עבור לתוכן העמוד
Menu

הכנסת כוחות בינלאומיים לעזה: מחלוקות והשלכות

המאמצים לשגר כוחות בינלאומיים לעזה נקלעו למבוך חסר מוצא של עמדות ואינטרסים מנוגדים של הצדדים השונים ובתוכם. מצרים מתנגדת לכל נוכחות זרה על אדמתה, בפתח ובחמאס חוששים משובו של מוחמד דחלאן וגם בישראל הדעות חלוקות. המאמצים לשגר כוחות בינלאומיים לעזה נקלעו למבוך חסר מוצא של עמדות ואינטרסים מנוגדים של הצדדים השונים ובתוכם. הלחץ העיקרי הוא על מצרים על מנת […]


המאמצים לשגר כוחות בינלאומיים לעזה נקלעו למבוך חסר מוצא של עמדות ואינטרסים מנוגדים של הצדדים השונים ובתוכם. מצרים מתנגדת לכל נוכחות זרה על אדמתה, בפתח ובחמאס חוששים משובו של מוחמד דחלאן וגם בישראל הדעות חלוקות.

המאמצים לשגר כוחות בינלאומיים לעזה נקלעו למבוך חסר מוצא של עמדות ואינטרסים מנוגדים של הצדדים השונים ובתוכם. הלחץ העיקרי הוא על מצרים על מנת שתאפשר את עבודתו של כוח הנדסי אמריקני ברפיח המצרית, במקביל לפריסת כוח בינלאומי בציר פילדלפי. מצרים הביעה התנגדות גלויה לכל נוכחות זרה על אדמתה, אבל מתברר כי היא גם מתנגדת לפריסת כוח בינלאומי בצד הפלסטיני של הגבול. היא לא אומרת זאת בגלוי, אבל כך עולה מהודעתו של אבו מאזן אתמול, בתום פגישתו עם חוסני מבארכ. הוא הודיע כימצרים איננה חלק מהבעיה ולפיכך אין לפרוס כוחות בינלאומיים לאורך ציר פילדלפי, אלא להכניסם לתוך עזה כדי שיגנו על הפלסטינים. עמדה זו משקפת קרוב לודאי גם את עמדתה של מצרים, התומכת בשיגור כוח בינלאומי לתוך רצועת עזה על מנת לנתקה מהקשר עם איראן.

מצרים, מתנגדת לפריסתו של כוח בינלאומי לאורך הגבול מכמה סיבות. ראשית, לאחר שכוח בינלאומי יכיר את המצב בגבול על בוריו, מצרים לא תוכל להיחלץ מן ההאשמה כי היא איננה יעילה בחסימת הגבול. שנית, היא איננה רוצה להיות במעמדה של סוריה כגורם המאפשר הברחת נשק לארגוני טרור.

אשר לפלסטינים, גם בקרבם יש חילוקי דעות. חלק מהנהגת פתח חושד כי הכוח הבינלאומי בעזה יזמין את מוחמד דחלאן להחליף את חמאס. לדחלאן אויבים רבים בהנהגת הפתח והם חוששים כי מהלך כזה יביא לניצחונו במאבקים הפנימיים על הנהגת הפתח וירושת אבו מאזן.

חמאס, מצדו, הביע עמדה נחרצת נגד הצבת כוחות בינלאומיים הן בגבול והן בתוך עזה. הנחת העבודה של חמאס היא שמטרת המלחמה היא להחזיר את דחלאן לשלטון בעזה. לפיכך, תחת מעטה המלחמה, הורגים אנשי חמאס את אנשי הפתח. האתר של דחלאן אף פרסם בשבת תמונות ושמות של הרוגי הפתח במלחמה שבתוך מלחמה המתנהלת בעזה.

בישראל יש גורמים התומכים מאחורי הקלעים בהכנסת כוחות בינלאומיים ובהדחה של שלטון חמאס והחלפתו בדחלאן. לעומתם, גורמים אחרים (בהם נמצא, קרוב לוודאי, שר הביטחון, אהוד ברק) מתנגדים לכך ומשדרים איתותים כי מבחינתם מטרת המלחמה איננה הדחת חמאס.

אשר להרכב הכוח הבינלאומי עצמו, בינתיים רק תורכיה הסכימה להשתתף בו וצרפת הביעה נכונות להעניק לו תמיכה טכנית. יש להיזהר מאד מן הנכונות התורכית להיות חלק מן הכוח הבינלאומי. לאחר שהתיווך של תורכיה במו"מ העקיף בין ישראל לסוריה קירב אותה לסוריה, סביר להניח שהצבת כוחות תורכיים בעזה יחברו את תורכיה לחמאס. במגעים מאחורי הקלעים, תורכיה נוקטת עמדה בעייתית ביחס לישראל וטוענת כי כשם שהקהילייה הבינלאומית נחלצה לטובת גיאורגיה במלחמתה נגד רוסיה, כך היא צריכה לפעול נגד ישראל.