עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשיים בביטול זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לישראל

אחד הסעיפים בתכניתו המתגבשת של ברק אובאמה למזרח התיכון הוא ביטול זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לתוך ישראל, לטובת מיקוד הפתרון ביישוב הפליטים בארצות מוצאם, או בשיבתם לתחומי המדינה הפלסטינית האמורה לקום. הדברים בנוגע לביטול זכות השיבה נשמעים יפה, אבל יש לקחת בחשבון כי שיחות העבר בעניין זה עיקרו למעשה את המונח מתוכנו. על פי […]

אחד הסעיפים בתכניתו המתגבשת של ברק אובאמה למזרח התיכון הוא ביטול זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לתוך ישראל, לטובת מיקוד הפתרון ביישוב הפליטים בארצות מוצאם, או בשיבתם לתחומי המדינה הפלסטינית האמורה לקום. הדברים בנוגע לביטול זכות השיבה נשמעים יפה, אבל יש לקחת בחשבון כי שיחות העבר בעניין זה עיקרו למעשה את המונח מתוכנו.

על פי הפרסומים בעיתונות, אחד הסעיפים בתכניתו המתגבשת של ברק אובאמה למזרח התיכון הוא ביטול זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לתוך ישראל. זאת לטובת מיקוד הפתרון ביישוב הפליטים בארצות מוצאם, או בשיבתם לתחומי המדינה הפלסטינית האמורה לקום. הדברים בנוגע לביטול זכות השיבה נשמעים יפה, אבל יש לקחת בחשבון את ההיסטוריה של השיחות בין ישראל לפלסטינים בעניין זה, אשר עיקרו את המונח מתוכנו.

בשיחות טאבה בשנת 2000, הסכימה ישראל לקלוט בתחומה 100 אלף פליטים פלסטינים מלבנון במסגרת מה שהוגדר "איחוד משפחות". רה"מ הקודם, אהוד אולמרט, הציע את המספר הזה לאבו מאזן במסגרת "איחוד משפחות" שיתפרש על פני עשר שנים. אולמרט עצמו נקב במספר 20 אלף, אולם מקורות פלסטינים דיווחו כי המספר האמיתי עמד על 100 אלף. אבו מאזן, מצדו, דחה את הצעתו של אולמרט ודרש את החזרתם של 250 אלף פליטים לפחות, רק מלבנון, כאשר "איחוד משפחות" ממדינות ערב ואחרות ייקבע בהמשך הדיונים בין ישראל לפלסטינים. כלומר, החלפת המונח "זכות השיבה" במונח "איחוד משפחות" פירושו הכנסת 100 אלף עד חצי מיליון פליטים פלסטינים לתוך תחומי ישראל.

בשיחות ז'נבה נקבע במפורש כי לא תהיה זכות שיבה לתוך ישראל, אבל נקבעו קריטריונים לקליטת פליטים בתוך ישראל במסגרת מאמץ בינלאומי לפיזור הפליטים בעולם. לא נקבע מספר של פליטים שיוחזרו, אך יוסי ביילין הודה כי מדובר בסביבות 60 אלף פליטים.

אשר לקליטת פליטים בגדה המערבית, קרוב לוודאי שירדן – חרף עמדותיה המוצהרות כרגע – תתנגד בשעת מבחן לקליטת הפליטים מהמחנות בלבנון בשל החשש מהתקרבות גורמיאסלאם פונדמנטליסטיים לגבולותיה. מן הסתם, ירדן תדרוש את אימוץ המודל שהיא מציעה – קליטת הפליטים על ידי המדינות המארחות – הצעה שלבנון לא תסכים לה בשום פנים ואופן.

יש להזכיר כי בשיחות טאבה ובשיחות קמפ דיוויד שקדמו להן, הציעה ישראל לקלוט את הפליטים מלבנון בחולות חלוצה, אשר יסופחו לרצועת עזה. מצרים התנגדה להצעה מכיוון שלא רצתה בנוכחותם של פליטי לבנון הבעייתיים ליד גבולותיה. כתוצאה מכך, בהסכמי ז'נבה הועתק יישוב הפליטים הרחק צפונה לאזור בית גוברין.