עבור לתוכן העמוד
Menu

פרשת גלעד שליט – מאזן ביניים

פרשת שליט טרם הסתיימה, אך בשלב זה ניתן לסכם מספר תובנות שניתן ללמוד מהן על התנהלות שני הצדדים במשבר הנמשך למעלה מאלף ימים. ראוי להקים ועדה ציבורית שתדון בכל ההיבטים של חטיפת חיילים ותקבע קוד אתי שיהווה מצפן לממשלות הבאות. אתר המקורב לחמאס מדווח השבוע (24 במארס 2009) מפי "גורם פלסטיני בכיר" על חידוש המו"מ […]


פרשת שליט טרם הסתיימה, אך בשלב זה ניתן לסכם מספר תובנות שניתן ללמוד מהן על התנהלות שני הצדדים במשבר הנמשך למעלה מאלף ימים. ראוי להקים ועדה ציבורית שתדון בכל ההיבטים של חטיפת חיילים ותקבע קוד אתי שיהווה מצפן לממשלות הבאות.

אתר המקורב לחמאס מדווח השבוע (24 במארס 2009) מפי "גורם פלסטיני בכיר" על חידוש המו"מ עם ישראל בתיווכה של מצרים על עסקת חילופין עם ישראל במסגרתה יוחזר החייל הישראלי החטוף גלעד שליט בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים. לדברי הגורם הפלסטיני, לחמאס עניין רב להביא לסיכומה של עסקת החילופין בהקדם, למרות ההודעה הרשמית של ישראל על כישלון סבב השיחות הקודם.

פרשת שליט טרם הסתיימה, אך בשלב זה ניתן לסכם מספר תובנות שניתן ללמוד מהן על התנהלות שני הצדדים במשבר הנמשך למעלה מאלף ימים:

  • חמאס מזהה את חטיפת החיילים כבטן הרכה של ישראל. סיום פרשת שליט לא יביא להסרת האיום. אדרבא, הצלחה מבחינתו של חמאס תהווה זרז ל"שכפול" פעולה דומה כדי להפעיל לחץ על ישראל לשחרר את שאר הטרוריסטים הפלסטינים המרצים עונשי מאסר בישראל.
  • ישראל נכנעה כמעט לכל תנאי חמאס לשחרור שליט, ואילו חמאס היה נכון לגלות גמישות רק בהיבטים פרוצדוראליים בלתי מהותיים. המחיר הגבוה אותו מוכנה ישראל לשלם בעסקת שליט יקבע רף חדש בעתיד.
  • רצועת עזה הפכה הלכה למעשה לשטח מדינת אויב לכל דבר, והדבר מתבטא בהיעדר אופציה צבאית לשחרור חטופים. איום החטיפה יהיה אפוא תקף במיוחד בגזרת הדרום הסמוכה לרצועת עזה ובשטח מצרים (תיירים).
  • הכלל של "יותר משהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להיניק" תקף גם במקרה זה. למרות דברי הרהב על "יכולת העמידה" וכיוצא באלה, לחמאס אינטרס עליון להביא לסיכום העסקה בטווח זמן סביר ואף הוא נתון ללחץ של האסירים ובני משפחותיהם.
  • חמאס הפעיל מלחמה פסיכולוגית שכוונה בראש ובראשונה לציבור הישראלי על מנת להניעו להפעיל לחץ על הממשלה להיענות לתנאיו. האיומים על חיי שליט היו חלק מאסטרטגיה זו. השמירה על חייו של שליט הייתה ועודנה אינטרס עליון של חמאס.
  • ניהול מו"מ בעידן של תקשורת בלתי מרוסנת המקדמת "קמפיין" משל עצמה הופך להיות קשה במיוחד ומעניק יתרונות בלתי מבוטלים לחוטפים. נחוצות הבנות בין האמצעי התקשורת לממשלה בנושאים מעין אלה (בדומה לאי פרסום שמות חללים עד להודעה למשפחותיהם) על מנת שלא לפגוע באינטרסים חיוניים ולסייע לממשלה לנהל את המו"מ מעמדה נוחה יותר.
  • צעדי התגובה של צה"ל לא הצליחו להגמיש את עמדות חמאס, אך מנגד לא הביאו את חמאס "לשבור את הכלים".
  • מדיניות הרתעה יעילה (ולא איומים ריקים) ו/או שינוי כללי המשחק (דבקות בעיקרון של מו"מ) הינם הדרכים היחידות לצמצם את המוטיבציה של ארגוני הטרור לבצע פיגועי חטיפה.
    • ראוי להקים ועדה ציבורית שתדון בכל ההיבטים של חטיפת חיילים ותקבע קוד אתי שיהווה מצפן לממשלות הבאות וגם לציבור וינטרל את "אפקט רון ארד". במצב הנוכחי החברה הישראלית אינה יכולה לקבל הפקרה של חייל בדומה למדיניות האמריקנית
    • בעיראק (אי כניעה גם תחת איומים שמומשו לערוף ראשי חיילים אמריקנים).

1. לא לוותר לחמאס-שיבואו על 4
יזהר יצחק ראש העין (28/03/2009 23:43:23)