עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשר האיראני מאחורי הקפאת היחסים בין מאוריטניה וישראל

כמעט עשור לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למאוריטניה, הקשר הידידותי בין המדינות התחלף בעוינות ובגירוש השגריר הישראלי מנואקשוט. מאחורי ההידרדרות ביחסים בין ישראל ומאוריטניה עומדות איראן ולוב, המגבירות את השפעתן במדינה הסונית במסווה של סיוע לנזקקים. בבלוג המרכז הירושלמי מפברואר 2008 כתבתי כי הירי לעבר שגרירות ישראל במאוריטניה חייב להדליק נורה אדומה בירושלים. היה זה המקרה החמור […]


כמעט עשור לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למאוריטניה, הקשר הידידותי בין המדינות התחלף בעוינות ובגירוש השגריר הישראלי מנואקשוט. מאחורי ההידרדרות ביחסים בין ישראל ומאוריטניה עומדות איראן ולוב, המגבירות את השפעתן במדינה הסונית במסווה של סיוע לנזקקים.

בבלוג המרכז הירושלמי מפברואר 2008 כתבתי כי הירי לעבר שגרירות ישראל במאוריטניה חייב להדליק נורה אדומה בירושלים. היה זה המקרה החמור ביותר שהתרחש בבירה נואקשוט מאז כינון היחסים הדיפלומטיים המלאים עם מאוריטניה באוקטובר 1999, אשר היה עלול להדרדר עד לניתוק היחסים בין המדינות. חלפה שנה ומאורטניה הקפיאה את הקשרים וגירשה בבושת פנים את השגריר שלנו.

מדינת ישראל השקיעה מאמצים כבירים ובכל התחומים כדי לשמור על הקשרים עם המדינה המוסלמית, החברה באופן מלא בליגה הערבית. הזהרתי  אז כי אם לא ננקוט מיידית בצעדים קונקרטיים, אנו עלולים לאבד נכס חשוב ויקר בעולם הערבי והמוסלמי.

מאוריטניה היא ארץ מדברית רחבת ידיים הגדולה פי חמישים מישראל. היא ברוכה בדגה עשירה ובמחצבים ובאחרונה גילו לאורך חופיה גם כמויות נפט למטרות מסחריות. אך אוכלוסיתה הדלה  שמורכבת משבטים עדיין חיה בתנאי מחייה מחפירים. בזמנו, למרות חברותה בליגה הערבית, אף מדינה מוסלמית לא באה לסייע  לה ואף לא בירה מערבית אחת טרחה להשקיע משאבים ולשקמה. מאוריטניה שקעה עמוק בעוני ולוב ועיראק של סאדאם חוסיין ניצלו את מצבה העגום כדי להזרים כספים שעודדו טרור והסתה נגדנו ונגד המערב. במקביל, הקימה ערב הסעודית מסגדים ובתי מדרש והפכה את המדינה לרפובליקה מוסלמית אדוקה וקצונית.

מאז כינון היחסים עם ישראל, שהושג בעמל רב, ניתקה מאוריטניה את קשריה הדפלומטיים עם לוב  ועיראק והורידה את דרג הנציגות שלה עם סוריה. נשיא מאוריטניה האמין כי עדיפים יחסים מלאים עם ישראל וחשב שבירושלים יכולים להעניק לו את כל מבוקשו בשיקום ארצו ובהבטחת יציבות שלטונו. הוא גם האמין כי הודות "ללובי היהודי" הוא יקבל סיוע מכובד מארה"ב והדלתות יפתחו  לקבלת הלוואות ותרומות. במקביל הוא הבטיח לסייע לנו לקבל החלטות מתונות בליגה הערבית ולתמוך בתהליך השלום.  החלטתו האמיצה לקיים קשרים עם ירושלים הובילה כמובן לבידודה של מאורטניה בעולם הערבי ואף לצינון היחסים עם צרפת, בת בריתה מאז ומתמיד.

פעילות ענפה החלה וישראל השקיעה את כל מרצה בעיקר בתחום החקלאות והרפואה. אלפי מאוריטנים קיבלו סיוע רפואי ונותחו על ידי רופאי עיניים ישראלים. החלה גם הקמת תשתית לבניית בית חולים לאבחון וטיפול בסרטן. הצלחנו להפוך מדינת אויב ערבית ומוסלמית לידידותית.

מאז חלפו אחת עשרה שנים יקרות. מאוריטניה שסועה בהפיכות צבאיות ותאים של ארגוני טרור מכתיבים את סדר היום הפוליטי. האופוזיציה צהלה ודרשה את ניתוק היחסים עם ישראל. לוב חרשה להכתיב את תנאיה והקולונל קדאפי התקבל באחרונה בזרועות פתוחות ובמלוא הכבוד וההדר בנואקשוט.

אחרי מבצע "עופרת יצוקה", איראן ניצלה את גל המחאות בעולם הערבי והתקרבה למאוריטניה. סגן נשיא איראן ביקר בנואקשוט והעניק מענק סיוע של מיליוני דולרים.

המדיניות  של טהראן פשוטה. כפי שהיא מסייעת לחמאס ברצועת עזה ולחיזבאללה בלבנון, היא מעניקה סיוע סוציאלי והומניטרי למאוריטניה במטרה להשליט את מרותה ואת ההגמוניה שלה. אט אט, במסווה של סיוע לנזקקים במזרח התיכון ובאפריקה, איראן השיעית חודרת למבצרים הסונים המתונים. לחצים לובים ומשאבים כספיים איראנים מפתים את המשטרים הערביים והאפריקאים.

הממשלה החדשה בישראל חייבת לפעול לאלתר במטרה לסכל הגמוניה איראנית אשר עלולה לסכן נכסים אסטרטגיים חשובים במיוחד ולהביא להגברת פעולות הטרור.

פרדי איתן כיהן כשגריר הראשון של ישראל במאוריטניה.

1. יחסי ציבור ומשאבים
מרדכי צבי (19/04/2009 17:10:11)