עבור לתוכן העמוד
Menu

דבריו של משעל מהתהדיאה הקודמת –רמז לבאות

על אף הפסקת האש כביכול שהציע החמאס ירי הקסאם נמשך אתמול. למרות שהיום הראשון התאפיין בירי קסאמים מוגבר הרי שאין להוציא מכלל אפשרות שאנו נראה בזמן הקרוב ירידה משמעותית בהיקף של ירי הקסאמים.

על אף הפסקת האש כביכול שהציע החמאס ירי הקסאם נמשך אתמול. למרות שהיום הראשון התאפיין בירי קסאמים מוגבר הרי שאין להוציא מכלל אפשרות שאנו נראה בזמן הקרוב ירידה משמעותית בהיקף של ירי הקסאמים. הסיבה היא שהחמאס זקוק להפסקת האש, לא משום שהוא החליט להעדיף את דרך המו"מ אלא על מנת לארגן מחדש את שורותיו לקראת סיבוב אלימות נוסף.

כל מה שנחוץ הוא להיזכר בתהדיה הקודמת כדי לדעת מה מחכה לנו כעת. גם התהדיאה הקודמת שהוכרזה במרץ 2005 באה אחרי שנה של פעילות אינטנסיבית התקפית של ישראל נגד החמאס וחוליות הקסאם. אז הודיע משעל בריש גלי כי התהדיאה היא טכסיס:

הגברת הפעילות של צה"ל נגד הטרור:

במרץ ואפריל של שנת 2004 מחסל צה"ל בזה אחר זה את שני מנהיגי החמאס השייח יאסין ועבדאל-עזיז רנטיסי.

בחודש מאי פותחת ישראל במבצע "קשת בענן" בו נהרגים 40 מחבלים ולא נפגע אף ישראל

בחודש ספטמבר של אותה שנה יוצאת ישראל למבצע "ימי תשובה" בהם נהרגו לפי הערכות שונות כ-90 מחבלים

בפברואר מסכימה ישראל להפסיק את מדיניות החיסולים נגד החמאס ולאחר חתימת הסכם קהיר ב-17 במרץ 2005 קיבל החמאס באופן רשמי את תהדיאה.

דבריו של משעל על התהדיאה:

חאלד משעל התייחס לתהדיאה הקודמת בכנס שערך העיתון המצרי "אל-אהראם" לפני יותר משנה וחצי בחודש מרץ 2005 בהשתתפות סופרים ומומחים לנושא הפלסטיני בעקבות הסכמת הפלסטינים ל"תהדיאה", ושתורגמו על ידי ממר"י:

משעל הצהיר כי מבחינת החמאס אין מניעה שתוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967 כפתרון זמני. אך הבהיר כי ההרגעה היא תכסיס וכי ההתנגדות תימשך כל עוד קיים כיבוש:

הסיבות בגינן יזם החמאס "תהדיאה" בפעם הקודמת

 להלן תרגום עיקרי דבריו של משעל.

"בזירה הפלסטינית רשמנו הישג… רצינו למנוע פיצוץ פלסטיני פנימי ששרון רצה בו. הוא ייחל למצב של מחלוקת [בקרבנו] כך [שיוכל] ללחוץ על אבו מאזן להתעמת עם [גורמי] ההתנגדות… [בהסכמתנו] מנענו פיצוץ. מטרתנו השנייה היתה להעביר מסר לקהילה הבינ"ל כי הבעיה איננה העם הפלסטיני וגם לא ההתנגדות הפלסטינית [אלא] הכיבוש… השלישית במטרותינו היתה מתן הזדמנות ומרחב פעולה לעשיית סדר בבית הפלסטיני… רביעית, שאפנו להשיג באמצעות יוזמת ההרגעה הזדמנות לממש אינטרסים ישירים לעם הפלסטיני דוגמת שחרור האסירים…

על הסיכויים שהתהדיה תהווה פתח למשא ומתן עם החמאס:

… הפרויקט של חמאס הוא ההתנגדות. אין [בהיסטוריה] כיבוש שעזב ללא התנגדות… כל מו"מ ללא התנגדות הוא חסר תועלת… חמאס תהפוך לגוף פוליטי רק כאשר תוקם מדינה עצמאית. כל עוד קיים כיבוש היא [חמאס] תשלב התנגדות עם פעילות פוליטית

על האפשרות שהחמאס יסתפק בגבולות 1967

  … אינני יכול להסתפק בגבולות 1967 בלבד ולראות בהם פתרון קבע… עוד יבוא פלסטיני ויאמר: 'מי העניק לך את הזכות לוותר על זכויות הפלסטינים'. לכן אבו מאזן עצמו אומר בשיחותיו: 'אינני יכול לוותר על זכות השיבה'. בכך הוא יחסל את עצמו מבחינה פוליטית, שהרי יש 5-6 מיליון שחייבים למצוא עבורם פתרון. אולם, לחמאס אין מניעה לקבל את גבולות 67 כפתרון ביניים

הרגיעה טובה כמובן בטווח הקצר לתושבי שדרות וקיבוצי הסביבה הסובלים מדי יום מירי הקסאמים ועם זאת כל עוד בניית הרקטות והברחות הנשק נמשכות תהיה זו טעות מצד ישראל להרפות מן הלחץ הצבאי דווקא בשעה שיעילותו מוכחת.