עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן המפסידה הגדולה

מבחינת איראן המלחמה היא כישלון גדול. איראן השקיעה בחיזבאללה כ-2 מליארד דולר משום שרצו להשתמש בהם בעת הצורך או כדי למנוע משהו או כדי להשיג משהו. עכשיו הם "בזבזו" את החיזבאללה והם לא יכולים לעשות בהם שימוש חוזר

מבחינת איראן המלחמה היא כישלון גדול. איראן השקיעה בחיזבאללה כ-2 מליארד דולר משום שרצו להשתמש בהם בעת הצורך או כדי למנוע משהו או כדי להשיג משהו. עכשיו הם "בזבזו" את החיזבאללה והם לא יכולים לעשות בהם שימוש חוזר. מבחינתם מדובר בבזבוז כסף זמן מאמץ וכו' -הם לא השיגו מזה שום דבר. שאלה נוספת שעלתה במהלך המלחמה היא איפה איראן?  למה הם לא עוזרים לחיזבאללה? למעשה, גם מהבחינה הזו הם הפסידו. האנשים שלהם נלחמו והם לא עשו כלום. בזמן שנסראללה ישב לו איפשהו, אולי מתחת לשגרירות איראן, הוא ודאי אמר לעצמו "הם שלחו אותי למלחמה אבל לא עוזרים לי". ארה"ב לעומת זאת עזרה לישראל. אפילו הסורים היססו, ייתכן והם הבינו שאם הם יחצו קווים אדומים הם ישלמו מחיר כבד. העזרה שלהם הסתכמה במספר ניסיונות להבריח נשק. שורה תחתונה: המפסידה הגדולה של המלחמה זו איראן. עם האיום הזה שלה, קרי החיזבאללה, אנחנו יודעים להתמודד ונדע אף טוב יותר בעתיד וזה איננו ודאי איום אסטרטגי.

ישראלים רבים מסתובבים עם "לב שבור" שאלתי חבר שלי פרופסור באוניברסיטה למה "יכולנו להשיג הרבה יותר עם מנהיגות טובה" הייתה התשובה. ברור שמוכרחים לדאוג לכך שתהיה חקירה ממצה. חייבים להבין היכן נעשו השגיאות: האם זו ההנהגה שלא נתנה לצבא לפעול, האם זה הפיקוד הצבאי שלא נתן הוראות ברורות ואולי זה הקשר בין שני הדרגים. על החקירה לענות על השאלה מדוע לא מיצינו את הפוטנציאל טוב יותר. ואני מתכוון להיות במצב טוב יותר על הקרקע, להיות בליטני במערב ובנבטייה במזרח ובכך להרוס את הארגון שרוב כוחו מרוכז שם וכך גם לעצור את הקטיושות שרובם נורו מאזורים אלו. מסתבר שכמו במלחמות הקלאסיות, גם היום גיאוגרפיה זה שם המשחק. גם בנושא שני החיילים החטופים: העובדה שהמלחמה הסתיימה ללא החטופים זו טעות איומה. האם ניתן היה להשיג זאת -אפשר לדון על כך -אי אפשר לדעת.  אבל אני מאמין שאם ישראל הייתה אומרת שלא תמלא הפסקת אש ללא העברת חטופים לממשלת לבנון -היו מצליחים בזאת.

צריך למצוא את מקור הכשלים אך בסיכום לא לשכוח מה אמר נסראללה עצמו ב-27 באוגוסט: "אילו ב11 ביולי היה ולו אחוז אחד של סיכוי שפעולת החטיפה תוביל למלחמה כמו זו, האם הייתי מבצע את פעולת החטיפה? התשובה היא לא, בהחלט לא." הדברים מעידים כאלף עדים שמנקודת מבטו זו ודאי לא הצלחה ובתחומים מסוימים אפילו כישלון. עשינו טעויות רבות אבל זו השורה התחתונה: התוצאות הן רעות לחיזבאללה ורעות ל"אמא" שלהם איראן ויחד עם זאת הם ודאי לא מספיק טובות עבורנו.