עבור לתוכן העמוד
Menu

על היסטוריית היחס הבעייתי של שבדיה לישראל

מפגן השנאה כלפי נבחרת הטניס של ישראל בשבדיה לא צמח יש מאין. מאז שנות ה- 70, עוד בטרם ההגירה המוסלמית הגדולה, שבדיה מנהלת מדיניות אנטי ישראלית בוטה. התקרית בגביע דייויס לא הייתה אלא אזהרה נוספת למתרחש באירופה. לקריאת המאמר המורחב: לחצו כאן ניצחון נבחרת הטניס של ישראל על נבחרת שבדיה בגביע דייוויס, לאחר מפגן של שנאה […]


מפגן השנאה כלפי נבחרת הטניס של ישראל בשבדיה לא צמח יש מאין. מאז שנות ה- 70, עוד בטרם ההגירה המוסלמית הגדולה, שבדיה מנהלת מדיניות אנטי ישראלית בוטה. התקרית בגביע דייויס לא הייתה אלא אזהרה נוספת למתרחש באירופה.

לקריאת המאמר המורחב: לחצו כאן

ניצחון נבחרת הטניס של ישראל על נבחרת שבדיה בגביע דייוויס, לאחר מפגן של שנאה יוקדת מצד המפגינים בעיר מאלמה והכניעה המבישה של השלטונות לרחוב המוסלמי, לא יכול היה להיות מתוק יותר. התנהגות ממשלת שבדיה ופרנסי העיר מאלמה בפרשה מעוררת מספר שאלות נוקבות. מדוע הוחלט לערוך את התחרות במאלמה, עיר בעלת נוכחות מוסלמית גדולה? (רבע מ-280 אלף תושביה הם מוסלמים). מדוע נקבע כי התחרות תתקיים באצטדיון ריק? מדוע אפשרה המשטרה לקיים הפגנה אלימה ליד האצטדיון? יש להבין כי לא מדובר כאן בשרשרת של טעויות. במועצת עיריית מאלמה מפלגות השמאל מהוות רוב והחלטתן לאסור על מכירת כרטיסים הייתה פוליטית לחלוטין. ראש העיר, חבר מפלגת השמאל השבדית, מוכר כאנטי ישראלי וכבר בחודש ינואר קרא לאסור על התחרות עם ישראל בטענה כי היא "תפגע ברגשות תושבי העיר המוסלמים".

שבדיה מנהלת מזה זמן רב מדיניות אנטי ישראלית בוטה. היא התחילה בכך בשנות ה- 70, עוד לפני הגעתם המסיבית של המוסלמים. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שהייתה בשלטון מ-1932 עד 2006 (למעט שתי הפוגות קצרות), מעולם לא אהדה את ישראל. עד לסוף שנות ה- 60, המפלגה נקטה במדיניות חוץ זהירה וניהלה מדיניות יחסית מאוזנת כלפי ישראל – כנראה במטרה להשכיח את התנהגותה הצבועה בזמן מלחמת העולם השנייה.

במהלך מלחמת העולם השנייה, שבדיה סירבה להילחם בגרמניה הנאצית ונימקה זאת במעמד הניטראלי שלה. למרות הטענה בדבר ניטראליות, שבדיה סיפקה כמויות אדירות של ברזל ופלדה לצבא הנאצי. יש הטוענים שעל רקע המצור שהטילו בנות הברית על גרמניה ובהעדר מקורות אחרים, נשענה גרמניה בלעדית על הספקת חומרים אלה משבדיה – מה שגרם להארכת המלחמה בשנה לפחות, עם כל המשתמע מכך לגבי מספר ההרוגים והפעלת מכונת המוות במחנות ההשמדה.

אולוף פאלמה, שעלה לראשות ממשלת שבדיה ב-1969, טען כי הניטראליות מחייבת את שבדיה להתייצב לצד העולם השלישי ה"מדוכא", שיוצג באותה תקופה ע"י תנועת המדינות הבלתי מזדהות (הבלמ"ז) מול ארה"ב וברית המועצות. פאלמה קידם עמדות עוינות כלפי ארה"ב וישראל וראה בהן מדינות קולוניאליות חדשות. מאז תקופתו, שבדיה מגלה עוינות אקטיבית לישראל. היא שהזמינה את יאסר ערפאת לאחד מביקוריו הראשונים ונציגיה באו"ם ובארגונים הבינלאומיים מצביעים באופן שיטתי נגד ישראל.

במהלך האינתיפאדה השנייה הגיעה המדיניות האנטי ישראלית של שבדיה לשיאה. ממשלת שבדיה גינתה ללא הרף את ישראל והתקשורת המקומית הציגה את ישראל כאשמה הבלעדית במתרחש. בפברואר 2003, בעיצומה של האינתיפאדה, העניקה שרת החוץ השבדית את פרס אולוף פאלמה לחנאן עשראווי. הכנסייה השבדית מנהלת מזה תקופה תעמולה שיטתית נגד ישראל ומקיימת שיעורי ערב מיוחדים לפעילים אנטי ישראלים.

תופעת האנטישמיות והמדיניות האנטי ישראלית בשבדיה הוחמרו עם גידול האוכלוסייה המוסלמית. בשבדיה חיים כיום כ- 450 אלף מוסלמים מתוך אוכלוסייה המונה 9 מיליון נפש. רובם מתגוררים בפרברי הערים, אך יש להם נוכחות כמעט בכל עיר וכפר. ארגונים מוסלמים שבים ומבטיחים לאסלם את שבדיה ומחלקים במסגדים חומרי הסתה הקוראים להשמדת ישראל. שלטונות שבדיה, מצדם, אינם נוקטים בשום אמצעים מיוחדים כדי לעצור את ההסתה נגד היהודים.

שבדיה, כך נראה, נכנעה לגחמות הרחוב המוסלמי. הארגונים המוסלמים במדינה נמצאים בקשר אמיץ עם מפלגות וארגוני השמאל הקיצוני, להם יש השפעה על השיח הפוליטי באירופה כולה. ארגוני השמאל חברו לארגונים האסלאמיים מאחר שהם רואים בהם נציגים אותנטיים למדינות ערב המדוכאות ע"י הקולוניאליזם הישראלי והאמריקאי. מבלי הסיוע של השמאל, ספק אם המוסלמים בשבדיה היו משיגים עוצמה פוליטית כה רבה.

הממשלה הנוכחית בשבדיה, המורכבת מקואליציה של מפלגות ימין-מרכז, מגלה אמנם פחות עוינות לישראל, אך כלי התקשורת, מפלגות השמאל והכנסייה לא שינו את עמדותיהם וממשיכים ביתר שאת לפעול נגדה. המדיניות האנטי-ישראלית השיטתית גורמת לבידודה של ישראל באירופה ומחייבת טיפול מיידי מצד ממשלת ישראל. הגיע הזמן שהנושא יועבר לדיון ותעוצב מדיניות מתאימה לטיפול בתופעות אלה. התקרית בגביע דייויס לא הייתה אלא אזהרה נוספת למתרחש באירופה.

1. וולבו,איקאה,להקת אבבא
וולבו,איקאה,להקת אבבא יחזקאל,הרצליה (18/03/2009 19:14:13)

2. זאת ועוד
תם (20/03/2009 02:01:02)

3. אנטי שמיות
כהן עוזי שלומית (20/03/2009 08:14:04)

4. שנאת השבדים?
דב שטיין ירושלים (20/03/2009 09:58:08)

5. על ממשלת ישראל להחזיר
רון שלם עו תל אביב (20/03/2009 10:53:21)

6. שודיה
barak Johanan Haifa (20/03/2009 12:22:34)

7. נו..נו..
ריקי באר שבע (22/03/2009 18:36:31)

8. חשוב- ישראל מרגיזה את העולם
ריקי באר שבע (22/03/2009 19:03:51)

9. צבי הוא קול אמיץ ובודד שחושף את האמת
יוני שבדיה (23/07/2009 00:01:27)