עבור לתוכן העמוד
Menu

על סיכויי שחרור גלעד שליט לפני הבחירות

הסיכויים לעסקת שחרורו של גלעד שליט גבוהים כרגע מכיוון שגם החמאס בעזה וגם ישראל מעוניינים בהשלמתה בעיתוי זה. עם זאת, הסיכוי שהעסקה תתממש לפני הבחירות קלוש לאור מאבקי כוח בעולם הערבי שהחמאס הוא חלק בלתי נפרד מהם. האינטרסים של מצרים והחמאס בשחרור שליט באחרונה התרבו הידיעות על עסקה קרובה לשחרורו של החייל החטוף, גלעד שליט. יש לקוות […]


הסיכויים לעסקת שחרורו של גלעד שליט גבוהים כרגע מכיוון שגם החמאס בעזה וגם ישראל מעוניינים בהשלמתה בעיתוי זה. עם זאת, הסיכוי שהעסקה תתממש לפני הבחירות קלוש לאור מאבקי כוח בעולם הערבי שהחמאס הוא חלק בלתי נפרד מהם.

האינטרסים של מצרים והחמאס בשחרור שליט

באחרונה התרבו הידיעות על עסקה קרובה לשחרורו של החייל החטוף, גלעד שליט. יש לקוות שאכן הידיעות נכונות ונזכה בקרוב לראות את שליט חוזר הביתה. ואולם, יש לבחון את הנסיבות המיוחדות ואת הרקע לידיעות האלה על מנת להעריך את סיכויי שחרורו. הידיעות מציינות את יום שלישי כיום השגת העסקה, ובלי לחשוד בכשרים, יום שלישי הוא יום הבחירות בישראל. גורמים ערביים, כמו מצרים, מעוניינים לסייע לממשלת קדימה, שעושה מאמץ לעמוד בלוחות הזמנים הללו. דווקא משום כך, יש לבחון האם גם לחמאס יש אינטרס לעמוד בלוח הזמנים הזה והתשובה היא כנראה שלילית. החמאס מבין שאם יסייע לממשלת קדימה להישאר בשלטון, הרי שאחרי הבחירות יואץ תהליך אנאפוליס בהנהגת הנשיא האמריקני החדש, ברק אובאמה. דבר זה בהכרח יבוא על חשבון חמאס ולטובת רמאללה. אם אכן החמאס מעוניין בעסקה, וכנראה הוא מעוניין, הרי שיום שלישי איננו בהכרח היום הרצוי מבחינתו.

הקרדיט על התיווך בעסקה

בנוסף, קיימת שאלת המתווך בעסקה. אם אכן יעמדו ביעד של יום שלישי, יהיה זה הישג גדול לדיפלומטיה המצרית. החמאס איננו מעוניין לעזור למצרים ומבקש להעביר את המו"מ לפסי תיווך אחרים, באמצעות תורכיה וקטאר. קטאר התייצבה לאחרונה מאחורי חאלד משעל בתביעתו להקים גוף אלטרנטיבי לאש"ף, ומכאן, שהחמאס ינסה להעביר את היוקרה שכרוכה בהשגת עסקה לקטאר ולא למצרים.

עם זאת, הסיכויים להוצאתה לפועל של עסקת שליט התחזקו. חמאס בעזה מעוניין בתהדייה ובייצוב שלטונו והוא מוכן לכרוך את עסקת שליט בענייין זה. יציאתו של מנהיג חמאס, מחמוד א-זאהר, מעזה לקהיר, ובהמשך ככל הנראה לדמשק, מעיד שהחמאס אכן מעוניין בהשלמת העסקה. במקביל, משעל מעוניין לשמור על הבכורה שהשיג בזמן המלחמה בעזה בימים בהם מנהיגי החמאס בעזה התחבאו. משעל גם מעוניין להעניק את הכבוד לתורכיה ולא לזאהר. משמעות הדברים היא שהעסקה ככל הנראה לא תבוצע עד יום שלישי – דבר שייתן קרדיט למצרים.

שאלת שחרורו של ברגותי

סימן שאלה גדול מרחף מעל שחרורו של מנהיג התנזים לשעבר, מרואן ברגותי. לישראל עניין רב בשחרורו של ברגותי מכיוון שההנהגה הנוכחית מאמינה שדרכו תימשך השותפות הפלסטינית לתהליך שלום עתידי. הערכה היא שאבו מאזן לא ימשיך בתום שנת נשיאותו האחרונה, וכבר עכשיו החמאס איננו מכיר בנשיאותו. בהיעדר ייצוג פלסטני אמין, מפלגות מובילות כמו קדימה והעבודה מאבדות את אג'נדת תהליך השלום שלהם. עם זאת, דווקא מסיבה זו ספק אם חמאס יהיה מעוניין בשחרור ברגותי עד יום שלישי. גורמים בינלאומיים מעורבים במגעים לשחרור ברגותי מכיוון שבמוקד שליחותו של ג'ורג' מיטשל והמדיניות האירופית עומדים הפיוס בין הפתח לחמאס וממשלת אחדות חדשה. ברגותי, באמצעות מסמך האסירים שחיבר עם החמאס בכלא, יקדם את אחדות עזה והגדה לקראת המשך תהליך השלום. החמאס, מצידו, הציג לישראל שתי רשימות, האחת רשימת החמאס בה ברגותי איננו מופיע (לפחות לא במקורית), והשנייה רשימת וועדות ההתנגדות בה ברגותי כן מופיע. החמאס איננו מבקש את שחרור ברגותי, אבל מבין שישראל כנראה תשחרר אותו ולכן לא רוצה להצטייר כמתנגד.

סיכום

הסיכויים למימוש עסקת שליט גברו מכיוון שגם חמאס בעזה וגם ישראל מעוניינים בהשלמתה בעיתוי זה. הסיכוי שהעסקה תתממש לפני הבחירות קלוש בגלל מאבקי כוח בעולם הערבי שהחמאס חלק בלתי נפרד מהם.