עבור לתוכן העמוד
Menu

על ארגון חופשיי הגליל וניסיון הפיגוע בחיפה

ארגון "חופשיי הגליל" שלקח אחריות לניסיון הפיגוע הכושל בחיפה הוא קרוב לוודאי ארגון פקטיבי, אבל משמו אפשר להסיק שמאחוריו עומדים ארגוני טרור חילונים שהתנגדו נחרצות לכל הסכם עם ישראל. נראה שניסיון הפיגוע אמור היה לבשר את תחילתו של גל טרור חדש. הפיגוע הגדול שנמנע אתמול בחיפה היה אמור לבשר את פריצתה של האינתיפאדה השלישית. ארגון […]

ארגון "חופשיי הגליל" שלקח אחריות לניסיון הפיגוע הכושל בחיפה הוא קרוב לוודאי ארגון פקטיבי, אבל משמו אפשר להסיק שמאחוריו עומדים ארגוני טרור חילונים שהתנגדו נחרצות לכל הסכם עם ישראל. נראה שניסיון הפיגוע אמור היה לבשר את תחילתו של גל טרור חדש.

הפיגוע הגדול שנמנע אתמול בחיפה היה אמור לבשר את פריצתה של האינתיפאדה השלישית. ארגון "חופשיי הגליל", שנטל על עצמו את האחריות לניסיון הפיגוע הכושל, הוא קרוב לוודאי ארגון פקטיבי. עם זאת, משמו אפשר להסיק מי עומד מאחוריו. הביטוי "חופשיים" ("אחראר") והביטוי המקביל לו "אצילים" ("אשראף") הם מונחים המקובלים על ארגוני הטרור החילונים בראשות האגף בפתח שסירב לקבל את הסכמי אוסלו ונשאר במדינות ערב, כמו גם בקרב קבוצות קיצוניות שהתנגדו להסכמי אוסלו, כגון ארגונו של אחמד ג'יבריל. כך למשל, כמה מן הפיגועים שקרו בירדן יוחסו אח"כ לארגונים כאלה או אחרים שהשתמשו בצמד המילים "חופשיים" או "אצילים". ארגונים אלו לא השתייכו לחמאס או לתנועת האחים המוסלמים, אלא למערכת הטרור החילונית. בלבנון נוטים ארגונים אלה אחר ארגון חזבאללה ובירדן אחר ארגון אלקאעדה.

משמעות הביטוי "חופשיים" מלמדת כי אותם טרוריסטים לא התפתו לעבור לשירות משטרים ערבים המוגדרים בהקשרים אלו כ"בוגדים" המשרתים את מטרות ארה"ב והמערב. ארגונים אלו טוענים לנאמנות לאידאולוגיה מקורית של טרור חילוני אנטי-אמריקני.

סיבה נוספת לבחירת השם "חופשיי הגליל" הוא הניסיון להמשיך את מה שניסה יאסר ערפאת לעשות, והוא להמריד את ערביי ישראל וליצור מתיחות בתוך החברה הישראלית.

העולה מכאן הוא שיש לחפש את מי שעומד מאחורי ארגון "חופשיי הגליל" במחנות הפליטים בלבנון בקרב קבוצות אש"ף הרדיקלי ואחמד ג'יבריל, אשר התנגדו להסכמי אוסלו. אותם גורמים גם עמדו מאחורי הקמתם של גדודי אל אקצא בשכם אחרי שמנהיג אש"ף ערפאת התפייס עימם כאשר הכין את האינתיפאדה השנייה. ארגונים אלו הם בעלי בריתה של החזבאללה בלבנון ומכאן יש להעריך שגם חיזבאללה מעורבת בהקמת התשתית הזו.

ניסיון הפיגוע בחיפה עלול לבשר את תחילתה של אינתיפאדה חדשה, וזאת משום שפיגוע כזה איננו אקראי אלא מתוכנן היטב. יש לחשוש שפיגועים נוספים מתוכננים על בסיס אותה תשתית. בנוסף, ניסיון הפיגוע בחיפה שונה במהותו מפיגועי הטרקטורים בירושלים שהם תוצר מקומי של הסתה מתמשכת. בחיפה מדובר בתשתית ובעבודת הכנה מסוג אחר לחלוטין.