עבור לתוכן העמוד
Menu

גולד: "ניתן לתקן הסכמים פגומים"

ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מתייחס היום (שני) לנאומו של נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ, בנוגע למדיניות החדשה כלפי איראן.

לדבריו של גולד, הכיוון של הנשיא טראמפ נכון, וכי ישנה דרך לשנות הסכמים חתומים וזאת בהסכמים חדשים וכי ישנם תקדימים היסטורים לכך. מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, מביא כדוגמה את הסכמי 2 SALT ( Strategic Arms Limitation Talks) עליהם חתם ממשל קרטר בשנות השמונים מול ברה"מ. מטרת השיחות, אז הייתה להגביל את תוכנית הגרעין של שתי המעצמות. בסופו של דבר הגיעו המעצמות להסכם חתום.

"ההסכם היה כל כך רע, עד שגם בממשל קרטר הבינו כי הם לא יצליחו לאשרר אותו בסנאט ולכן לא הביאו אותו איפלו לאישורו", מספר ד"ר גולד. מיד עם כניסתו לתפקיד של הנשיא רונלד רייגן לתפקידו הוא החליט על אסטרטגיה חדשה – START (Strategic Arms Reduction Treaty), שהחליפה את הסכם ה-SALT והביאה להסכמה בין הצדדים על הפחתת הארסנל הגרעיני של המעצמות ולא הגבלתו.

ד"ר גולד מדגיש כי ההסכם עם איראן הוא לא הסכם חתום ומאושרר, וכי לאור תקדימי העבר ישנה דרך לשנות את ההסכם ע"י הוספת הסכמים נוספים.

נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה חושף את הפגמים ב"פרק T" בהסכם הגרעין עם איראן. פרק זה עורר את שתושמת ליבם של אנשי המקצוע לאחרונה כחלק מהבחינה מחדש של הנשיא טראמפ את הסכם הגרעין. פרק T עוסק בחלקים ופיתוחים שאסור לאיראן לעסוק בהם בהקשר של פיתוח גרעיני. "אירן לא איפשרה לסבא"א או לאף אחד אחר לחקור ולפקח על הנושא", אומר גולד.

ד"ר גולד מכנה את הפגמים הללו "חמורים".

בדו"ח סבא"א משנת 2011 מתאורים פרטים מדאגיים אותם מפתחים האיראנים בהקשר הגרעיני. בדו"ח נכתב כי "האיראנים מפתחים אמצעים חדשים למטען חדש על טילים שלפי ההערכות יכול לשמש כמתקן גרעיני". עוד נכתב בדו"ח: "כי האיראנים עורכים ומעצבים ניסויים, על הסרה של מטען קונבנציונאלי מטיל ה"שיהאב 3" והחלפתו במתקן כדורי גרעיני" .

לסיכום טוען ד"ר גולד כי האטרטגיה החדשה עליה הכריז טראמפ נכונה וכי ניתן לדון מחדש על הסכמים , בטח אם הם פגומים וזאת למען ביטחונו של המערב.