עבור לתוכן העמוד
Menu

המחלוקות בעולם הערבי סביב המלחמה בעזה והיחס לחמאס

  בעולם הערבי מתנהלים כרגע ויכוחים סביב עתידו של מעבר רפיח, אשר טומנים בחובם השלכות על גורל הרשות הפלסטינית. מחלוקות עמוקות קיימות גם בקרב ראשי האסלאם הסוני וחלקם מותחים ביקורת על הקרבה של החמאס לאיראן. ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טייפ ארדוגאן, הפתיע הבוקר בראיון לערוץ "אלג'זירה" כאשר הביע תמיכה בעמדות חמאס והודיע כי תורכיה, כחברה לא קבועה […]

 

בעולם הערבי מתנהלים כרגע ויכוחים סביב עתידו של מעבר רפיח, אשר טומנים בחובם השלכות על גורל הרשות הפלסטינית. מחלוקות עמוקות קיימות גם בקרב ראשי האסלאם הסוני וחלקם מותחים ביקורת על הקרבה של החמאס לאיראן.

ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טייפ ארדוגאן, הפתיע הבוקר בראיון לערוץ "אלג'זירה" כאשר הביע תמיכה בעמדות חמאס והודיע כי תורכיה, כחברה לא קבועה במועצת הביטחון, תייצג את עמדות החמאס בדיוני המועצה. בכך הצטרפה תורכיה בגלוי לציר המדינות האזוריות המפעילות לחצים על מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ (להוציא קטאר) המתייצבות נגד חמאס. בדבריו של ארדוגאן יש משום תוצאה שלילית נוספת של ההיענות הישראלית לתיווך התורכי בשיחות עם סוריה. בדרך זו, ישראל קיבעה את תורכיה בצד הסורי של העימות המזרח תיכוני, ומאמציו של שר החוץ המצרי, אחמד אבו אלע'יט, להחזיר את תורכיה לציר המדינות המתונות – נכשל הלכה למעשה. כמו כן, לא זו בלבד שהמו"מ עם סוריה בתיווך תורכיה לא הוציא את סוריה מציר הרשע, הוא אף הכניס את תורכיה עצמה לציר הרשע.

סלע המחלוקת בעולם הערבי הוא עתידו של מעבר רפיח. ציר המדינות המתונות מתעקש להשאיר על כנו את ההסכם משנת 2005, לפיו הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזןאחראית על ניהול המעבר בעזרת פקחים אירופים ומצלמות מעקב ישראליות. גוש המדינות המתנגדות למצרים בראשות סוריה דורש הסכם חדש המרחיק את הרשות הפלסטינית של רמאללה מניהול המעבר ומעבירו לידי חמאס. מהלך כזה ישים את הגולל על הרשות הפלסטינית ויקבע את שלטון חמאס בעזה, וכתוצאה ממנו ממשלת הרשות ברמאללה תאבד בעצם את הלגיטימיות שלה והמאבק בינה לבין חמאס עם סיום כהונתו של אבו מאזן ייפתח עם רוח גבית לחמאס.

על עומק המחלוקת האזורית ניתן ללמוד גם ממחלוקות עמוקות בקרב ראשי האסלאם הסוני. בעוד פדרציה של מלומדים אסלאמיים בראשות השייח יוסף קרדאווי הופיעה בגלוי לטובת חמאס, סעודיה כינסה בג'דה את הקונגרס האסלאמי כדי להביע תמיכה בסעודיה. הקונגרס אמנם לא יצא בהכרזות פרו-ישראליות והצטרף למקהלת הביקורת הכללית על ישראל, אבל עצם הכינוס בג'דה היווה ביטוי של אמון בסעודיה לעומת המקטרגים עליה.

בסוף השבוע הפתיע גם אתר האינטרנט של האחים המוסלמים, 'אסלאם אונליין', במאמר ביקורת על החמאס. במאמר, שכותרתו הייתה: "האם שגה חמאס בדחותו את הארכת התהדייה?", מביא האתר טיעונים לכאן ולכאן, אבל הקורא הרגיל יכול לצאת בהחלט בתחושה שחמאס שגה קשות. בשורה התחתונה, ניתן להבין מעמדת האחים המוסלמים כי חמאסצריך להחליט בין נאמנות למסגרת הסונית של האחים המוסלמים לבין נאמנות לאיראן השיעית.