עבור לתוכן העמוד
Menu

מבוא

 

 

מבוא

במחקר זה יוצג סיפורו של מבצע 'צוק איתן', כפי שהוא משתקף מן התחקירים והמסמכים שנאספו לגביו. אין כוונתנו  להפריך ביקורת על פעולותיה של ישראל במהלך המלחמה או לשפר את דימויה של ישראל בעיני העולם, אלא לספר את האמת שהתעמעמה בערפילי המלחמה ואבדה בדיווחים בלהט הקרב מהשטח; אמת שסולפה בידי בעלי עניין במהלך האירועים עצמם ונפגעה שוב על ידי המנדט החד-צדדי של מועצת האומות המאוחדות לזכויות אדם בהחלטתה מה-23 ביולי 2014, שקראה לחקור את אירועי המלחמה ב"שטחים הפלסטיניים הכבושים, כולל מזרח ירושלים, ובמיוחד ברצועת עזה הכבושה" – תוך התעלמות מן העובדה שישראל הייתה מטרה לאלפי רקטות ופצמ"רים ששוגרו במכוון על אוכלוסייה אזרחית, חלקם לתוך ריכוזי אוכלוסייה צפופים פי שלושה מן הצפיפות ברצועת עזה.

אף שהייתה זו מלחמה שישראל לא רצתה בה, הייתה זו מלחמה שאליה התכוננה בקפדנות ובכך שללה מהחמאס את נשקו העיקרי: הקרבנוּת. אף שהתמונות מהשטח הצביעו על הרס כבד בעזה, האמת היא שאיש הצבא הבכיר ביותר בארה"ב, ראש המטות המשולבים, הגנרל מרטין דמפסי, הודיע בנובמבר 2014 שהוא שולח משלחת מיוחדת לישראל כדי ללמוד על "המאמצים המיוחדים" שעשתה ישראל כדי "להגביל את הנזק הסביבתי ולמנוע קרבנות בקרב האזרחים במהלך העימות בעזה".

גם אם הייתה זו מלחמה שישראל לא רצתה בה, הייתה זו מלחמה שמנעה טבח וטרור בלבה של ישראל באמצעות רשת של מנהרות משוכללות שנחפרו בעומק רב מתחת לגבול ונועדו להעברת מאות טרוריסטים, רבים מהם מתאבדים, באישון לילה, ליעדים שבהם אפשר להרוג חפים מפשע ישראלים רבים ככל האפשר ולפגוע באופן חסר תקדים במדינת ישראל.

אלה אמתות היסוד של מבצע 'צוק איתן', אמתות המגובות במחקר, בעדויות ובעובדות באשר לאירועים כפי שהתרחשו. פרקי מחקר זה אינם מותירים ספק כי החמאס הוא זה שצריך לעמוד לדין על פשעי מלחמה ועל פשעים נגד האנושות. ועוד יותר חשוב, זהו פעמון אזהרה לכך שאם יורשה החמאס להתחמק הפעם מעונש על פשעיו, יהיה בכך משום זריעת זרעי הפורענות של העימות הבא.

 

הירש גודמן    דורי גולד
ירושלים 2015