עבור לתוכן העמוד
Menu

על הפרות הפסקת האש מצד ארגוני הטרור בעזה

מאז עצירת האש ע"י צה"ל וקבלת הפסקת האש על ידי חמאס, בוצעו תקריות רבות מצד ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה. ההערכה היא שגם אם חמאס אינו עומד מאחורי ההתקפות, הוא לא מונע מאחרים לפעול. ב- 18 בינואר, 2009, בשעה 2:00 נכנסה לתוקפה הפסקת האש החד-צדדית עליה הכריזה ישראל בתום מבצע "עופרת יצוקה". התקופה הקצרה שחלפה מאז תום […]


מאז עצירת האש ע"י צה"ל וקבלת הפסקת האש על ידי חמאס, בוצעו תקריות רבות מצד ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה. ההערכה היא שגם אם חמאס אינו עומד מאחורי ההתקפות, הוא לא מונע מאחרים לפעול.

ב- 18 בינואר, 2009, בשעה 2:00 נכנסה לתוקפה הפסקת האש החד-צדדית עליה הכריזה ישראל בתום מבצע "עופרת יצוקה". התקופה הקצרה שחלפה מאז תום המבצע המחישה היטב את שבריריותה של הפסקת האש ברצועה. במהלך תקופה זו אירעו עד כה מספר הפרות שיזמו ארגוני הטרור. למרות ההסכמה של חמאס, ולמרות יציאת כוחות צה"ל מהרצועה, לא השתרר שקט מוחלט בגזרה וכמעט מידי יום מבצעים ארגוני הטרור ירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה או פיגועים/ניסיונות פיגועים נגד כוחות צה"ל המבצעים פעילות שגרתית סמוך לגדר המערכת (ירי נשק קל, הנחת מטענים). הפיגוע הבולט אירע ב-27 בינואר, במהלכו התפוצץ מטען צפונית לכיסופים. כתוצאה מכך, נהרג חיל צה"ל ושלושה חיילים נוספים נפצעו. בשאר האירועים לא היו נפגעים. צה"ל הגיב לאירועים הללו בירי לעבר מקורות האש ובתקיפות "נקודתיות" של חיל האוויר נגד יעדי טרור.

לא ברורה לנו זהות הארגונים שביצעו את כל ההפרות הללו. לכמה מההפרות לא פורסמה נטילת אחריות. כמה מהן בוצעו ע"י ארגוני טרור "סוררים", כמו גורמי הג'יהאד העולמי, פתח, החזית העממית והג'יהאד האסלאמי בפלסטין. ארגונים אלו עמדו גם מאחורי הפרות חוזרות ונשנות של הסדר ה"הרגעה" שקדם למבצע "עופרת יצוקה". תנועת חמאס, הגם שלהערכתנו יש לה אינטרס בהמשך קיום הפסקת האש, אינה כופה אותה ביעילות על ארגוני הטרור האחרים. בהקשר לכך דווח בתקשורת כי ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין, ציין בישיבת הממשלה ב-1 בפברואר כי "שבועיים אחרי נצירת האש, פעילי טרור שאינם שייכים לחמאס, מאתגרים את הארגון ומבצעים פיגועים כדי לגרום להסלמה מחודשת. חמאס עצמו מורתע. הוא עצמו מכבד את הפסקת האש אבל אינו מרתיע מספיק את האחרים" (1 בפברואר, 2009, ynet).

לקריאת הדו"ח המלא ורשימת ההפרות עד ל- 1 בפברואר, לחצו כאן.