל עריקאת – שיוך ארגוני אינו ידוע. ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי. ב-12 במרץ, 2008, נעצר שוב ע"י כוח צה"ל.

סיכום

ארגון 'בצלם' פרסם האשמות חמורות נגד חיילי צה"ל. ראוי היה שילווה את טענות הפלסטינים בתגובת דובר צה"ל ויציין כי הנושא נמצא בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת.

ארגון 'בצלם' תיאר את שלושת הפלסטינים כ"פועלים" ולא ציין את עובדת השתייכות שניים מהם לארגון טרור ועברם הביטחוני בגינו נעצרו מספר פעמים ע"י כוחות הביטחון הישראלים. מדובר בפרטי מידע חיוניים העשויים לתרום לחקירת האירוע, ובפרט לאור הטענות הסותרות של הפלסטינים וחיילי צה"ל.

צה"ל חייב להשלים את החקירה בנושא זה בהקדם האפשרי. אם יש ממש בטענות נגד החיילים יש לנקוט נגדם במלוא חומרת הדין, ואם לאו – על צה"ל לתבוע התנצלות מארגון 'בצלם' ולדרוש ממנו להסיר את הדיווח מאתר האינטרנט.