עבור לתוכן העמוד
Menu

דין שדרות כדין תל אביב

דיווחי כתבי הביטחון היומיומיים על מספר הרקטות שפגעו בשדרות וביישובי הנגב הפכו לדבר שבשגרה בדומה למעקב אחר מפלס הכנרת.

במהדורות החדשות נוספה בשבועות האחרונים פינה חדשה לצד מזג האוויר. דיווחי כתבי הביטחון היומיומיים על מספר הרקטות שפגעו בשדרות וביישובי הנגב הפכו לדבר שבשגרה בדומה למעקב אחר מפלס הכנרת. שיפור רקטות הקסאם, הגדלת ראש הנפץ הקרבי והארכת טווחן הפכו אותן לכלי נשק יעיל וקטלני יותר מעבר. תהליך זה היה ידוע זה מכבר, ואולם רק שנפלו קורבנות בנפש בתכיפות גדולה יותר וככל שהטרגדיה העוברת על העיר הפכה להיות אישית יותר, כך הפכה שדרות לאייטם תקשורתי קבוע.

מול המבוכה הפוליטית והביטחונית ניסה שר הביטחון לקדם יוזמה מדינית להפסקת אש באמצעות יצירת קשר ישיר עם יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, שבבסיסה ניצב עקרון ההדדיות. בדיווח בעיתון "הארץ" אף נטען השבוע, כי ארגון החמאס הודיע לאבו מאזן על נכונותו להפסקה מיידית של ירי רקטות ה"קסאם" מרצועת עזה במסגרת הסכם להפסקת אש הדדית. סלאח אל-ברדוויל, מבכירי החמאס, אמר בשיחה עם כתב "הארץ" שארגונו מוכן מיד להפסקת אש כוללת עם ישראל, בתנאי שתהיה הדדית.

לאחר ההתנתקות החד צדדית מרצועת עזה וצפון השומרון אין עוד שדרות עיר ספר הנתונה תחת איום טרור. שדרות הפכה לסמל מרכזי של העימות בין התנועה הציונית, המחדשת ימי היהודים בארץ ישראל, לבין התנועות הלאומית הפלשתינית והאסלאמית החותרות לקבע באמצעות הטרור את תהליך התקפלות דגל הציונות וסיום עידן ההיאחזות הציונית בקרקע. בראייתן, מאזן הכוחות מול ישראל הולך ונוטה בהדרגה לצד הפלשתיני, המוסיף להיבנות צבאית ודמוגראפית, בעוד בישראל ניכרים סימני חולשה ורפיון מנהיגותי ואידיאולוגי, המשליך באופן ישיר על כושר העמידה של החברה לאורך זמן.

בניגוד לדיווחים האופטימיים, לפלשתינים אין עניין ב"הפסקת אש", כפי שמונח זה מובן ע"י הצד הישראלי. שהרי, לו היה להם עניין בכך, היו חדלים מלתקוף את הערים בישראל לאחר ההתנתקות ומתמקדים בפיתוח כלכלי של רצועת עזה לרווחת התושבים ומאות אלפי הפליטים. הפלשתינים, ובעניין זה יש קונצנזוס, מתעקשים על "עקרון ההדדיות", שמשמעותו בעיניהם הפסקת כל פעילות סיכול ישראלית נגד הטרור (ובכלל זה מעצרים, חקירות וכדומה) ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, בירושלים וגם בשטח מדינת ישראל הריבונית. במילים אחרות – הם רוצים לכבול את ידיה של ישראל מבחינה ביטחונית, לא משום עניינם ביציבות ובשקט ביטחוני, אלא כדי להשיג פסק זמן חיוני לשדרוג מהיר של היכולות הצבאיות לקראת סיבוב העימות הבא.

לא ייפלא אפוא הדבר, כי בהתייחסות לפרסומים בישראל הציג דובר גדודי עיז א-דין אל-קסאם יוזמה חדשה של הפסקת אש מטעם החמאס שעיקרה: נכונות לחדול משיגור רקטות קסאם אם ישראל תפנה את "ההתנחלות שדרות". ההגנה על שדרות הופכת להיות מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל. אם תיכשל הממשלה במשימה זו והעיר תינטש יהיה בכך אישור לחמאס, ולפטרוניתה איראן, כי "דין תל אביב כדין שדרות".