עבור לתוכן העמוד
Menu

העולם הערבי מתקרב לחמאס לאחר הבחירות בארה"ב

וועידת שרי החוץ הערביים שהתקיימה בקהיר למחרת הבחירות בארה"ב מבטאת שינוי שייתכן והוא בעל משמעות רבה.

וועידת שרי החוץ הערביים שהתקיימה בקהיר למחרת הבחירות בארה"ב מבטאת שינוי שייתכן והוא בעל משמעות רבה. זוהי הפעם הראשונה ששרי החוץ הערבים קיבלו את מחמוד אזהר כמייצג של הרש"פ ולא את פארוק קאדומי. עד כה, סרבו המדינות הערביות לקבל איש חמאס ודרשו נציג אחר. אבו מאזן, בשל מערכת לחצים פנימית, היה שולח את פארוק קאדומי שהוא איש אש"ף. למעשה יש כאן הכרה של העולם הערבי בתוצאות הבחירות ברש"פ. החלטה חשובה אחרת שהתקבלה בוועידה הייתה של מדינות ובנקים ערביים. גורמים אלו, שעד כה נמנעו מלהעביר כספים לממשלת החמאס בשל לחצים אמריקאיים על גורמים שממנים טרור, החליטו לשחרר כסף לרש"פ.

ייתכן מאוד שהחלטות אלו מצביעות על מעין אובדן דרך בקרב לפחות חלק ממדינות העולם הערבי בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב. מדינות אלו כבר אינם בטוחים שארה"ב מובילה את המאבק של "הטובים נגד הרעים". מדינות ערב מתחילות להרהר באפשרות שאולי אפילו יהיה משתלם יותר להיות עם ה"רעים" מסיבה זו הן הרשו לעצמן לשחרר את הכספים.

לגבי הסיכויים לממשלת אחדות ברש"פ. התקדמות רבה יותר מאשר בעבר אך עדיין לא רואים את סוף. למעשה הוחלט לעסוק כעת באיוש התפקידים ולדחות את הבעיות המהותיות לזמן מאוחר יותר. בשלב זה הוחלט שמוחמד שבייר יהיה ראש הממשלה לאחר שאבו מאזן דחה את שר הבריאות בשל זיהויו עם האגף הצבאי של החמאס. שבייר הוא אקדמאי, אמנם בפירוש איש חמאס אך לא קשור לפעילות הצבאית, מעין "חמאס לייט". את מחמוד אזהאר יחליף זיאד אבו-עמר איש פתח' שהפך לחמאס שהוא בעל קשרים אקדמאיים בכל העולם ונחשב לאיש מדעי המדינה מומחה לחמאס. אבו-עמר רץ כאיש חמאס בבחירות אחרונות אך מעדיף להגדיר את עצמו כעצמאי שמקורב לחמאס.

כאמור, סבב השיחות האחרון התפוצץ ערב האירועים בבית חאנון על נושא השליטה במנגנוני הביטחון. אבו מאזן רצה למנות את דחלאן וחמאס דחה אותו. עכשיו הוחלט לדלג על הבעיה הגדולה ולעבור לאיוש תיקים בתקווה שיוכלו לפתור את הבעיות האחרות בהמשך. למעשה אבו מאזן נכנע לחמאס וזה אומר שהנסיעה שלו לירדן תהיה משמעותית, משום שהוא ביקש עזרה מהירדנים מול החמאס באמצעות חטיבת באדר וכד' כאשר נראה בעצמו כמי שהרים ידיים