עבור לתוכן העמוד
Menu

"ההכרה בישראל הסוגיה הקשה ביותר" -שיחה עם בכיר בחמאס

ב- 11 באוקטובר שוחחתי עם חבר הפרלמנט מטעם החמאס, איסמאעיל אל-אשקר, עבור העיתון הקנדי "שלום טורונטו"

רא. אל-אשקר הציג קו מדיני, הדבק בעמדות היסוד של התנועה ולצידו גמישות טקטית שנועדה לקדם את היעדים הפלשתיניים האסטרטגיים ולמצוא משוואה מדינית שתענה על עיקר הדרישות הבינלאומיות.

הוא אינו סותם את הגולל על המגעים בין החמאס ל'פתח' להקמת ממשלת אחדות לאומית ומטיל על ארה"ב וישראל את האחריות לכישלון המו"מ עד כה, בגלל הלחצים שהפעילו על שני הצדדים לקבל את תנאי הקוורטט (הכרה בישראל, גינוי הטרור). החמאס, לדברי אל-אשקר, מתנגדת לטרור דוגמת זה שפגע בלונדון או בספרד, ואולם הוא מסביר, המציאות בפלשתין שונה בתכלית. בפלשתין, הוא קובע, אין טרור אלא "התנגדות לכיבוש", וזו מותרת על פי החוק הבינלאומי.

בשאלת ההכרה בישראל, מודה אל-אשקר, זו הסוגיה הקשה ביותר עבור החמאס, אותה מנסים לעקוף באמצעות הבעת נכונות להגיע להסכם על הפסקת אש ארוכת טווח (הודנה) עם ישראל לאחר שישראל תיסוג לגבולות 67' ובכלל זה גם מירושלים ותקום מדינה פלשתינית בעלת ריבונות מלאה. זה המקסימום, הוא מדגיש, שהחמאס מסוגלת ללכת בעניין זה.

משנשאל אל-אשקר על עמדת ממשלת החמאס בנוגע ליוזמת השלום הערבית מ- 2002 הקוראת לכינון שלום ויחסים נורמאליים עם ישראל, השיב אל-אשקר, כי ישראל דחתה מלכתחילה את היוזמה ופתחה במבצע חומת מגן בכל שטחי הגדה המערבית. לפיכך, היוזמה הערבית אינה עומדת על הפרק מבחינת החמאס. אם ישראל תשנה עמדתה ותאמץ את היוזמה הערבית, תיאלץ החמאס לדון בכך מחדש, אמר.

על עמדות אלה, מציין אל-אשקר, כי החמאס אינה מתעלמת מהעובדה, שהכלכלה הישראלית והפלשתינית משולבות זו בזו כתואמות סיאם, אשר לא ניתן להפרידן בשלב הנוכחי. זו הסיבה לדבריו, שממשלת החמאס אישרה חוזה, שנחתם בשבוע שעבר עם חברת "פז" הישראלית לאספקת דלק לרשות הפלשתינית. "רצינו לבטל את ההסכם הקודם עם חברת דור שלה היה קשר לכנופיות פשע והיה לה אג'נדה פוליטית", אמר אל-אשקר והדגיש, כי "החמאס אינה מתנגדת לקשר כלכלי הכרחי עם ישראל דרך חברות כלכליות והמנהל האזרחי, כל עוד הוא משרת את האינטרס הפלשתיני".

הקשיתי בנוגע למדיניות הפיגועים של החמאס, ועל כך אמר אל-אשקר: "הכיבוש נמשך בגבולות 67' ובגבולות 48'. העם הפלשתיני רוצה שהכיבוש יצא משטחי 67'. ישראל תוקפת את שטחי הרשות הפלשתינית מתוך שטחי 48' והורגת חפים מפשע וילדים. זה מדרבן את האנשים לפגוע בישראל. החמאס אינה רוצה להרוג ישראלים. אבל ראשית, ישראל צריכה להפסיק להרוג פלשתינים. צריך להוציא את האזרחים ממעגל הלחימה".

חבר הפרלמנט של החמאס ביקש לשלוח מסר לממשלת קנדה וקורא לה, כמי שתומכת בדמוקרטיה ובזכויות אדם, לתמוך בבחירה הדמוקרטית של העם הפלשתיני ולהפעיל לחצים על ממשלת ישראל לחדול מהריגת הילדים הפלשתינים ולהסיר את המצור הכלכלי מעל הרשות הפלשתינית