עבור לתוכן העמוד
Menu

הפוליטיקה שמאחורי ועידת המדינות התורמות לעזה

  ניתוק עזה מאיראן, המטרה האולטימטיבית של הקהילייה הבינלאומית בקשר לעזה, יכול להיעשות בכמה דרכים: הכרעה צבאית של החמאס, שידול החמאס להתנתק מאיראן והפיכת הצורך של עזה באיראן למיותר. הדרך השלישית, שנוסתה אמש בועידת שארם א-שייח', היא הקלושה מכולן. ועידת התורמות לשיקומה של רצועת עזה שנערכה אתמול בשארם א-שייח' לא הייתה ועידה פילנתרופית אלא ועידה […]

 

ניתוק עזה מאיראן, המטרה האולטימטיבית של הקהילייה הבינלאומית בקשר לעזה, יכול להיעשות בכמה דרכים: הכרעה צבאית של החמאס, שידול החמאס להתנתק מאיראן והפיכת הצורך של עזה באיראן למיותר. הדרך השלישית, שנוסתה אמש בועידת שארם א-שייח', היא הקלושה מכולן.

ועידת התורמות לשיקומה של רצועת עזה שנערכה אתמול בשארם א-שייח' לא הייתה ועידה פילנתרופית אלא ועידה פוליטית. המטרה של המדינות העולם הייתה לנתק את עזה מאיראן, מתוך הנחה שהצפת עזה במיליארדי דולרים תנתק אותה מעטיניה של איראן. ניתוק עזה מאיראן – שהוא המטרה האולטימטיבית של הקהילייה הבינלאומית בקשר לעזה – יכול להיעשות בכמה דרכים: האחת, שנכשלה במבצע "עופרת יצוקה", היא להכריע את חמאס צבאית ולנתק את עזה בכוח מאיראן. דרך אחרת היא לשדל את חמאס להתנתק מאיראן. דרך שלישית, אשר נוסתה בשארם א-שייח', היא לייתר את הצורך של עזה באיראן.

מכל שלוש דרכי הפעולה האפשריות, הדרך שנוסתה בשארם א-שייח' היא הקלושה ביותר. איראן איננה מתעניינת בטובתה הכלכלית של עזה, אלא רק בפיתוח הזרוע הצבאית שלה. קשה לתאר מצב שבו פיתוח כלכלי של עזה יגרע מהסיוע הצבאי של איראן לחמאס. אשר לשידול הפוליטי של חמאס להתנתק מאיראן, מאמץ זה נעשה במודע על אף שברקע מהדהדים מאמצי התיווך הכושלים של סעודיה בין הפתח לחמאס (שנודעו כ'הסכם מכה') שהניבו בסופו של דבר ממשלת אחדות קצרת ימים. למעשה, המאמץ הסעודי נועד להעביר את חאלד משעל מנאמנות לאיראן לנאמנות לעולם הסוני. משנוכחה סעודיה בכישלונה, היא הפנתה עורף לממשלת האחדות הפלסטינית והייתה אדישה להתמוטטותה.

מבצע "עופרת יצוקה" למעשה לא ניסה כלל להביא להפלתו של החמאס, אלא להרתעתו. שר הביטחון, אהוד ברק, הבין שמיטוטו הצבאי של חמאס יביא לכדי מימוש הבטחותיו של רה"מ אולמרט לאבו מאזן בעניין נסיגת ישראל לגבולות 1967, מה שהיה מצית עימות מול המתנחלים. לפיכך, ברק העדיף שלא להכריע את החמאס מבחינה צבאית, וגם מבחינה פוליטית המבצע נגמר בלא כלום.

קשה להאמין שהמדינות התורמות יעמדו בהתחייבויותיהן לעזה. ועידת המדינות התורמות שהתקיימה בפאריס ב- 2007 התחייבה להעביר 7 מיליארד דולר לרמאללה, וכיום הממשלה שם מתקשה אפילו לשלם משכורות לעובדיה. נראה כי במוקדם או במאוחר תיאלץ הקהילייה הבינלאומית לעמוד מול הברירה הקשה: לוותר על תהליך אנאפוליס על מנת להכריע את החמאס צבאית, או להתעקש על אנאפוליס ולגרור את הדימום הישראלי-פלסטיני בעזה עד אין קץ.