עבור לתוכן העמוד
Menu

סוגיות המחלוקת בעולם הערבי לקראת פסגת דוחא

  בסוף חודש מרס תיערך בדוחא הפסגה השנתית של מנהיגי ערב על רקע הקיטוב העמוק בעולם הערבי. מצרים וסעודיה עושות ככל שביכולתן למצוא פשרות לבעיות הבוערות, אך לא נראה כי ניתן בשלב זה לגשר על הפערים. עם זאת, ייתכן שמצרים תצא מחוזקת במידת מה מהפסגה ותחדש את השפעתה באזור. לקריאת המאמר המורחב: לחצו כאן מאמצים קדחתניים לטיהור האווירה בעולם […]

 

בסוף חודש מרס תיערך בדוחא הפסגה השנתית של מנהיגי ערב על רקע הקיטוב העמוק בעולם הערבי. מצרים וסעודיה עושות ככל שביכולתן למצוא פשרות לבעיות הבוערות, אך לא נראה כי ניתן בשלב זה לגשר על הפערים. עם זאת, ייתכן שמצרים תצא מחוזקת במידת מה מהפסגה ותחדש את השפעתה באזור.

לקריאת המאמר המורחב: לחצו כאן

מאמצים קדחתניים לטיהור האווירה בעולם הערבי

בסוף חודש מרס תיערך בדוחא, בירת קטאר, הפסגה השנתית של מנהיגי ערב. בימים אלה מתנהלים מאמצים קדחתניים לשיפור האווירה בעולם הערבי במטרה להציג חזית אחידה, אף אם רופפת. עם זאת, נראה כי בעיות השעה כה מורכבות שספק רב אם ניתן לגשר על הפערים העמוקים. מול גוש מדינות ערב הפרגמטיות בהובלת מצרים וסעודיה, ניצב גוש המדינות הקיצוניות בהובלת איראן וסוריה, התומכות בחיזבאללה ובחמאס. על עומק הפער בין הצדדים ניתן היה ללמוד לפני חודש בפסגת דוחא, שעסקה במלחמה בעזה ללא השתתפותן של המדינות הפרגמטיות. משתתפי הפסגה ביקשו לנתק את יחסיהן של מדינות ערב עם ישראל ולבטל את היוזמה הסעודית/הערבית. אמיר קטאר, שמצא את עצמו בגוש הקיצוני, איבד רבות מהשפעתו ולא בטוח שיצליח לקיים פסגה מכובדת לאחר שבגד בסעודיה ובמצרים וגרם להעמקת הקיטוב בעולם הערבי.

הישאם יוסף, מנהל לשכתו של עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית, אמר השבוע כי קיים קושי לטהר את האווירה ולפתור את חילוקי הדעות. מסיבה זו, עורך מוסא בימים אלה מסע ביקורים בכמה מבירות ערב, אך בינתיים משימתו איננה נוחלת הצלחה.

האיום האיראני על מדינות המפרץ

הסכסוכים בעולם הערבי הדורשים טיפול הם רבים ומגוונים. בראשם ניצבים איומיה של איראן על נסיכויות המפרץ וסעודיה. לפני מספר ימים הצהיר עלי אכבר נאטק נורי, אחד מיועציו של המנהיג הרוחני של איראן, כי בחריין היא מחוז איראני. בחריין מחתה על כך נמרצות ונשיא מצרים, חוסני מבארכ, אף יצא לבחריין במטרה להביע את תמיכתו בה. בנסיעתו זו שידר מבארכ מסר ברור לאיראן כי מצרים מתכוונת להוביל מולה מהלך של בלימה, אם תתמיד במעשי החתרנות.

הסכסוך הפנימי בזירה הפלסטינית

בעיה נוספת המטרידה קשות את העולם הערבי היא הזירה הפלסטינית השסועה. נשיא מצרים נרתם בכל כוחו להשגת הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס ולכינוס ועידת פיוס בין חמאסלפתח, אולם חמאס, המוסת על ידי איראן וסוריה, מקשיח את עמדותיו בניגוד לכל הגיון. מצב זה מונע את האפשרות לקדם מו"מ מדיני עם ישראל לקראת הסדר כולל וגורם לתסיסה בכל מדינות ערב.

מצבה של הרשות הפלסטינית בכי רע. יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, מנסה להשיג אהדה ותמיכה בבירות ערב ואירופה ושב ומזהיר כי ללא סיוע פיננסי רציני, הרשות תקרוס. השבוע התקיימה שביתת אזהרה של עובדי המגזר הציבורי ברשות עקב אי תשלום משכורות פברואר. עבאס עדיין נחשב ליו"ר הרשות, אף שכולם יודעים כי כהונתו הסתיימה ב- 9 בינואר ורק המלחמה בעזה והמכה שספג חמאס הצילה אותו מעימות חריף. בינתיים, ההמתנה להתבהרות המצב הפוליטי בישראל מסייעת לו לשמור על השקט בגדה המערבית.

המאמץ לנתק את סוריה מאיראן

השאלה כיצד לנתק את סוריה מאיראן, או לפחות לרופף את הקשר ביניהן ובכך להחליש את חיזבאללה וחמאס, עומדת גם היא על סדר יומן של המדינות הפרגמטיות. למאמצים בענייןסוריה נחלצו גם האירופים והאמריקאים. השבוע ביקרה בדמשק הנציבה לענייני חוץ של האיחוד האירופי, בניטה פררו ולדנר, והודיעה לאסד שמדינות אירופה מוכנות לתאם מדיניות עם סוריה. ארה"ב, מצדה, החלה לחזר אחר אסד במסגרת המדיניות המזרח תיכונית החדשה שהבטיח לקדם הנשיא אובאמה, ובימים אלה מבקרות בדמשק לא פחות משלוש משלחות אמריקאיות. ארה"ב גם התירה את שדרוגם של מטוסים סורים והפשירה כספים סורים בבנקים בארה"ב – כל זאת כביטוי לריכוך חוק הסנקציות שהטיל הקונגרס על סוריהאחרי רצח רפיק אלחרירי בלבנון.

ציפיות נמוכות לקראת פסגת דוחא

תמונת הדברים מצביעה, אם כן, על כך שהעולם הערבי כמרקחה. מצרים וסעודיה עושות ככל שביכולתן למצוא פשרות לבעיות הבוערות לקראת פסגת דוחא, אולם נראה כי זו תידחה או תתקיים בהרכב חסר. גם אם הפסגה תתקיים בסופו של דבר, היא לא תוכל לגשר על הפערים המושרשים בעולם הערבי. עם זאת, ייתכן שמצרים תצא מחוזקת במידת מה מהפסגה ותחדש את השפעתה באזור, בסיוע סעודיה.

גורם נעלם בינתיים היא דווקא ארה"ב. הנשיא אובאמה מחפש עדיין את דרכו ונראה כי טרם החליט איך לפעול מול איראן והאם להוציא את חייליו מעיראק. בשלב זה נראה שהוא מנסה לראות כיצד תגיב סוריה על "מדיניות הגזר" שלו. גם מצרים וסעודיה חרדות לדעת מה תהיה המדיניות שכן יציבותן תלויה בכך.