עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשלת אחדות ברש"פ: ארה"ב מול אירופה עזה מול דמשק

ארה"ב מתנגדת לעמדה האירופית ואיננה מוכנה לעשות וויתורים לרש"פ בתחום של מלחמה בטרור והכרה בישראל.

ארה"ב מתנגדת לעמדה האירופית ואיננה מוכנה לעשות וויתורים לרש"פ בתחום של מלחמה בטרור והכרה בישראל. מקורות מדווחים שהחמאס אינו רואה טעם בהקמת ממשלת אחדות אם הדבר לא ייצור שינויים בשטח. החמאס מוכן לתת לפתח' סמכויות בכל הנוגע למו"מ עם ישראל אך לא לפני שגובשה עסקת חבילה הכוללת הודנה כלומר הפסקת חיסולים והפעילות ההתקפית של ישראל תמורת הפסקת ירי הקסאמים ושחרור אסירים. זו עמדתו של הנייה בניגוד לזו של משעל שמוכן לעסקה גדולה בתנאי שלא תכלול התחייבות לשביתת נשק. חוסר ההסכמה בין עזה ודמשק מסבכים את העניינים.

אבו מאזן מצידו פועל בתיאום עם החמאס בניסיון לעקוף את הדרישות האמריקאיות על ידי קביעת עובדות בשטח בדמות עסקת שחרור אסירים והודנה. הוא מצידו מוכן גם לוותר לחמאס על הדרישה להכיר בזכות קיומה של ישראל. מדיפלומט בכיר באיחוד האירופי הבנתי שהאירופאים ייראו בזאת התחלה של תהליך הכרה בחמאס. החמאס מוכן ללכת בכיוון של האירופאים ולהתחיל עם הפסקת ירי קסאמים ללא הכרה בישראל, תמורת זאת מצפים להתחלת תהליך שיתרחב בהמשך ושיתחיל עם הסרת הסגר.

בדיוק את זה מנסה ארה"ב למנוע -הם ינסו למנוע מהאיחוד האירופי לנצל את התעקשותם על מלחמה בטרור וחוסר השתתפותם במו"מ כדי לחזק על חשבונם את מעמדם הפוליטי בשטח.

בהקשר זה הפגישות של אבו-עלא בדמשק הן קריטיות להשגת הסכם. אני מאוד מסויג ביחס לסיכויי ההצלחה כשאני נזכר בכך שחטיפתו של גלעד שליט הייתה באותו עיתוי שנועד למנוע מהנייה ואבו מאזן להקים ממשלת אחדות בסיבוב הקודם. בעיה נוספת שעומדת בפני אבו עלא היא סירוב החמאס להכיר ביוזמה הערבית לפיתרון סופי של הסכסוך עם ישראל.

נכון לרגע זה נראה שהאפשרות לממשלת אחדות ברש"פ רק מסתבכת.