עבור לתוכן העמוד
Menu

משמרות המהפכה ברצועת עזה -בדרך ממליציה לצבא סדיר

פיתוח הכוח הצבאי לצד ההשתלטות על הממשלה והפרלמנט תעניק לחמאס את זכות הווטו בזירה הפלשתינית ותמנע מהזרם הפרגמאטי בראשות אבו מאזן מליזום מהלכים מדיניים לקידום ההידברות עם ישראל.

שר החוץ המנוח אבא אבן טבע את האמרה האלמותית בתסכולו מהעמדות הנוקשות שהציגו מדינות ערב בחס לישראל, ולפיה: "הערבים לא החמיצו אף הזדמנות להחמיץ הזדמנות". הדברים נכונים גם כיום בזירה הפלשתינית, ואולם בהקשר מעט שונה.

על הפלשתינים ניתן לומר שהם לא החמיצו אף הזדמנות לחפש משענת אזורית שתסייע להגשים את חלום שחרור פלשתין מהים לנהר". במלחמת העולם השנייה זכורה היטב הברית שכרת ראש הועד הערבי העליון, חאג' אמין אל-חוסייני עם מנהיג גרמניה הנאצית, אדולף היטלר, מתוך הבנה שגרמניה תחסל את ה"בעיה היהודית" עבור הפלשתינים. במלחמות המפרץ הראשונה (1991) והשנייה (2003) התייצבו הפלשתינים לימינו של שליט עיראק סדאם חוסיין שנשא את דגל המאבק בישראל שחרור פלשתין. כעת שמים הפלשתינים יהבם על איראן השיעית, אשר חרף המחלוקת האמונית העמוקה, נתפסת כגורם כוח אזורי עולה היכול להפיח רוח חיים ברעיון "פלשתין ההיסטורית", והמבטיח למחוק את מדינת ישראל מהמפה.

לעניין זה ראוי לשים לב לעובדה, כי המדיניות של ממשלת החמאס אינה הצהרתית אלא הפכה לתוכנית פעולה סדורה. שר הפנים הפלשתיני, סעיד סיאם, האחראי על הכוח המבצעי של החמאס, ביקר בשבוע שעבר באיראן לצורך חיזוק שיתוף הפעולה הצבאי. סיאם סיכם את תוצאות ביקוריו בסיפוק רב. "מצאנו היענות משביעת רצון מצד מנהיגי אירן וסוריה שהביעו נכונותם להעניק סיוע בלתי מוגבל לממשלה הפלשתינית", אמר סיאם והוסיף, כי ביקש ממשלת טהרן גם סיוע באימון השוטרים הפלשתינים. בביקור באיראן נפגש סיאם עם מנהיג איראן ח'מנאי, הנשיא אחמדינג'אד, שר הפנים מוסטפא בור מוחמדי וסגנו. כמו כן, ביקר סיאם בבית הספר להכשרת שוטרים, במטה הכוחות המיוחדים לשמירה על המשטר, מרכז המבצעים וחמ"ל החירום.

ההיענות האיראנית הייתה מלאה, בבחינת "יותר שמהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להיניק". איראן מוכנה לסייע בכסף, בציוד ובהכשרות צבאיות לפיתוח צבא החמאס כזרוע ארוכה שתשרת את טהראן בדומה לחיזבאללה ולצורך ההגנה על השלטון האסלאמי מפני יריביו בזירה הפנים -פלשתינית. משמעות הדברים, ואף כי אין ידיעה וודאית בעניין זה, צפוי כי ציר פילדלפי בגבול ישראלמצרים יהווה גורם חשוב בשיתוף הפעולה הצבאי בין חמאס לאיראן בדומה לדגם שיתוף הפעולה שהתקיים עם  חיזבאללה. איראן עשויה לשלוח קצינים של משמרות המהפכה לרצועת עזה לסייע בהכשרת לוחמי החמאס ולהקים דור חדש של מומחים העוסקים בפיתוח אמל"ח מתקדם מתוצרת מקומית. חיילים וקצינים של  החמאס, עשויים להישלח להכשרות צבאיות באיראן במחנות משמרות המהפכה.

תהליך הפיכת גדודי אלקסאם ממליציה טרוריסטית ליחידה צבאית של כוחות מיוחדים נמצא בעיצומו. בדומה לפעילי חיזבאללה, לוחמי החמאס צפויים לעבור הכשרה ואימונים בתחומי מיומנויות לחימה, שיגור רקטות, ירי נגד מטוסים, הפעלת טילים נגד טנקים, הפעלת מזל"טים ודאונים, שייט בסירות מהירות ולוחמה ימית. פיתוח הכוח הצבאי לצד ההשתלטות על הממשלה והפרלמנט תעניק לחמאס את זכות הווטו בזירה הפלשתינית ותמנע מהזרם הפרגמאטי בראשות אבו מאזן מליזום מהלכים מדיניים לקידום ההידברות עם ישראל.