עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל והחמאס לקראת "הסכם כולל"

על פי הסימנים שמגיעים ממצרים, ישראל והחמאס מדברים על "עסקה גדולה" מעבר להפסקת אש מצומצמת. העובדה ששר הביטחון, אהוד ברק, נמצא במצרים במקביל למשלחת חמאס, הכוללת נציגים הן מעזה והן מדמשק, והאינטנסיביות של השיחות, מלמדות אותנו כי ישראל וחמאס מגבשים "הסכם כולל" העוסק, מעבר להפסקת האש, גם בהסדרת מעברי הגבול, בחידוש ממשלת האחדות הפלסטינית המתבקשת […]

על פי הסימנים שמגיעים ממצרים, ישראל והחמאס מדברים על "עסקה גדולה" מעבר להפסקת אש מצומצמת. העובדה ששר הביטחון, אהוד ברק, נמצא במצרים במקביל למשלחת חמאס, הכוללת נציגים הן מעזה והן מדמשק, והאינטנסיביות של השיחות, מלמדות אותנו כי ישראל וחמאס מגבשים "הסכם כולל" העוסק, מעבר להפסקת האש, גם בהסדרת מעברי הגבול, בחידוש ממשלת האחדות הפלסטינית המתבקשת מכך ובעסקת חילופי שבויים גורפת. עסקת השבויים צפויה לכלול את רשימת החמאס במלואה, בנוסף למרואן ברגותי, תמורת גלעד שליט ואולי אפילו ניסוחים על הנסיבות שבהן חמאס יפסיק את "ההתנגדות". גישה דומה ננקטה בשיחות שהתנהלו בקטאר בין ממשלת לבנון לבין החזבאללה.

עצם קיום שיחות על הפרמטרים האלה אין פירושו שיושג הסכם. האישור לכך צריך להגיע גם מטהרן. כמו כן, טרם התבררה הנקודה המרכזית שמעניינת את החמאס והיא הפיכת מעבר רפיח למעבר הגבול העיקרי בין עזה לעולם החיצוני על חשבון מעברי הגבול עם ישראל. על פי ההסכם המשוער, חמאס גם אמור לגבות את שיחות השלום בניהולו של אבו מאזן, בתנאי שהן יעלו בקנה אחד עם הפרמטרים שהציב ח'אלד משעל בדבר נסיגה ישראלית לקווי 67 וזכות השיבה.

בתוך כך, מצד ארגון פתח עלולות להתעורר בעיות. שחרור חברי הפרלמנט של חמאס יביא לחידוש פעילותה של המועצה המחוקקת הפלסטינית שבשליטת חמאס ויערער על הלגיטימיות של ממשלת סאלם פיאד, שלא זכתה לאמון הפרלמנט.