עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הפתח יצליח להשתלט מחדש על עזה?

מבצע צה"ל בעזה העלה מחדש את האפשרות שמחמוד עבאס והפתח יחליפו את שלטון החמאס בעזה. עם זאת, חולשתם של כוחות הביטחון של הפתח במאבק בטרור והשחיתות הפושה בצמרת הארגון מעוררים ספקות רבים באשר ליכולתו השלטונית. לקריאת המאמר באנגלית: Can the Palestinian Authority's Fatah Forces Retake Gaza? המבצע הצבאי בן שלושת השבועות שניהלה ישראל ברצועת עזה העלה […]


מבצע צה"ל בעזה העלה מחדש את האפשרות שמחמוד עבאס והפתח יחליפו את שלטון החמאס בעזה. עם זאת, חולשתם של כוחות הביטחון של הפתח במאבק בטרור והשחיתות הפושה בצמרת הארגון מעוררים ספקות רבים באשר ליכולתו השלטונית.

לקריאת המאמר באנגלית: Can the Palestinian Authority's Fatah Forces Retake Gaza?

המבצע הצבאי בן שלושת השבועות שניהלה ישראל ברצועת עזה העלה את סוגיית חזרתם האפשרית לעזה של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ומפלגתו, הפתח, על מנת להחליף את שלטון החמאס. הישראלים, האמריקאים, האירופים, ובמיוחד המצרים, מעדיפים שכוחותיו של עבאס ישובו לשלוט לא רק במעברי הגבול של עזה, אלא גם ברצועה כולה. עם זאת, נראה כי הדרישות הבינלאומיות בדבר חזרת הפתח לעזה ניצבות בפני מכשולים קשים.

כוחות הביטחון של הפתח ששלטו בעבר בעזה, אשר מומנו וחומשו על ידי ארה"ב, כשלו כישלון חרוץ. שנים של שחיתות מאסיבית והתנהלות עבריינית מצד כוחות הביטחון של הפתח הובילו להקמתה של אמירות אסלאמית בראשות חמאס, הממומנת, מחומשת ומאומנת על ידי איראן. עבאס קיבל את מלוא הגיבוי הבינלאומי על מנת להפוך את עזה להונג קונג של המזרח התיכון. במקום זאת, הפתח קרס תחת מתקפת החמאס בקיץ 2007.

נכון לעכשיו, כוחות הפתח בגדה המערבית, הפועלים במימון אמריקאי, עדיין אינם מוכנים למשימת תפיסת השליטה בעזה. שני כוחות צנועים מטפלים בפשיעה ובאכיפת הסדר הציבורי, אך הם אינם מסוגלים לעקור מן השורש ארגוני טרור. למעשה, הרשות הפלסטינית הפכה בהדרגה למקלט בטוח עבור ארגוני טרור. ראדי עסידה, מפקד כוחות הביטחון שלהרשות הפלסטינית בג'נין, גילה לאתר האינטרנט הפלסטיני "מאן" ב- 24 בינואר, 2009, כי ראש הממשלה, סלאם פיאד, הסכים לספק הגנה לארבעה מוותיקי ארגון הג'יהאד האסלאמי המבוקשים על ידי ישראל. עסידה גם אישר כי פעילי הג'יהאד האסלאמי ממשיכים לקבל משכורות חודשיות ממשרד הפנים הפלסטיני, בדיוק כמו חבריהם מגדודי חללי אל-אקצא. יתרה מזאת, אלפים מאנשי הביטחון של הפתח בעזה ובגדה המערבית הפסיקו לתמוך בעבאס ופיאד. מפקדי מיליציות חמושות ממשיכים להתנהל כראשי ארגוני פשע בעודם משמשים מפקדים בכוחות הביטחון הפלסטיניים, מה שבהחלט מערער את האמון הציבורי כלפיהם.

בעזה שלאחר המלחמה, כוחות הפתח עתידים להיתקל בחומת התנגדות מצד חמאס וארגונים ג'יהאדיסטים אחרים. ההנהגה הצבאית של חמאס נותרה על כנה, וכך גם מרבית מהיכולות הטרוריסטיות של הארגון. למרות הכעס הציבורי בעקבות המלחמה, חמאס ממשיך להנות מפופולאריות רבה בקרב הפלסטינים, במיוחד אלה המתגוררים בעזה. לפתח יהיה קשה להשתלט מחדש על הרצועה לאחר שאיבד את אמינותו בקרב הציבור הפלסטיני, בעיקר בשל כישלונו לארגן את עצמו מחדש ולהיפטר מתדמית השחיתות שדבקה במנהיגיו.

מוחמד דחלאן, שכוחותיו הובסו בידי החמאס ביוני 2007, שב ועולה כמועמד מוביל לפקד על כוחות הביטחון של הפתח. בהתאם למסמכים פלסטיניים שנתגלו ב- 2002, דחלאן היה מעורב בפעילות סחיטה נרחבת שהניבה לו רווחים מעסקי סיגריות, מלט וגבייה בלתי חוקית של דמי מעבר. הונו האישי של דחלאן נאמד בלמעלה מ- 120 מיליון דולר.

ארה"ב חייבת להימנע מהפיתוי לסמוך שוב בעיניים עצומות על הפתח בתור הגורם היחידי שיהיה אחראי לביטחונה ושיקומה של עזה. על ממשל אובאמה לקבוע הנחיות נוקשות שיאפשרו "ניקוי אורוות" פנימי ברשות הפלסטינית: חיסול המיליציות, ממשל תקין, אחריות מוחלטת, שקיפות מלאה, יעילות, ואפס סובלנות כלפי שחיתות, עבריינות וטרור.

1. רק אם יהיו אכזריים יותר מהחמאס (לת)
אבי53 (27/01/2009 15:59:37)

2. הצחקתם אותי,השאלה היא מתי החמאס ישתלט על יו"ש (לת)
דרור רמת גן (30/01/2009 14:12:23)

3. בכותב חי בטעות-
רפי רשכנזי ארצנו החמה (30/01/2009 17:49:25)