עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו-מאזן והנייה משתפים פעולה ליצירת עימות מוגבל

היום הייתה אמורה להתקיים פגישה של אבו מאזן עם הוועדה המרכזית של אש"ף. הפגישה התבטלה ונראה שיש סבירות גבוהה לכך שהדבר קרה על רקע המחלוקת בין הפתח' ואבו מאזן

היום הייתה אמורה להתקיים פגישה של אבו מאזן עם הוועדה המרכזית של אש"ף. הפגישה התבטלה ונראה שיש סבירות גבוהה לכך שהדבר קרה על רקע המחלוקת בין הפתח' ואבו מאזן. המפקדים בשטח וההנהגה הוותיקה שרואים את הפתח' מאבד את אחיזתו וחוששים שהם בדקה ה-91 מעוניינים בעימות עם החמאס לפני שיהיה מאוחד מדי בעוד אבו מאזן מסרב.

בקרוב תתקיים גם ישיבת הוועד הפועל של אש"ף שככל הנראה לא תתבטל. הסיבה לכך היא שחאלד משעל מעוניין להשתלט על מוסדות אש"ף. השילוב של החמאס במוסדות אש"ף במסגרת רפורמה איננו חדש. אלא שעד עכשיו, עוד בזמן ערפאת, דרש החמאס ייצוג של 40 אחוז במוסדות אש"ף. פירוש הדבר בפועל היה שליטה של החמאס כסיעה גדולה וממושמעת מול הפלגים הרבים שמולם. בעבר המו"מ תמיד התפוצץ ואילו עכשיו רוצה חאלד משעל להשתלט על אש"ף לגמרי במקום אבו מאזן. מטרת הישיבה תהיה ככל הנראה נועדה לומר: "לא".

למרות היריבות ומאבקי השליטה ברש"פ שותפים אבו מאזן ואיסמעיל הנייה לחששות מהתוצאות של עימות כולל והם משתפים פעולה בניסיון להבטיח שהעימות יהיה מוגבל בזמן ובנפח ושיתניע מחדש, בסופו של דבר, את המאמצים למציאת פיתרון פוליטי שיאפשר לשתי המפלגות להתקיים.

פתרונות ליצירת עימות מוגבל יכולים להיות לדוגמא בצורה של הסכמים על פיהם יתחייבו הצדדים שלא לפגוע במנהיגים, להתחשב באוכלוסייה האזרחית ולהימנע בקרבות ברחובות מרכזיים.

אבו מאזן עדיין מסרב לפזר את ממשלת החמאס ודוחה בתוקף את כל הלחצים המופעלים עליו בנושא זה הן מצד הנהגת הפתח' והן מצד גורמים חיצוניים מצד מצרים ירדן ארה"ב. לפי דעתי גם אין לו יכולת לפזר אותם שכן הדבר יוביל לעימות כללי גלוי שבו, לפחות בעזה, יביס החמאס את הפתח' לחלוטין.

כבר כיום קרבות רחוב ורצח פעילים הפכה לדבר שבשגרה גם אם האירועים לא תמיד מדווחים בכלי התקשורת. מקורות פלשתיניים בשטח אומרים שייתכן שעימות כולל יתחיל בעוד כשבועיים אולי לאחר הרמאדן והשעון מתקתק עבור אבו-מאזן והנייה לנסות לרסן או לצמצם את העימות.