עבור לתוכן העמוד
Menu

סימני גמישות בעולם הערבי עם כניסת הממשלה החדשה בישראל

  מדיווחים על פגישת רה"מ ירדן עם נשיא לבנון, עולים סימנים לגמישות בקרב מדינות ערב המתונות ביחס ליוזמה הערבית. בחזית האיראנית, בכיר מודיעין סעודי לשעבר טוען שאין לחשוש מעימות מול איראן. האם מדינות ערב המתונות מוכנות לשנות את היוזמה הערבית על מנת להתאימה לפרמטרים של הממשלה החדשה בישראל? יש סימנים שכן. בסוף השבוע נועד ראש ממשלת ירדן, […]


 

מדיווחים על פגישת רה"מ ירדן עם נשיא לבנון, עולים סימנים לגמישות בקרב מדינות ערב המתונות ביחס ליוזמה הערבית. בחזית האיראנית, בכיר מודיעין סעודי לשעבר טוען שאין לחשוש מעימות מול איראן.

האם מדינות ערב המתונות מוכנות לשנות את היוזמה הערבית על מנת להתאימה לפרמטרים של הממשלה החדשה בישראל? יש סימנים שכן. בסוף השבוע נועד ראש ממשלת ירדן, נאדר אלד'הבי, עם נשיא לבנון, מישל סולימאן, ועל פי דיווח באתר האינטרנט של תומכי משפחת חרירי, מתברר כי דובר בין השניים על השארת היוזמה הערבית על כנה עד שתימצא "אלטרנטיבה אחרת" ועל כך ששאלות הפליטים וירושלים לא יעמדו כרגע על הפרק. היוזמה הערבית תוארה כ"עמוד התווך של תהליך השלום", ולא כפתרון עצמו. ניסוחים אלה מבטאים גמישות ונטישה של העיקרון שהיה נהוג עד כה בבחינת "כזה ראה וקדש", כלומר שמדינות ערב יישארו בצד עד אשר ישראל והפלסטינים יסיימו את המו"מ ביניהם על כל סוגיות הקבע.

בסוף השבוע גם דיבר ראש המודיעין הסעודי לשעבר, תורכי אלפייסל, באוניברסיטה של רבת עמון ותקף בחריפות את ארצות הברית. אלפייסל האשים את האמריקאים בהגשת עיראקלאיראן על "טס של כסף" ותיאר את איראן כ"נמר של נייר בעל ציפורני פלדה". לדבריו, איראן היא חלשה ומלאת בעיות, ורק ציפורני הפלדה שלה מחזיקים את השלטון. לדעת תורכי אלפייסל, אם כן, אין לפחד מעימות מול איראן בנושא הגרעין.