עבור לתוכן העמוד
Menu

תמיכת סעודיה בטליבן – תגובה להתקרבות האמריקאית לאיראן

התקרבותה של ארה"ב לאיראן וסוריה יוצרת פעילות מאחורי הקלעים בעולם הערבי. צעדיהן האחרונים של סעודיה, מצרים ומרוקו נובעים מהמסר ששולחת אמריקה לאיראן ולסוריה כי הטרור משתלם. בסוף השבוע פורסם ביומון הבריטי Financial Times כי במהלך ועידת נאט"ו שהתקיימה זה מכבר בבריסל דיווח ריצ'ארד הולברוק, נציגו המיוחד של ברק אובאמה באפגניסטן ובפקיסטן, כי סעודיה ומדינות המפרץ חידשו את […]


התקרבותה של ארה"ב לאיראן וסוריה יוצרת פעילות מאחורי הקלעים בעולם הערבי. צעדיהן האחרונים של סעודיה, מצרים ומרוקו נובעים מהמסר ששולחת אמריקה לאיראן ולסוריה כי הטרור משתלם.

בסוף השבוע פורסם ביומון הבריטי Financial Times כי במהלך ועידת נאט"ו שהתקיימה זה מכבר בבריסל דיווח ריצ'ארד הולברוק, נציגו המיוחד של ברק אובאמה באפגניסטן ובפקיסטן, כי סעודיה ומדינות המפרץ חידשו את הסיוע לארגון הטליבן באפגניסטן ובפקיסטן. ידיעה זו שופכת אור על המתחולל מאחורי הקלעים במזרח התיכון לקראת כינוס פסגת הליגה הערבית מחר בדוחה. העולם הערבי הסוני נערך לעימות מול ארה"ב על רקע הדיאלוג שהיא מבקשת לנהל עם סוריה ואיראן וכוונתה להעניק למדינות ציר הרשע לשעבר תפקיד מפתח במזרח התיכון ובמרכז אסיה.

על רקע הודעתו בשבוע שעבר של הנשיא אובאמה על תכניתו להגביר את מאמצי ארה"ב באפגניסטן, בנוסף להזמנה שהעבירה ארה"ב לאיראן להשתתף בועידה בינלאומית בנושא אפגניסטן, מתברר כי ארה"ב אכן מתכוונת להיעזר באיראן במאבק מול הטליבן. החלטתה של סעודיה לתמוך בטליבן בשלב קריטי זה מעמידה אותה בעימות מול ארה"ב. אם ארה"ב חושבת להיעזר באיראן על מנת למצוא הסדר באפגניסטן, סעודיה תעשה הכל כדי להכשיל מאמץ זה. הלקח המשתמע מהתפתחויות אלה הוא שעל מנת לעורר את תשומת לבה של ארה"ב לכיוון כזה או אחר יש להשתמש בטרור, וכך נוהגות איראן וסוריה. אלא שגם לסעודים יש מה ללמד את האמריקאים בעניין זה.

סעודיה איננה לבדה בזירה. נשיא מצרים, חוסני מבארכ, כבר הודיע כי לא ישתתף בפסגת דוחה וישלח נציג נמוך דרג במקומו. בנוסף, מרוקו הודיעה על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם איראן יום לאחר שארה"ב הזמינה את איראן לועידה בנושא אפגניסטן. סביר להניח שמרוקו החליטה על צעד זה בתיאום עם מצרים וסעודיה.