עבור לתוכן העמוד
Menu

חילוקי הדעות בקרב מדינות ערב סביב היוזמה הערבית

עם הפיכתה של היוזמה הערבית לתכניתו המובילה של הממשל האמריקאי, מבינות מדינות ערב כי הן יידרשו לתרום את חלקן לפיתרון הבעיה הפלסטינית. כתוצאה מכך, מתבררים חילוקי הדעות והבדלי האינטרסים בין מדינות ערב לגבי ביצוע היוזמה הערבית. היוזמה הערבית הולכת מתבררת כתכניתו החדשה של הממשל האמריקאי. עד כה, מדינות ערב לא נתנו דעתן ליוזמה די הצורך, מכיוון […]


עם הפיכתה של היוזמה הערבית לתכניתו המובילה של הממשל האמריקאי, מבינות מדינות ערב כי הן יידרשו לתרום את חלקן לפיתרון הבעיה הפלסטינית. כתוצאה מכך, מתבררים חילוקי הדעות והבדלי האינטרסים בין מדינות ערב לגבי ביצוע היוזמה הערבית.

היוזמה הערבית הולכת מתבררת כתכניתו החדשה של הממשל האמריקאי. עד כה, מדינות ערב לא נתנו דעתן ליוזמה די הצורך, מכיוון שהעדיפו שמסלול השיחות הדו-צדדי בין ישראל לפלסטינים יתנהל ללא התערבותן. אלא שכעת, כפי שמתחוור לבירות ערב, הן יידרשו על ידי ארצות הברית לתרום את חלקן להסדרים אזוריים שבמרכזן הבעיה הפלסטינית.

כתוצאה מכך, בימים אלה מתבררים חילוקי הדעות והבדלי האינטרסים בין מדינות ערב לגבי ביצוע היוזמה הערבית. המדינה המעוניינת ביותר בקידום היוזמה היא ירדן, שכן התכנית קובעת סופית את הגדה המערבית כפלסטין ואת הגדה המזרחית כירדן. עם זאת, לירדן יש גם הסתייגות מהיוזמה, וכאן היא נתקלת בבעיה חמורה מול לבנון. שאיפתה של לבנוןלהיפטר מהפליטים הפלסטינים שבתחומה הופכת לא רק את הגדה, אלא גם את ירדן, למועמדת מובילה לקלוט אותם.

מצרים איננה נלהבת מהיוזמה הערבית מכיוון שהיא שוללת ממנה את תפקיד המובילה בקרב מדינות ערב. מבחינת המצרים, מימוש התכנית פירושו אובדן ההגמוניה שלהם בהובלת מהלכים אזוריים.

סעודיה מוטרדת יותר ויותר מהסכנה האיראנית ומהתעוררות השיעים באזוריה המזרחיים ולכן איננה רוצה שהבעיה הפלסטינית תדחק הצידה את הטיפול בסכנת איראן. אשר לסוריה, זו לא תרשה לבעיה הפלסטינית לדחוק שוב את הערוץ הסורי מהשולחן.

מדינות ערב לא עסקו עד עכשיו במחלוקות האלה משום שתהליך אנאפוליס קבע את הערוץ הדו-צדדי בין ישראל לפלסטינים כעיקר. אולם כעת, מן הסתם, יצוצו על פני השטח המחלוקות הבינערביות סביב היוזמה הערבית.