עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשרים המתהדקים בין טורקיה וסוריה

ביקורו של נשיא טורקיה בסוריה והצהרות שני המנהיגים ניפצו את הנחת היסוד לפיה התקרבות טורקיה לסוריה תרחיק את האחרונה מאיראן. ייתכן וטורקיה מתכננת הקמת גוש מוסלמי גדול לאחר שהאיחוד האירופי הפנה לה עורף. נשיא טורקיה, עבדאללה גול, ביקר בסוף השבוע האחרון בסוריה. האיתותים היוצאים מן הביקור הזה חייבים להטריד בראש ובראשונה את אירופה, וכמובן גם […]

ביקורו של נשיא טורקיה בסוריה והצהרות שני המנהיגים ניפצו את הנחת היסוד לפיה התקרבות טורקיה לסוריה תרחיק את האחרונה מאיראן. ייתכן וטורקיה מתכננת הקמת גוש מוסלמי גדול לאחר שהאיחוד האירופי הפנה לה עורף.

נשיא טורקיה, עבדאללה גול, ביקר בסוף השבוע האחרון בסוריה. האיתותים היוצאים מן הביקור הזה חייבים להטריד בראש ובראשונה את אירופה, וכמובן גם את ישראל. הנשיא גול אמר כי סוריה היא המפתח של טורקיה במזרח התיכון, ואילו הנשיא הסורי, בשאר אסד, הודיע כי בכוונתן של סוריה, טורקיה, איראן ועיראק להקים גוש כלכלי משותף. בכך ניפצו שני המנהיגים את הנחת העבודה שרווחה במערב לפיה התקרבותה של טורקיה לסוריה נועדה להחליש את הקשרים בין סוריה לאיראן ולהוציא את סוריה מ"ציר הרשע". מה שמתרחש לנגד עינינו הוא ההיפך הגמור: סוריה חוברת לציר הרשע ועיראק שלאחר הנסיגה האמריקאית מצורפת לגוש שהוא ברובו שיעי.

כיצד ניתן להסביר את מהלכיה של טורקיה? את המפתח אפשר כנראה למצוא בהופעתו הלא-ראויה של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בוועידת דאבוס בשוויץ במהלך מבצע "עופרת יצוקה". ארדואן, כזכור, התנהג בצורה מאד "לא אירופאית" כאשר נטש את הבמה באמצע דיון משותף עם נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס. בכך הביך ראש הממשלה הטורקי לא רק את פרס והאירופאים, אלא גם את מזכיר הליגה הערבית, עמרו מוסא, שנכח בדיון. כבר בדאבוס, ובוועידת דוחא שנערכה לאחר מכן, התייצבה טורקיה לצד ציר הרשע.

אירופה, ולמעשה המערב כולו (ובכלל זה ישראל), חייבים לשאול את עצמם עכשיו אם טורקיה הפנימה את העובדה שנדחתה על ידי אירופה ולא תצורף לאיחוד האירופי. יתרה מזאת, עליהם לבחון את האפשרות שטורקיה נוקטת כעת מדיניות שנועדה לפגוע באינטרסים של אירופה, הכוללת הקמת גוש מוסלמי מאיים על מפתן היבשת הנוצרית.