עבור לתוכן העמוד
Menu

ריאיון מיוחד עם הגנרל אנטואן לחד –קטעים ראשונים

בשיחה שנערכה ביום שני השבוע עם מי שהיה מפקד צבא דרום לבנון אמר לחד כי הוא צופה שבסופו של דבר הסונים בסוריה יפילו את אסד, בייחוד אם הטריבונל הבינלאומי בעניין חרירי ימצא אותו אשם.

בשיחה שנערכה ביום שני השבוע עם מי שהיה מפקד צבא דרום לבנון אמר לחד כי הוא צופה שבסופו של דבר הסונים בסוריה יפילו את אסד, בייחוד אם הטריבונל הבינלאומי בעניין חרירי ימצא אותו אשם. הוא אינו סבור כי ג'יימס בייקר יצליח לחדש את הדיאלוג האמריקני סורי, מכיוון שכל ראשי מדינות ערב הם נגד אסד ולא יאפשרו זאת. לדבריו, רמת הגולן היא "טעם המוות" עבור אסד שכן אם ינסה לשחרר את הגולן במלחמה-הארטילריה של צהל תרעיש את דמשק, והוא ייפול, ואם ינסה להחזיר את הגולן בשלום- הסכם שלום עם ישראל יפיל אותו במידה דומה. הוא מעוניין רק בשיחות עם ישראל – ללא תכלית. נסראללה לא יכול בקלות לחדש את המלחמה נגד ישראל, כי הלבנונים ישברו את מפרקתו. הוא גם יזהר מלחדש את מלחמת האזרחים, כי הטילים לא יועילו לו-כל לבנוני יש לו נשק בבית והוא יוציא אותו בשעת מבחן. נסראללה יכול להרוס את לבנון- אבל במלחמת האזרחים הוא יפסיד.

הריאיון נערך בשפה הערבית ותורגם לעברית להלן קטעים ראשונים מתוך הראיון:

 יש כאלה שמציעים לסוריה את הגולן בתמורה לניתוק מגעיה עם איראן. האם זה יהיה מספיק בשבילה?

"לא. הגולן בשבילם הוא טעם המוות. אם ילחמו בשבילו- הם יאבדו את המשטר, ואם יעשו שלום בשבילו אז אותו הדבר- המשטר יופל. אם ילחמו על הגולן- ישראל תפיל אותו ואם תעשה הסכם שלום- האופוזיציה תפיל אותו. הכללת הגולן תשים את דמשק בסכנה שכן היא נמצאת בטווח הארטילריה של ישראל. הם יודעים שתוך רגע סוריה תפסיד במלחמה וגם משטרו של אסאד. אם ינסו "לשחרר" את הגולן, דמשק היא במרחק של רק 40 ק"מ. צריך להבין מה מעניין את אסאד היום, אסאד הוא עלאווי, העלאווים הם חלק מהשיעים. השיעים כיום הם 11% מהאוכלוסיה בסוריה והם בשלטון. הם יודעים שנשק האופוזיציה מכוון כלפיהם. העלאווים הרגו 30 אלף מהאופוזיציה בחמא ואף אחד בעולם אפילו לא הזכיר זאת. הם יודעים שברגע שהם מפציצים את הגולן, משטרו של אסאד יעלם. הוא אומר שהוא רוצה במשא ומתן אבל אינו יכול לסכם שום דבר, במקום זה הוא נאבק עד אחרון הלבנונים."

אחרי המלחמה בין ישראל לחיזבאללה כוחות בינלאומיים ולבנוניים הגיעו לדרום. האם הם יכולים לעמוד במשימתם ולהעניק יציבות באזור?

"קודם כל מה שקרה בין ישראל לחיזבאללה לא הייתה מלחמה. לא יודע מה זה היה אבל בטח שלא מלחמה. יוניפיל וצבא לבנון נותנות חיזבאללה מנוח מישראל. האינטרסים שלהם בעד החיזבאללה. בלבנון 2 ממשלות- אחת של סניורה והשנייה של חיזבאללה."

האם הם מונעים מחיזבאללה מלהברחי נשק?

"לא. האו"ם הכריז שלא יפרוק את החיזבאללה מנשקו אלא רק ימנע מהופעות חמושות פומביות של החיזבאללה, כדי שלא יראו כמיליציות ברחובות אלא ישארו במחתרת. מסוכן להם להראות בפומבי."

ג'יימס בייקר מנסה כעת לחדש את הדיאלוג של ארה"ב עם סוריה ואיראן. האם אתה חושב שיצליח?

"לא. איראן תיכנס למשא ומתן כדי לזכות בעוד זמן. ובכל הנוגע לאסד- כל המנהיגין הערביים נגדו. מצרים נגדו, ערב הסעודית וירדן- כולם נגדו. אז מה הוא (בייקר) יכול לעשות? כלום."

האם אתה חושב שהמלחמה בין ישראל לחיזבאללה תתחדש?

"כן- אבל זה מסובך. אחרי כל הנזק של המלחמה הקודמת, הלבנונים יעצרו אותו. כעת הוא מסתיר את נישקו, ברגע שיחשוף אותם הלבנונים ייקחו לו אותם. אולי הוא ימציא משהו חדש- מי יודע מה בראשו. הוא כבר קיבל את ההחלטה למלחמה לבדו והתעלם מהמדינה, הוא לא יכול לעשות זאת שוב כרגע, הלבנונים ישברו לו את הצוואר.

האם יש סכנה לכוחות הבינלאומיים מצד חיזבאללה אן אל קעידה?

"כן, בוודאי. זה כבר קרה בעבר. אך ברגע שזה יקרה זה יוצר מצב מאוד רציני עבור סוריה ואיראן. הם יואשמו במצב. זה לא דבר פשוט להרוג חיילי או"ם."