עבור לתוכן העמוד
Menu

על רעיון הקנטוניזציה של לבנון

היה כאן גם מסר סמוי לחיזבאללה: "אם אתם מעוניינים בסיבוב נוסף נגד ישראל -תעשו זאת לבד ואל תערבו אותנו".

שלשום בלילה צפיתי בדיון פוליטי שהתקיים ברשת הטלביזיה הנוצרית LBC בביירות. בתוכנית דנו בעתידה של לבנון בערבם של עימותים פנימיים. הופתעתי לגלות שהרעיון לחלק את לבנון בשיטה פדרטיבית הייתה מאוד פופולארית בקרב המתדיינים. רבים צפו שהתוצאה של מלחמת אזרחים תהיה חלוקה של לבנון לקנטונים.

היה כאן גם מסר סמוי לחיזבאללה: "אם אתם מעוניינים בסיבוב נוסף נגד ישראל -תעשו זאת לבד ואל תערבו אותנו". היה גם מסר לסוריה, אם אתם מתכננים לחזור ללבנון תצטרכו להסתפק בקנטון השיעי.

אחד המשתתפים אף הרחיק לכת כשאמר שאולי שיטת הקנטונים תהווה פיתרון עבור הפלשתינים הסובלים בלבנון! כיום קיימת בלבנון שיטה קשוחה של משטר עדות שנקבע עוד בתקופה של הצרפתים. הכנסת הפלשתינאים כבוחרים תערער את כל יחסי הכוחות,  אך אם מצד שני מוותרים על לבנון כיחידה אחת יהיה לפלסטינים קנטון או שהם יחזקו את הקנטון הסוני. צריך לזכור שכיום לפלסטינים בלבנון אין זכויות. הם יכולים לעסוק בתחום מוגבל של עבודות פשוטות כמו נפחים, הם לא יכולים ללמוד ולא יכולים לצאת מהמחנות ללא אישור מיוחד. אישיות פלשתינית בכירה אמרה לי פעם שהפלסטינים בלבנון הם "כמו ג'וקים".

יש כאן אינטרס ישראלי כי המדובר הוא בפועל בוויתור על זכות השיבה במסגרת זכות פדרטיבית. זה אמנם רק עלה כרעיון ועם זאת העובדה שהוא עלה ומציע הרעיון לא "נקרע לגזרים" על ידי המשתתפים האחרים גם יכולה ללמד משהו. עד כה בכל דיון על פיתרון עתידי היה ברור שהפלסטינים עוזבים את לבנון.

גם החשש שתתחדש המלחמה עם ישראל נמצא כל הזמן באוויר. עם זאת, גם במלחמה האחרונה הנוצרים רצו שישראל תכבוש את דרום לבנון ותשבור את החיזבאללה. אפילו אמיל לאחוד שהוא בעל ברית של הסורים הודיע שאם ישראל תעבור את הליטני זה יהיה "קאזוס בלי" במילים אחרות הוא לא התנגד לכך שישראל תפעל בשטחים שעד לליטני.

בהקשר זה צריך להזכיר שהתקלה העיקרית במלחמת לבנון שהממשלה לא רצתה כיבוש טריטוריאלי בגלל זכר מלחמת לבנון הראשונה ובגלל הקונספציה החדשה של נסיגה משטחים. ישראל יצאה מעזה ויצרה חיבור בין הפלסטינים והמצרים והיא בעד מהלך דומה בגדה המערבית. מבחינת ישראל זה לא ייתפס כהגיוני שהיא עושה התכנסויות בשטחים מסוימים ותכבוש שטחים אחרים. גם בצפון, ישראל התבטאה בצורה הפוכה כשהביעה נכונות למסור את רג'אר וחוות שבעה.

כחלק מן הקונספציה הזו ניסו במערכת הביטחון לנצח בחזית הצפון בעיקר מן האוויר וכשהבינו את הבעיה כבר היה מאוחר. בדרום לעומת זאת דוחפים גורמים בכירים במערכת הביטחון ליצירה מחדש של אזורי החיץ.

עוד הערה בנוגע לקנטוניזציה של לבנון. מגמה דומה ניתן לראות בעיראק עם החלוקה לאזורים כורדי סוני ושיעי. מגמה כזו במזה"ת מסכנת את היציבות בסוריה ובמיוחד את המעמד של המיעוט העלווי השולט בה.