עבור לתוכן העמוד
Menu

האם כספי הסיוע של המערב מגיעים לטרוריסטים הפלשתינים?

הרשות הפלשתינית מעבירה מדי חודש מיליוני דולרים עבור ארגונים ואגודות המנוהלות ברובן ע"י החמאס ותומכות כספית במשפחות האסירים, החללים והפצועים. מערכת תמיכה זו, משדרת מסר של התייצבות רשמית של הרשות הפלשתינית לימין מייצגי המאבק המזוין נגד ישראל.

מדינות האיחוד האירופי מביעות באחרונה עניין רב בחידוש הסיוע הכלכלי לרשות הפלשתינית. ב- 21 בספטמבר 2006 חתם משרד הנשיאות הפלשתיני עם הבנק הבינלאומי על הסכם להעברת 46.6 מיליון דולר על מנת לאפשר את השירותים הבסיסיים בשטחי הרשות הפלשתינית.

על מנת לדרבן את המדינות התורמות להעביר סיוע גדול ככל האפשר למימון תקציב הרשות, הרשות הפלשתינית חותרת להעצים את דימוי "המשבר ההומניטארי".

אך עיון בחוק האסירים והאסירים המשוחררים, והחלטת הממשלה הפלשתינית משנת 2006 בעניינו, ממחישים עד כמה סדרי העדיפויות של הרשות הפלשתינית שונים מהציפיות של המערב ומעניקים יחס מועדף בתמיכה כספית ישירה באלפי טרוריסטים פלשתינים. משמעות הדברים היא שללא בקרה נאותה עלולים כספי הסיוע המערבי להגיע בצורה ישירה או עקיפה למימון הטרור הפלשתיני.

על פי נתונים שמסר שר האסירים הקודם סופיאן אבו זאידה בספטמבר 2005, מתוך תקציב של כ- 1.1 מיליארד דולר (ללא סיוע חיצוני) מקצה הרשות הפלשתינית 4 מיליון דולר מידי חודש לאסירים ביטחוניים בכלא הישראלי ולאסירים המשוחררים, כלומר 48 מיליון דולר בשנה.

ע"פ חוק זכאי כל אסיר פלשתיני, ערבי או ערבי ישראלי הנמצא בכלא הישראלי לסיוע כספי של הרשות הפלשתינית, ובתנאי שהוא נשפט על פעילות הקשורה למאבק ב"כיבוש הישראלי". בכל תקופת השהייה בכלא זכאי כל אסיר למשכורת חודשית הנעה בין 1,000 ₪ לאסיר, המרצה עונש של 1 – 5 שנות מאסר, ועד 4,000 ₪ לאסירים "היושבים" בכלא מעל ל- 25 שנה. נוסף לכך, אסיר נשוי מקבל תוספת חודשית של 300 ₪, 50 ₪ עבור כל ילד ו- 300 ₪ נוספים לאסירים מאזור ירושלים. מעבר לכך, מקבל כל אסיר הקצבה ישירה לחשבון הקנטינה שלו בבית הסוהר עוד 800 ₪ לשנה לרכישת בגדים.

מענק כספי מובטח לאסירים מיד לאחר שחרורם, וסכומו נע בין 500 דולר לאסיר, ששהה בכלא פחות משנה, ועד 10,000 דולר לאסיר שריצה עונש של 25 שנה ומעלה. בנוסף, זכאי כל אסיר לקבל משרה באחד ממשרדי הממשלה, אם ריצה עונש של יותר מחמש שנים בכלא. כאות כבוד והערכה לפועלם של האסירים הטרוריסטים המשוחררים, זכאי אסיר שריצה עונש של 5 – 7 שנים בכלא לקבל תפקיד של ראש אגף ולקבל מעמד של קצין בדרגת סגן בכוחות הביטחון, ואילו אסיר ששהה בכלא הישראלי יותר מ- 25 שנה, זכאי לקבל תפקיד של סגן שר ומעמד של תא"ל עם ותק. תקופת השהות בכלא נחשבת גם לצורכי פנסיה.

לאחר סיום תקופת המאסר זוכה האסיר הפלשתיני המשוחרר למשכורת למשך 6 חודשים עד לקבלת משרה רשמית במוסדות הרשות הפלשתינית. אסיר אשר שהה בכלא מעל ל-5 שנים מקבל קצבה בסך 1,200-2,000 שקלים ללא הפסקה עד לקבלת משרה. משרד האסירים עצמו מעסיק 95% מכלל המועסקים בו מקרב מגזר האסירים המשוחררים.

באמצע אוגוסט 2006 נמצאו בכלא הישראלי 10,100 אסירים פלשתינים וערבים, מהם 8,680 אסירים מהגדה המערבית, 750 מרצועת עזה ו- 670 מירושלים, ישראל ומדינות אחרות. 4,515 מרצים עונשי מאסר לאחר שנגזר דינם, ומתוכם 1,773 שפוטים ל- 10 שנים ויותר.

בנוסף לסיוע לאסירים (כ-  4.5% מהתקציב) מעבירה הרשות הפלשתינית מדי חודש מיליוני דולרים עבור ארגונים ואגודות המנוהלות ברובן ע"י החמאס ואשר תומכות כספית במשפחות האסירים, החללים והפצועים. מערכת תמיכה זו, המסייעת גם לטרוריסטים רוצחים, משלחי מחבלים מתאבדים ומחבלים-מתאבדים שנתפסו קודם לביצוע הפיגוע, משדרת מסר של התייצבות רשמית של הרשות הפלשתינית לימין מייצגי המאבק המזוין נגד ישראל. הסיוע המערבי לרשות הפלשתינית, אם יחודש ללא מנגנוני בקרה נאותים, עשוי למצוא עצמו בסופו של דבר תומך באלפי טרוריסטים פלשתינים בהווה וב"גמלאות".