עבור לתוכן העמוד
Menu

פרשת שחאדה ומחדל ההסברה הלאומי

בחינת דרך ההתמודדות של ישראל בפרשת שחאדה והשלכותיה במישור התקשורתי-הסברתי חושפת מחדל חמור. על אף הפגיעה הקשה בתדמיתה, ישראל הרשמית איננה מנסה להתגונן מפני הטענות נגדה ומפקירה את זירת ההסברה באופן מוחלט לידי התועמלנים האנטי ישראלים. פרשת חיסולו של סלאח שחאדה, ראש זרוע הטרור של חמאס, ב-22 ביולי 2002, ממשיכה לרדוף את ישראל במישורים הבינלאומי […]


בחינת דרך ההתמודדות של ישראל בפרשת שחאדה והשלכותיה במישור התקשורתי-הסברתי חושפת מחדל חמור. על אף הפגיעה הקשה בתדמיתה, ישראל הרשמית איננה מנסה להתגונן מפני הטענות נגדה ומפקירה את זירת ההסברה באופן מוחלט לידי התועמלנים האנטי ישראלים.

פרשת חיסולו של סלאח שחאדה, ראש זרוע הטרור של חמאס, ב-22 ביולי 2002, ממשיכה לרדוף את ישראל במישורים הבינלאומי והמשפטי. בית משפט ספרדי הורה לפתוח בהליך משפטי נגד שבעה בכירים ישראלים, בהם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, בגין אחריותם להריגת 14 תושבים פלסטינים בתקיפת חיל האוויר בה חוסל שחאדה. תביעות משפטיות דומות הוגשו נגד בכירי מערכת הביטחון גם בבריטניה, שוויץ וניו זילנד. בנוסף, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", פועלים גורמים אנטי ישראליים להגיש שורה של תביעות על "פשעי מלחמה" נגד ישראל בבתי משפט מערביים.

ישראל, כך נמסר, כבר נערכה להתמודד עם ההשלכות המשפטיות והמדיניות של התביעה בספרד ומשרד המשפטים העביר "באופן חריג" את מסמכי פרשת שחאדה לעיון בית המשפט הספרדי. בחינת דרך ההתמודדות של ישראל בפרשת שחאדה והשלכותיה במישור התקשורתי-הסברתי חושפת מחדל חמור. על אף הפגיעה הקשה בתדמיתה, אין ישראל הרשמית מנסה להתגונן מפני הטענות נגדה ומפקירה את זירת האינטרנט באופן מוחלט לידי התועמלנים האנטי-ישראלים.

חיפוש השם "סלאח שחאדה" באתר דובר צה"ל מעלה חרס. אין באתר זה כל אזכור לקיומו של שחאדה ולא לנסיבות מותו. אתר דובר צה"ל החדש הושק בשנת 2007 וכל החומר הארכיוני שהיה באתר הקודם נמחק ללא זכר. גם אתר משרד הביטחון מתעלם לחלוטין מהפרשה ואינו רואה כל צורך לספק הסברים לציבור הישראלי או להיאבק על שמו הטוב בפני הקהילה הבינלאומית. אתר השב"כ, שהינו יוצא דופן לחיוב באיכות המידע בנושא הטרור הפלסטיני והעדכונים השוטפים, אינו מספק למרבה הצער כל חומר בפרשת שחאדה.

אתר משרד החוץ, האמון על ההסברה הלאומית, אינו מתייחס לנושא בעמוד השער, על אף הפעילות הדיפלומטית הענפה שמנהל המשרד בספרד ובמדינות נוספות. חיפוש באתר מעלה ידיעה אחת בלבד העוסקת בפרשת שחאדה – הודעה רשמית קצרה שפורסמה ב- 2 באוגוסט 2002 הכוללת את עיקרי "הממצאים של חקירת מותו של סלאח שחאדה". בשתי כתבות אחרות מוזכר הקשר בין שחאדה לטרור. הערך "סלאח שחאדה" בוויקיפדיה מקיף יותר מהחומר הקיים באתרים הישראליים הממלכתיים.

סוגיית שחאדה ממחישה את עומק השבר במערך ההסברה הלאומי במשולש משרד החוץ-משרד הביטחון-צה"ל. החומר בעניינו של שחאדה קיים והועבר לבג"צ בעתירות שהוגשו נגד מערכת הביטחון. מידע מפורט נמסר לעיתונות ע"י מערכת הביטחון באופן רשמי (ראיונות) ובתדרוכים. ואולם, רק קמצוץ מהמידע הקיים זכה לראות אור באתרי האינטרנט הממלכתיים האמורים לשמש מקור המידע הראשון בחשיבותו לבירור עמדותיה של ישראל.

כך גם בפרשת מבצע "עופרת יצוקה". התחקירים מבוששים להתפרסם. מערכת הביטחון עברה לשגרה ואין מידע חדש היכול לשפוך אור על מהלכי המלחמה או לספק תשובות על ההאשמות החמורות שהופנו כלפי ישראל. התעמולה האנטי ישראלית מאכלת את תדמיתה של ישראל בדעת הקהל הבינלאומית ומקבעת את הנרטיב הפלסטיני כעובדות היסטוריות.

ישראל הרשמית מוסיפה לשתוק ונוהגת כגנב שהכובע בוער על ראשו. כל עוד ישראל הרשמית אינה מספקת הסברים יתקשו דובריה ומבקשי טובתה להגן עליה. וחמור עוד יותר, מגמת הכרסום באמון בישראל מתרחשת גם בקרב הקהילות היהודיות בתפוצות.

"ההסברה" אינה "יחסי ציבור" גרידא. נודעת לה חשיבות אסטרטגית במערכה המדינית. ויתור או התרשלות בנושא זה משול להפקרת עמדות בחזית מול האויב המנצל באופן שיטתי ועקבי את מחדליה ו"שתיקתה" של ישראל כדי לקעקע את עצם הלגיטימיות לקיומה.

1. כל מילה – בסלע
ריקי באר שבע (09/02/2009 18:46:57)

2. אני מקווה שליברמן קורא
אלי (16/04/2009 17:43:08)