עבור לתוכן העמוד
Menu

הצגת האחדות הפלסטינית הצפויה לקראת פסגת דוחא

  לא נראה כי קיים פיתרון בטווח הנראה לעין לקרע בין הפתח והחמאס. עם זאת, בשל הפסגה הקרובה בדוחא, משלחות הארגונים היוצאות לקהיר עשויות ליצור מקסם שווא של אחדות שתפוגג תוך זמן קצר. באתר Ynet דווח השבוע על הפעילות של הפתח נגד הדרשנים של החמאס במסגדים בגדה המערבית. ההשתלטות על המסגדים הייתה מהדברים הראשונים שעשה […]

 

לא נראה כי קיים פיתרון בטווח הנראה לעין לקרע בין הפתח והחמאס. עם זאת, בשל הפסגה הקרובה בדוחא, משלחות הארגונים היוצאות לקהיר עשויות ליצור מקסם שווא של אחדות שתפוגג תוך זמן קצר.

באתר Ynet דווח השבוע על הפעילות של הפתח נגד הדרשנים של החמאס במסגדים בגדה המערבית. ההשתלטות על המסגדים הייתה מהדברים הראשונים שעשה הפתח, אך המטרה לא הייתה מניעת הסתה נגד ישראל אלא הגנה על הרשות הפלסטינית. בניגוד למציאות בעבר, בה היה שיתוף פעולה בין החמאס והפתח שכלל בתקופות רבות גם חלוקת תפקידים (הפתח ניהל מו"מ מול ישראל והחמאס הוציא לפועל פיגועים), הרי שכעת החמאס הפך להיות אויב המאיים על הפתח. בהקשר זה, יש להזכיר את דבריו של מחמוד א-זהאר, שחשף בראיון עיתונאי את העובדה שבזמן שהפלסטינים ניהלו מו"מ עם ישראל מול אהוד ברק, ערפאת ביקש מהחמאס לא ליטול אחריות על פיגועים שהוא מוציא לפועל. על פי בקשת ערפאת, את האחריות לפיגועים נטל על עצמו ארגון אנונימי בשם "עומר אל-מוכתר", דבר שאפשר לנציגים הפלסטינים במו"מ לגמד את הבעיה ולהתנער מאחריות. אך, כאמור, המצב השתנה מאז וכעת החמאס מוגדר כאויב.

בהקשר זה יש לבחון את סיכויי ההצלחה של משלחות פתח וחמאס היוצאות לקהיר לדון על אחדות. החמאס דורש את שחרור כל העצורים שפתח עצר בגדה. הפתח איננו יכול להיענות לדרישה משום שהמעצרים בוצעו נגד אנשי חמאס שתכננו לבצע פיגועים נגד הרשות הפלסטינית. מצד שני, קיים רצון ואינטרס ערבי להגיע לאחדות לקראת הפסגה בדוחא בסוף החודש הבא. המטרה של העולם הערבי היא להוכיח למערב שלמרות הפילוגים, הפלסטינים עדיין מהווים כוח רלבנטי. ביקורה של הילארי קלינטון במזרח הרחוק והתעלמותה מהמזרח התיכון עורר חשש בעולם הערבי, אשר רוצה להוכיח שהמחלוקות שקיימות היום אינן סופניות ושיש להתחשב בו. הפנייה האמריקנית לאיראן וההתעניינות בסוריה ובחמאס במקום אש"ף גם הם ממריצים אותם לפעול בכיוון זה.

העולם הערבי רוצה לעשות פיוס פלסטיני, אך ככל הנראה, הדבר הכי קרוב שאליו יגיעו יהיה הצגה של פיוס כפי שהיה בהסכם מכה, שקרס בסופו של דבר. שני הצדדים ינסחו ניסוחים, אך לא יגיעו לפיתרון אמיתי.